Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
  4. Courses
  5. A.A. 2019-2020
  6. 2nd year
  1. Cultures and Societies of Asia
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Cultures and Societies of Asia
Course ID number
1920-2-F0101R024
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Culture e società dell’Asia

Argomenti e articolazione del corso

Introduzione all'antropologia dell’Asia, in particolare del Sud-est asiatico e dell'Indonesia.

Il corso tratterà di due aspetti fondamentali nella costruzione delle moderne società locali e nazionali in Asia: le pratiche di welfare e le relazioni di lavoro. Grazie all'impianto teorico di Erica Bornstein, si acquisiranno criteri di analisi specifici al dono e alla filantropia che l'autrice ha sviluppato nelle sue ricerche in India. Temi quali la povertà, le identità lavorative e le piccole e grandi migrazioni saranno poi affrontati nell'insieme della regione sudestasiatica e in alcuni casi indonesiani.

Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni, si intendono PROMUOVERE i seguenti apprendimenti, in termini di:

  • Conoscenze e comprensione delle relazione di aiuto in Asia, con particolare atenzione al Sudest Asiatico;
  • Capacità di mettere in relazione conoscenze e modelli fra loro differenziati
  • Capacità di applicare conoscenze e modelli asiatici per una comprensione generale degli stessi fenomeni in altre aree del mondo.

Metodologie utilizzate

Lezioni frontali. Visione e discussione di materiale visivo o di altro genere provieniente dal campo di ricerca. Discussione su testi.

Materiali didattici (online, offline)

Programma e bibliografia per i frequentanti

1) Bornstein, E. (2012). Disquieting gifts: humanitarianism in New Delhi. Stanford University Press.

2) Lindquist, J.A. 2009. The anxieties of mobility. Honolulu: University of Hawaii Press.
O IN ALTERNATIVA
Smith, Catherine, (2018), Resilience and the Localisation of Trauma in Aceh, Indonesia, NUS Press.

O IN ALTERNATIVA

Nooteboom, G. (2016). Forgotten People: Poverty, Risk and Social Security in Indonesia (p. 324). Brill.

O IN ALTERNATIVA

Kloos, D. (2017). Becoming better Muslims: Religious authority and ethical improvement in Aceh, Indonesia. Princeton University Press.

3)

Vignato, S., ed. (2017). Dreams of Prosperity: Inequality and Integration in Southeast Asia, Chiang Mai, Silkworm/EFEO

 

4) Materiali dalle lezioni. I testi di riferimento potranno essere variati a seconda del gruppo di studenti frequentanti.


Programma e bibliografia per i non frequentanti

V. FREQUENTANTI ma con le seguenti variazioni

1) e 3) restano invariati.

2) Gli studenti scelgono due fra i 4 testi elencati

4) Per ovviare alla mancata frequenza, gli studenti aggiungeranno il seguente testo di riferimento di base: 

Osborne, M. E. (2010). Southeast Asia: An Introductory History. ReadHowYouWant. com.


Modalità d'esame

  • Esame orale. Valutazione della partecipazione degli studenti alla produzione di materiale etnografico, alla discussione e presentazione di video e/o testi.

Orario di ricevimento

martedì alle 12

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Export

Course title

Cultures and societies of Asia

Topics and course structure

The course will deal with two fundamental aspects in the identity-process of modern, local and/or national societies in Southeast Asia: practices of welfare and work relationships. THanks to Erica Bornstein's  theorisation on gift and philanthropy in India, poverty, work-related migration and notions of work will be analysed for the whole of Southeast Asia and, more specifically, in the case of Indonesia.

Objectives

The course aims to develop basic knowledge and understanding of welfare relationships in Asia, with a special focus on Southeast Asia.

The students will be required to connect the different parts of the course and develop a personal standpoint.

This will enable them to use the Asian experience as a general tool in the analysis of similar phenomena in other parts of the world.

Methodologies

Front lessons. Discussion of video or otherwise produced fieldwork materials. Shared readings

Online and offline teaching materials

Programme and references for attending students

Programme and references for non-attending students

see section "attending students" and note:

1) e 3) same as for attending students.

2) Choose TWO of the 4 texts in the list

4) In order to acquire some of the background which is otherwise provided during the lessons, students will also study the following text:: 

Osborne, M. E. (2010). Southeast Asia: An Introductory History. ReadHowYouWant. com.


Assessment methods

Oral exam. Assessment of the students’ participation to ethnographies, to discussions about films and texts and to oral presentations.

Office hours

tuesday at 12.

Programme validity

two years

Course tutors and assistants

Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments

Staff

    Teacher

  • Silvia Vignato

  • Cultures and Societies of Asia
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca