Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Pedagogiche [F8501R]
  4. Courses
  5. A.A. 2018-2019
  6. 1st year
  1. Pedagogia dell'Integrazione
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Pedagogia dell'Integrazione
Course ID number
1819-1-F8501R021
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Progettazione inclusiva in educazione

Argomenti e articolazione del corso

Il corso tratterà il tema della disabilità, in chiave storica, normativa, sociale ed educativa. Verrà dato particolare rilievo alla dimensione della progettualità inclusiva di contenuti e percorsi didattici, servizi e interventi educativi.

Obiettivi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscenza dei presupposti culturali e teorici della prospettiva inclusiva;
  • Conoscenza dell’evoluzione storica della percezione della disabilità;
  • Conoscenza dei principali sistemi di classificazione promossi dall'OMS; 
  • Conoscenza del quadro normativo di riferimento rispetto alle tematiche dell’inclusione (in particolare a livello scolastico e lavorativo);
  • Conoscenza delle premesse metodologiche per sviluppare la prospettiva inclusiva e l'integrazione delle persone con disabilità nella scuola e nei servizi; 
  • Conoscenza della terminologia e dei modelli di riferimento della Pedagogia Speciale.


Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Valutare il livello di inclusività di un servizio educativo, mappando risorse, professionalità e competenze per identificare bisogni speciali e situazioni problematiche;
  • Ricercare documentazione e materiali funzionali alla progettualità educativa in ottica inclusiva;
  • Utilizzare o predisporre strumenti per la (auto)valutazione di interventi, progetti e servizi educativi rivolti a persone con disabilità.

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali e seminariali, lavoro collaborativo, discussioni, analisi di documenti, simulazioni. Saranno utilizzati anche strumenti di lavoro online.

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia per i frequentanti

  • Pavone M., L’inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità, Mondadori Università, Milano,  2014
  • Schianchi M., Storia della disabilità. Dal castigo degli dei alla crisi del welfare, Carocci, Roma, 2012
  • Mangiatordi, A., Didattica senza barriere. Universal Design, tecnologie e risorse sostenibili, ETS, Pisa, 2017 (testo disponibile gratuitamente in versione digitale)
  • Garbo R., Prospettiva Inclusiva e percorsi di vita, Edizioni Junior, Bergamo, 2009

Programma e bibliografia per i non frequentanti

Uguale alla bibliografia dei frequentanti.

Modalità d'esame

Esame orale, basato sui contenuti dei testi e delle slide caricate sulla pagina elearning del corso. Le esercitazioni svolte durante il semestre saranno utilizzate come punto di partenza per lo sviluppo del discorso durante il colloquio. Per quanto non obbligatorie, sono caldamente consigliate.

Orario di ricevimento

Da definire in base all'orario del corso

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Export

Course title

Inclusive Design in Education

Topics and course structure

The course will reflect upon the topics of disability, in a historical, legal, social and educational perspective. Specifically, the topics of the inclusive design of educational content, services and models of intervention will be addressed closely.

Objectives

Knowledge and Comprehension

  • Knowledge of cultural and theoretical premises of the inclusive perspective;
  • Knowledge of the evolution of the perception of disability through history;
  • Knowledge of the main classification systems promoted by the WHO;
  • Knowledge of the legal framework related to the topics of inclusion (specifically in formal education and at work);
  • Knowledge of the theoretical premises required to develop an inclusive perspective and inclusion for people with disabilities at school and in other educational institutions;
  • Knowledge of the proper terminology and of the main models that are the building blocks of Special Education.


Applying knowledge and understanding

  • To evaluate the inclusivity level of educational services, by mapping resources, professional competence and skills in order to identify special needs and problems;
  • To research information and documents that are relevant to inclusive design;
  • To use or to design (auto)evaluation instruments for intervention plans, projects and educational services addressing the needs of people with disabilities.

Methodologies

Lectures and seminars, collaborative work, discussions, analysis of documents, simulations. Online tools will be also used to support such activities.

Online and offline teaching materials

Programme and references for attending students

  • Timmons, V., & Alur, M. (2009). Inclusive Education Across Cultures : Crossing Boundaries, Sharing Ideas. Los Angeles: Sage Publications Pvt. Ltd.
  • Metcalf, D. J. (2011). Succeeding in the Inclusive Classroom : K-12 Lesson Plans Using Universal Design for Learning. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.
  • Stiker, H. J. (1999). A history of disability, Ann Arbor: The University of Michigan Press

Programme and references for non-attending students

The same as for attending students.

Assessment methods

Oral exam, based on the textbooks in the course programme and on the slides available in the course elearning page. The assignments given during the course will be used as a starting point in the discussion. They are not mandatory, yet it is strongly reccommended to participate in order to reach a better understanding of the course topics.

Office hours

Programme validity

Course tutors and assistants

Enter

Key information

Field of research
M-PED/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Andrea Mangiatordi

  • Pedagogia dell'Integrazione
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca