Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze del Turismo e Comunità Locale [E1501N]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 3rd year
  1. Genere e Turismo
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Genere e Turismo
Course ID number
1819-3-E1501N076
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di:

1) (conoscenza e comprensione) approfondire l’analisi della relazione fra turismo e genere in termini di: costruzione delle identità femminili e maschili attraverso pratiche turistiche e offerta di turismo; partecipazione al mercato del lavoro turistico; turismo sessuale.

2) (capacità di applicare conoscenza e comprensione) fornire gli strumenti teorici e metodologici essenziali per l’analisi empirica della relazione tra turismo e genere.


Contenuti sintetici

Analisi della costruzione di identità e ruoli di genere attraverso pratiche turistiche, offerta di turismo, partecipazione al mercato del lavoro turistico.

Programma esteso

Il corso risponderà alle seguenti domande: cosa significa, oggi, parlare di turismo al maschile e al femminile? Donne e uomini presentano una eguale possibilità di progettazione, gestione e fruizione delle attività turistiche? Quali specificità caratterizzano la partecipazione lavorativa femminile e maschile nel mercato del lavoro turistico? Come si può pianificare un turismo sensibile alle differenze di genere, generazionali e di orientamento sessuale? Come si può studiare, con un approccio gender-sensitive, il turismo che cambia?

Prerequisiti

Adeguate conoscenze sociologiche e di metodologia della ricerca sociale; ragionevoli capacità di apprendimento, di scrittura e di comunicazione orale.

Metodi didattici

Didattica frontale, seminari tenuti da esperti/e lavori di gruppo.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto (12 domande “chiuse” e 1 “aperta”) sui testi di riferimento. Studenti/studentesse frequentanti (almeno 75% delle presenze) potranno decidere di effettuare un lavoro di gruppo – integrativo rispetto alla prova di esame – su una tematica trattata durante le lezioni e scelta insieme a docente e tutor

Testi di riferimento

Testi da preparare per l’esame:

1) Dell’Agnese E., Ruspini E. (2005) (a cura di), Turismo al maschile, turismo al femminile. L’esperienza del viaggio, il mercato del lavoro, il turismo sessuale, Cedam, Padova.

2) Ruspini E., Gilli M., Decataldo A., Del Greco M. (2013), Turismo Generi Generazioni, Zanichelli, Bologna.

3) Dell'Agnese E. (2014), “Turismo, genere, sessualità”, in A. Turco (a cura di) Filiere etiche del turismo. Territori della vacanza tra valori, politiche e mercati, Unicopli, Milano, pp. 57-74.

4) Corbisiero F. (2016), Sociologia del turismo LGBT, FrancoAngeli, Milano.


ERASMUS STUDENTS

Compulsory textbooks:

1) Bernardi M. and Ruspini E. (2018), “’Sharing Tourism Economy’ among Millennials in South Korea”. In Y. Wang, A. Shakeela, A. Kwek, & C. Khoo-Lattimore (Eds.), Managing Asian Destinations, Springer Nature, pp. 177-196 (available from our library).

2) UN Women-UNWTO (2011), Global Report on Women in Tourism 2010. Preliminary Findings, available online: http://www2.unwto.org/sites/all/files/pdf/folleto_globarl_report.pdf

3) Thomas Thurnell-Read and Mark Casey (2014) (Eds.), Men, Masculinities, Travel and Tourism, Palgrave MacMillan, Basingstoke (available from our library).

4) UNWTO-IGLTA (2017), Second Global Report on Lgbt Tourism, available online:

http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/lgtb_report_compressed_0.pdf

5) UNWTO (2011), Tourism Towards 2030. Global Overview, available online:

https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284414024


Export

Learning objectives

The aims of the course are:

from the point of view of knowledge and comprehension: to analyse the relationship between gender and tourism. The following issues will be discussed: the role played by tourism in the formation of gender identities and roles; gendered tourism practices; gender and the tourism labour market; tourism and generation change; sex tourism.

from the point of view of translating acquired knowledge to practical skills: to increase students skills and methodological knowledge in these areas. Students are expected to apply concepts and theories to actual cases.


Contents

The course aims to discuss the role played by tourism in the formation of gender identities and roles.

Detailed program

The following issues will be discussed:

the role played by tourism in the formation of gender identities and gender roles;

gendered tourism practices;

gender stereotypes in tourism advertising;

tourism and generation change;

women, men and the tourism labour market;

sex tourism; LGBT tourism.


Prerequisites

Adequate educational skills in sociology and social research methodology; reasonable capacities in learning, writing and oral communication

Teaching methods

Formal lessons, seminars held by guest speakers (experts and tourism professionals), and group work.

Assessment methods

Attenders: Group work/written exam (1 “open” and 12 “closed” questions on the textbooks).

Non-attenders: Written exam (1 “open” and 12 “closed” questions on the textbooks)


Textbooks and Reading Materials

Testi da preparare per l’esame:

1) Dell’Agnese E., Ruspini E. (2005) (a cura di), Turismo al maschile, turismo al femminile. L’esperienza del viaggio, il mercato del lavoro, il turismo sessuale, Cedam, Padova.

2) Ruspini E., Gilli M., Decataldo A., Del Greco M. (2013), Turismo Generi Generazioni, Zanichelli, Bologna.

3) Dell'Agnese E. (2014), “Turismo, genere, sessualità”, in A. Turco (a cura di) Filiere etiche del turismo. Territori della vacanza tra valori, politiche e mercati, Unicopli, Milano, pp. 57-74.

4) Corbisiero F. (2016), Sociologia del turismo LGBT, FrancoAngeli, Milano.

 

ERASMUS STUDENTS

Compulsory textbooks:

1) Bernardi M. and Ruspini E. (2018), “’Sharing Tourism Economy’ among Millennials in South Korea”. In Y. Wang, A. Shakeela, A. Kwek, & C. Khoo-Lattimore (Eds.), Managing Asian Destinations, Springer Nature, pp. 177-196 (available from our library).

2) UN Women-UNWTO (2011), Global Report on Women in Tourism 2010. Preliminary Findings, available online: http://www2.unwto.org/sites/all/files/pdf/folleto_globarl_report.pdf

3) Thomas Thurnell-Read and Mark Casey (2014) (Eds.), Men, Masculinities, Travel and Tourism, Palgrave MacMillan, Basingstoke (available from our library).

4) UNWTO-IGLTA (2017), Second Global Report on Lgbt Tourism, available online:

http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/lgtb_report_compressed_0.pdf

5) UNWTO (2011), Tourism Towards 2030. Global Overview, available online:

https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284414024


Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
9
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
72
Degree Course Type
Degree Course

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments

Staff

    Teacher

  • Monica Bernardi
  • Matteo Colleoni
  • Elisabetta Ruspini

  • Genere e Turismo
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca