Course Syllabus
Obiettivi
Il corso
fornisce allo studente le nozioni relative alle condizioni di distocia del
travaglio di parto.
Contenuti sintetici
Lo studente al termine del corso conoscerà le principali condizioni di distocia del travaglio di parto.
Programma esteso
Prevalenza, diagnosi e trattamento delle principali distocie meccaniche (del
canale del parto e del corpo mobile). Parto gemellare. Parti strumentali (Taglio
Cesareo, Applicazione di ventosa ostetrica, forcipe): indicazioni, tecnica e
procedure. Prevalenza, diagnosi e trattamento delle Patologie del III-IV stadio
e del periodo puerperale.
Prerequisiti
Nessuno.
Modalità didattica
Lezioni frontali ed esercitazioni.
Materiale didattico
- PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book.
- SIMKIN PENNY, ANCHETA RUTH, The labor progress handbook. Early interventions to prevent and treat dystocia, Blackwell, 4° ed, 2017.
- ROBERT K. CREASY, ROBERT RESNIK, AND JAY D. IAMS, Maternal fetal medicine. Saunders, 7^ ed. 2013
- MARMARSHALL J.E., E RAYNOR M.D., Advancing skills in midwifery practice, Churchill Livingstone, 2010 (Cap 4, 5,7,8,9,10).
- VALLE, BOTTINO, MEREGALLI, ZANINI, LISSONI, LOCATELLI. Manuale di sala parto. edi-ermes, 2019
Periodo di erogazione dell'insegnamento
I semestre.
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Prova scritta a quiz con una sola risposta corretta ed esame orale.
Orario di ricevimento
Su appuntamento.
Aims
At the end of the course the student will have the knowledge related to the diagnosis of dystocia.
Contents
The aim of the course is to allow the students to recognise the patologic situation and to act appropriately.
Detailed program
Prevalence, diagnosy and treatment of the main
intrapartum mechanic distocic conditions (mather or fetal factors). Twin birth.
Operative delivery: (Cesarean section, obstetric vacuum, forceps): indications,
tecniques and procedures). Prevalence, diagnosy and treatment of the main
complications of the III-IV stage or the postnatal period.
Prerequisites
None.
Teaching form
Lessons, trainings.
Textbook and teaching resource
- PAIRMAN S., PINCOMBE J., THOROGOOD C., TRACY S. Midwifery. Preparation for practice, Churchill Livingstone - Elsevier, Marrikville, 2015, 3°ed, e-book.
- SIMKIN PENNY, ANCHETA RUTH, The labor progress handbook. Early interventions to prevent and treat dystocia, Blackwell, 4° ed, 2017.
- ROBERT K. CREASY, ROBERT RESNIK, AND JAY D. IAMS, Maternal fetal medicine. Saunders, 7^ ed. 2013
- MARMARSHALL J.E., E RAYNOR M.D., Advancing skills in midwifery practice, Churchill Livingstone, 2010 (Cap 4, 5,7,8,9,10).
- VALLE, BOTTINO, MEREGALLI, ZANINI, LISSONI, LOCATELLI. Manuale di sala parto. edi-ermes, 2019
Semester
I semester.
Assessment method
Written exam with multiple choise test with only one correct answer and oral exam.
Office hours
On appointment.