Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Management e Design dei Servizi [F6302N]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 2nd year
  1. Behavioral Economics For Decision Making
  2. Summary
Course summary syllabus
Insegnamento Course full name
Behavioral Economics For Decision Making
Course ID number
1819-2-F6302N027

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Questo corso intende introdurre gli studenti alla letteratura sulla economia comportamentale. Gli obbiettivi principali sono la comprensione dei meccanismi comportamentali e cognitivi delle decisioni in condizioni di rischio e ed incertezza e la sua applicazione alla economia, politica e società

Contenuti sintetici

Questo corso intende introdurre gli studenti alla letteratura sulla economia comportamentale.  Saranno messi in luce le caratteristiche empiriche di tipo cognitivo, individuate a livello sperimentale, dei processi di ragionamento, giudizio e decisione. Gli obbiettivi principali sono la comprensione dei meccanismi comportamentali e cognitivi delle decisioni in condizioni di rischio e ed incertezza e la loro applicazione alla economia, politica e società. Il corso ha l'obbiettivo anche di introdurre gli studenti agli aspetti psicologici dei processi di decisione in ambito organizzativo, e nel contesto politico e sociale, con particolare riferimento alla formazione delle decisione nell'ambito delle politiche pubbliche e della politica internazionale

Programma esteso


1. Ragionamento, affetto ed intuizione: il decision making determinato anche dalle componenti emozionali ed affettive che spesso hanno un ruolo adattivo. Caratteristiche neuroeconomiche dell'affetto e della emozione.

2.  Decisioni di gruppo e nel contesto sociale: le variabili organizzative e sociali che vincolano e plasmano le decisioni.

3. Negoziazioni e conflitti nelle organizzazioni: la fenomenologia e la dinamica delle decisioni collettive e come evitare la paralisi e risultati subottimali nella negoziazione.

4. Come migliorare le decisioni nelle politiche pubbliche: come scontare la reazione psicologica alle leggi, norme e raccomandazioni ed informazioni pubbliche. Nudge ed oltre il nudge.

5. Le decisioni nell'arena internazionale.



Prerequisiti

Nessuno

Metodi didattici

Lezioni ed esercitazioni

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame scritto

Testi di riferimento

1.  Gigerenzer, G. (2007). Gut Feelings. London: Penguin.

2.  Plous, S. (1993) The Psychology of Judgment and Decision Making, New York: McGraw-Hill.

3.  Thaler, R. and Sunstein, C. (2009) Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and

Happiness, London: Penguin.

4. Kahneman, D. (2011). Thinking Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.

5. Viale, R. (2012). Methodological  Cognitivism. Vol. 1: Mind, Rationality, and Society. Berlin

Heidelberg: Springer.

6. Viale R. “How To Decide in the Large World of  Finance: The Bounded Rational Adaptive Nudges” , in “Ensuring financial competences. Gauging financial knowledge, targeting and delivering educational programmes”, Quaderni di Finanza Consob, 84. (2017)

7. Viale R.. Oltre il Nudge. Bologna: Il Mulino. (2018, a)

8. Viale R. “Understanding Financial Behaviour For Better Policy Making: An Introduction”. In R.Viale et al. (eds.) The Behavioral Finance Revolution. Cheltenham: Elgar (2018 b)


Periodo di erogazione dell’insegnamento

I semestre

Lingua di insegnamento

Inglese

Export

Learning objectives

This course is intended to allow students to become familiar with the literature in behavioral economics and decision making.  Major goals will be that of enabling students to gain understanding of the major aspects of behavioral decision-making under uncertainty, and applications to economics, politics and society. 


Contents

This course is intended to allow students to become familiar with the literature in behavioral economics and decision making. While this approach is based on the experimental data about human reasoning (provided by cognitive psychology and neurosciences), students will be driven to test experimentally properties and assumptions on human decisions. Major goals will be that of enabling students to gain understanding of the major aspects of behavioral decision-making under uncertainty, and applications to economics, politics and society. The Course aims also at introducing the students to the psychological aspects of decision making in organizational, social and political context. In particular some special features of decisions in public policy and international politics will be deepened.



Detailed program

1.Reasoning,  affect and gut feelings: decision making is also determined by emotional and

affective components that are often very adaptive. Neuroeconomics features of affect and emotion

in decision making. 

2. Social context and group decisions: the social and organizational context variables constraining

the results of decisions.

3. Conflicts and negotiations in public organizations: the phenomenology and dynamics of

collective decisions and how to avoid paralyzed conflicts and sub optimal results in negotiation.

Cultural variables of reasoning and conflicts. 

4. Improving decisions in public policies: how to discount the psychological processing of the

individual citizens in order to optimize the effect of laws, rules, and norms. Nudge and Beyond

Nudge. 

5. Decision making in international relations: how the models of reasoning and decision making can

be applied to the decisions in international arena. 


Prerequisites

None

Teaching methods

Lectures and exercises

Assessment methods

written exam

Textbooks and Reading Materials

1.  Gigerenzer, G. (2007). Gut Feelings. London: Penguin.

2.  Plous, S. (1993) The Psychology of Judgment and Decision Making, New York: McGraw-Hill.

3.  Thaler, R. and Sunstein, C. (2009) Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and

Happiness, London: Penguin.

4. Kahneman, D. (2011). Thinking Fast and Slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.

5. Viale, R. (2012). Methodological  Cognitivism. Vol. 1: Mind, Rationality, and Society. Berlin

Heidelberg: Springer.

6. Viale R. “How To Decide in the Large World of  Finance: The Bounded Rational Adaptive Nudges” , in “Ensuring financial competences. Gauging financial knowledge, targeting and delivering educational programmes”, Quaderni di Finanza Consob, 84. (2017)

7. Viale R.. Oltre il Nudge. Bologna: Il Mulino. (2018, a)

8. Viale R. “Understanding Financial Behaviour For Better Policy Making: An Introduction”. In R.Viale et al. (eds.) The Behavioral Finance Revolution. Cheltenham: Elgar (2018 b)


Semester

I semester

Teaching language

Englisjh

Enter

Key information

Field of research
M-FIL/02
CFU
6
Term
Primo Semestre
Activity type
Obbligatorio a scelta
Course Length (Hours)
48
Degree Course Type
Corso di Laurea Magistrale

Students' evaluation

View previous A.Y. evaluation

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Picture of Riccardo Viale
    Riccardo Viale

  • Behavioral Economics For Decision Making
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2022 Università degli Studi di Milano-Bicocca