Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Marine Sciences [F7502Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 2nd year
  1. Management of Aquatic Resources: Fisheries
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Management of Aquatic Resources: Fisheries
Course ID number
1819-2-F7502Q018
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il presente corso esamina questioni critiche dell'acquacoltura marina, come parte dell'attività di produzione primaria (acquacoltura) con il più alto tasso di crescita tra le altre tecniche di produzione alimentare in tutto il mondo. Al giorno d'oggi l'acquacoltura fornisce il cinquanta percento dei prodotti ittici consumati nel mondo. La grande sfida che l'acquacoltura sta affrontando riguarda la sostenibilità e la sempre crescente domanda circoscritta dalla sostenibilità ambientale Pertanto, il corso si propone di fornire e la conoscenza complessiva dell'acquacoltura marina, il suo potenziale in materia di sicurezza alimentare e gli aspetti negativi / misure di mitigazione.


Contenuti sintetici

Stato dell'arte dell'acquacoltura nel mondo, diverse tipologie di acquacoltura, acquacoltura e ambiente

Programma esteso


  STATO ATTUALE DELL'ACQUACOLTURA

 a Definizione di acquacoltura

b. Un poco di storia

c. Acquacoltura nel mondo

d. Acquacoltura marina e prospettive

 ASPETTI CHIAVE PER LO SVILUPPO DELLA MARICOLTURA

a.  Ambiente b. Nutrizione

c. Salute

d. Selezione del sito e Migliori pratiche di gestione

f. Aspetti legali da osservare

 SISTEMI DI ACQUACOLTURA

a. Estensivo, semi-intensivo, intenso e superintensivo

b. Stagni, serbatoi, gabbie, piste

c. Cultura di specie marine selezionate

i. Orata,   ii. Capesante, ostriche ,  iii. Cetrioli di mare,   iv. Sostenere le colture (alghe, micro-invertebrati)

d. Problema speciale: acquacoltura Biofloc

ACQUACOLTURA E AMBIENTE

a. Il lato negativodell'acquacoltura e i suoi rimedi  

I. Scarico di nutrienti vs regolamenti,  ii. Antibiotici e altri prodotti chimici vs vaccinazione, iii. Farina di pesce vs soia e proteine ​​della parete cellulare, iv. Malattia vs prevenzione e biosicurezza,  v. Impatto genetico sulle popolazioni selvatiche vs contenimento

b. Benessere degli animali

c. Problema speciale: il modello di acquacoltura multitrofica integrata


Prerequisiti

no

Modalità didattica

lezioni frontali

Materiale didattico

slides con supporto dei segunti testi:

Aquaculture, Resource use and the environment (2015), Boyd & McNevin, Wiley-Blackwell, First Edition

Echinoderm aquaculture (2015), Brown & Eddy, Wiley-Blackwell, First Edition

Fish Disease: Diagnosis and Treatment (2010), Noga, E. J., Wiley-Blackwell, Second Edition.-

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

ESAME SCRITTO E ORALE


Modalità esame scritto:

L'esame scritto consiste di 30 domande a risposta multipla, una sola risposta corretta. 

1 punto per ogni risposta corretta, 0 punti per ogni risposta sbagliata o non data.


Modalità esame orale

domande inerenti tutto quello che è stato spiegato a lezione

nota bene: i lucidi costituiscono materiale di supporto e non sono sufficienti per il superamento dell'esame.



Orario di ricevimento

su appuntamento

Export

Aims

The present course examines key aspects and critical issues of marine aquaculture, as part of the primary production activity (aquaculture) with the largest growth rate among other food production techniques worldwide. Aquaculture nowadays supply fifty percent of fish products consumed in the world. The big challenge that aquaculture is facing concerns with sustaining and ever increasing demand circumscribed by environmental sustainability Therefore, the course aims to provides and overall knowledge of marine aquaculture, its potential in food security and the negative aspects/mitigations measures of the subject.

Contents

Currents status of Aquaculture, Key aspects for the development of aquaculture, Aquaculture Systems, Aquaculture and the Environment

Detailed program

1.       CURRENT STATUS OF AQUACULTURE

a.       Definition of Aquaculture

b.       A bit of History

c.       Aquaculture in the world

d.       Marine Aquaculture

e.       Perspectives

2.       KEY ASPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF MARICULTURE

a.       Environment

b.       Nutrition

c.       Health

d.       Site Selection

e.       Best Management Practices

f.        Legal Aspects to Observe

3.       AQUACULTURE SYSTEMS

a.       Extensive, semi-intensive, intensive and super-intensive

b.       Ponds, tanks, cages, raceways

c.       Culture of selected marine species

                                                               i.      Sea Bream

                                                             ii.      Scallops, Oysters

                                                           iii.      Sea cucumbers

                                                            iv.      Support cultures (algae, micro-invertebrates)

d.       Especial issue: Biofloc aquaculture

4.       AQUACULTURE AND THE ENVIRONMENT

a.       The Ugly side of aquaculture and their remedies

                                                               i.      Nutrient discharge vs regulations

                                                             ii.      Antibiotics and other chemicals vs vaccination

                                                           iii.      Fish meal vs soya and cell wall proteins

                                                            iv.      Disease vs prevention and biosecurity

                                                             v.      Genetic Impact on wild populations vs containment

b.       Animal welfare

c.       Especial issue: The Integrated Multitrophic Aquaculture model

 


Prerequisites

no

Teaching form

lectures

Textbook and teaching resource

slides and support of these books:

Aquaculture, Resource use and the environment (2015), Boyd & McNevin, Wiley-Blackwell, First Edition

Echinoderm aquaculture (2015), Brown & Eddy, Wiley-Blackwell, First Edition

Fish Disease: Diagnosis and Treatment (2010), Noga, E. J., Wiley-Blackwell, Second Edition.-

Semester

first semester

Assessment method

EXAM IS SUBDIVIDED IN 2 PARTS:  WRITTEN AND ORAL 


Written:

questionnaire of 30 multiple choice questions, 

5 possible answers of which only one correct (1 point for each correct answer, 0 points for each wrong answer,= point for each  no answer)


Oral exam mode:

questions concerning all that has been explained in class

note: the slides can be used as support at the study but are not sufficient for passing the exam.


Office hours

by appointment

Enter

Key information

Field of research
BIO/07
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)
  • Course meta link (Analisi e Gestione Biocenosi [1819-1-F0601Q068])

Staff

    Teacher

  • Rodolfo Enrique Del Rio-rodriguez

  • Management of Aquatic Resources: Fisheries
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca