Course Syllabus
Titolo
SISTEMI INFORMATIVI PER LA GESTIONE DELLA CONOSCENZA
8 CFU
II anno
II semestre 2018-19
ATTENZIONE:
- il corso è erogato in LINGUA INGLESE;
- il corso viene erogato in modalità blended (in parte in presenza e in parte on line): le ore di lezione in presenza sono 28, le ore on line 28;
- è necessario iscriversi al corso on line per visionare gli avvisi e riceverli via mail @campus.unimib.it
Per iscriversi:
- Studenti in corso: Iscrizione spontanea
- Studenti di altri anni o altri corsi di laurea: Iscrizione con approvazione (inserire eventuali note.
Argomenti e articolazione del corso
Le ICT per la comunicazione, la collaborazione e lo sviluppo organizzativo. Dopo aver analizzato i principali strumenti, e le relative funzioni, a supporto gestione della conoscenza, il corso si propone di delineare l'impatto organizzativo delle tecniche e delle metodologie di comunicazione, collaborazione e sviluppo organizzativo che utilizzano le tecnologie digitali (ICT ) all'interno delle aziende e delle istituzioni.
Obiettivi
Con questo insegnamento, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di:
- conoscenze e comprensione critica del ruolo e dell'importanza dei sistemi informativi e della gestione della conoscenza nelle organizzazioni complesse;
- capacità di mettere in relazione differenti conoscenze e modelli;
- capacità di applicare conoscenze e modelli per analizzare le sfide e le opportunità proposte dalle tecnologie digitali nel contesto delle organizzazioni complesse.
L'insegnamento contribuisce a sviluppare le seguenti competenze chiave:
- i modelli teorici, gli strumenti e i metodi di analisi organizzativa;
- le politiche, le pratiche e i sistemi di gestione delle risorse umane;
- i modelli teorici, gli strumenti e i metodi di gestione del cambiamento organizzativo;
- i modelli teorici, gli strumenti e i metodi per l’analisi e l’interpretazione dei mutamenti a livello sociale, culturale in ottica nazionale, internazionale e globale;
- le competenze linguistiche, con particolare riferimento alla Lingua Inglese.
Metodologie utilizzate
- Lezione frontale;
- Esercizi pratici;
- Lavori di gruppo;
- Videoconferenza;
- Discussione on line;
- Attività on line;
- Analisi di casi di studio.
Materiali didattici (online, offline)
- Presentazioni;
- Lecture notes;
- Articoli scientifici;
- Casi di studio;
- Video.
Programma e bibliografia per i frequentanti
Ai fini dell'esame di profitto:
- Coloro che seguiranno il corso in modalità blended (sia parte in presenza che parte on line), potranno fare riferimento il programma A (vedi sotto)
- Coloro non potranno seguire le lezioni in presenza ma potranno comunque partecipare alla parte on-line, dovranno preparare il programma ridotto B, (tutte le attività, sia in presenza che on-line, relative ai programmi A e B saranno proposte durante il II semestre da Marzo 2019.
Programma B) Presentazioni, materiali didattici a cura del docente, video, articoli scientifici (la lista degli articoli sarà indicata durante il corso), esercitazioni online.
Programma e bibliografia per i non frequentanti
Laudon J, Laudon K, ESSENTIALS OF MIS, GLOBAL EDITION, Pearson, 2016 o 2018 edition, solamente i seguenti capitoli:
- 1. Business Information Systems in Your Career
- 2. Global E-business and Collaboration
- 3. Achieving Competitive Advantage with Information Systems
- 4. Ethical and Social Issues in Information Systems
- 5. IT Infrastructure: Hardware and Software
- 6. Foundations of Business Intelligence: Databases and Information Management
- 9. Achieving Operational Excellence and Customer Intimacy: Enterprise Applications
- 11. Improving Decision Making and Managing Knowledge
- 12. Building Information Systems and Managing Projects
Modalità d'esame
- Per frequentanti e non frequentanti: la prova di esame consisterà in un test scritto in lingua inglese in cui verrà valutata la conoscenza degli argomenti affrontati a lezione e presenti nei materiali forniti e nei testi in bibliografia d’esame, la capacità di comprensione e rielaborazione critica dei temi trattati.
La prova scritta verterrà su:
a) le domande di fine capitolo ("review summary" e "review questions"
e
b) le domande alla fine dello studio di caso riportato nella chiusura dei capitoli in programma
Orario di ricevimento
Su appuntamento il martedì, il mercoledì e il giovedì
Durata dei programmi
2017-2019 (esame sostenibile entro l'ultimo appello di Febbraio 2020)
Cultori della materia e Tutor
Camelia Irina Caldarusa
camelia.caldarusa@unimib.it
Course title
INFORMATION SYSTEMS FOR KNOWLEDGE MANAGEMENT
8 ECTS
Year: 2
Semester: 2nd 2018-19
Please note:
- This is a blended learning course (partly on attendance and partly on e.learning; 28 hours in classroom/28 hours online).
- The course is held in English Language
Non-Attendants students can enroll for the blended learning program or either choose for the Non-Attendants program.
Topics and course structure
The Digital Workplace: ICT for communication, collaboration, and organizational development. After analyzing the main instruments to support knowledge management, the course aims to outline the organizational impact of the digital tools techniques and practices for learning, communicate and collaborate inside organizations.
Objectives
The aim of the course is to promote the following learning outcomes:
- Knowledge and understanding of the relationship between technology and the organization;
- Capacity to relate different knowledge management methods and models;
- Ability to apply knowledge and models related to technology adoption within organizations.
The course aims to develop the following key skills:
- theoretical models, tools and methods of organizational analysis;
- policies, practices and human resource management systems;
- theoretical models, tools and methods for managing organizational change;
- theoretical models, tools and methods for the analysis and interpretation of social, cultural, national, international and global changes;
- language skills, with particular reference to the English language.
Methodologies
- {mlang en}In-class lecture;
- Practical exercises;
- Group work;
- Videoconferencing;
- Online discussion;
- Online activities;
- Analysis of case studies.{mlang}
Online and offline teaching materials
- Presentations;
- Lecture notes;
- Academic articles;
- Study cases;
- Videos.
Programme and references for attending students
Those who will attend the course on blended mode (combining in-class lectures and online activities) will refer to program A (see below).
Those will not be able to attend in-class lectures but will still be able to partecipate to the online activities, they are asked to refer to program B, (all activities, both in presence and on-line, related to the A and B programs will be held during the II semester from March 2019).
Program A) Presentations, lecture notes, video, and classroom and online exercises.
Program B) Presentations, lecture notes, videos, scientific articles (the list of the articles will be indicated during the course) and online exercises.
Programme and references for non-attending students
Laudon J, Laudon K, ESSENTIALS OF MIS, GLOBAL EDITION, Pearson, 2016 or 2018 edition, only the following chapters:
- 1. Business Information Systems in Your Career
- 2. Global E-business and Collaboration
- 3. Achieving Competitive Advantage with Information Systems
- 4. Ethical and Social Issues in Information Systems
- 5. IT Infrastructure: Hardware and Software
- 6. Foundations of Business Intelligence: Databases and Information Management
- 9. Achieving Operational Excellence and Customer Intimacy: Enterprise Applications
- 11. Improving Decision Making and Managing Knowledge
- 12. Building Information Systems and Managing Projects
NB. Only the "business problem-solving case" at the end of each chapter will have to be prepared. NO "interactive sessions" inside the chapters.
Exams will be based on:
a) the questions you find at the end of each chapter ("review summary" and "review questions")
and
b) the questions at the end of the case studies in your bibliography (only the cases you find at the end of each chapter and called "business problem-solving case")
Assessment methods
For attending and non-attending students: the exam will consist of a written test in English in which the knowledge of the topics will be evaluated as well as the ability to comprehend and re-elaborate critically.
Exams will be based on:
a) the questions you find at the end of each chapter ("review summary" and "review questions")
and
b) the questions at the end of the case studies in your bibliography (only the cases you find at the end of each chapter and called "business problem-solving case")
Office hours
Tuesday, Wednesday and Thursday by appointments only.
Programme validity
2017-2019 (latest call: February 2020)
Course tutors and assistants
Camelia Irina Caldarusa
camelia.caldarusa@unimib.it
Key information
- Field of research
- SECS-P/10
- ECTS
- 8
- Term
- Second semester
- Activity type
- Mandatory
- Course Length (Hours)
- 56
- Degree Course Type
- 2-year Master Degreee