Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 1st year
  1. Environmental Economics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Environmental Economics
Course ID number
2425-1-F7601M052-F7601M048M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic-Territorial Planning and Policy of Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso fornisce gli strumenti di base per la comprensione del linguaggio e degli strumenti analitici dell’economia applicati all’ambiente, offrendo, al contempo, una chiave interpretativa socio-economica della questione ambientale e del ruolo in essa assunto dall’industria turistica.
Alla fine del corso lo/la studente saprà:

  • illustrare le origini dell’economia dell’ambiente nella storia del pensiero economico;
  • conoscere le fondamentali differenze tra economia ambientale ed economia ecologica e
  • conoscere i soggetti protagonisti di entrambe;
  • distinguere quando il mercato libero rappresenta la soluzione socialmente più efficiente rispetto a quando è auspicabile un mercato regolamentato;
  • comprendere il concetto di esternalità ambientale;
  • illustrare gli strumenti economici a tutela dell’ambiente e
  • valutare la loro efficacia in materia ambientale;
  • riflettere sul ruolo dell’industria turistica nella questione ambientale;
  • argomentare sull’efficacia dei principali indicatori economici nella rilevazione del benessere della popolazione;
  • inserire nel contesto politico-economico il problema della sostenibilità ambientale.

Contenuti sintetici

Il corso esplora le principali criticità sottese al rapporto tra economia ed ambiente. Esso si articola in tre parti. La prima parte propone un affondo storico sul ruolo che, nel corso del tempo, le diverse scuole di pensiero economico hanno attribuito all’ambiente e alle risorse naturali, fino alle origini del problema della sostenibilità ambientale. In tale contesto, particolare attenzione verrà dedicata alla differenza tra “economia ambientale” ed “economia ecologica”. La seconda parte, analitica, esamina il funzionamento dei mercati, le cause del loro fallimento, i principali strumenti disponibili per regolare le esternalità, e il fallimento dell’intervento pubblico. In questa sede si aprirà una riflessione critica sulla natura dell’impatto ambientale provocato dall’industria turistica. La terza parte del corso illustra le più recenti tematiche in materia di ambiente, dai nuovi indicatori del benessere all’applicazione dell’economia comportamentale alla questione ambientale.

Programma esteso

Parte 1

  • Le radici storiche dell’economia dell’ambiente.
  • Le origini del problema della sostenibilità ambientale: dal GATT (1947) al Rapporto Brundtland (1987).
  • Economia ambientale ed economia ecologica a confronto: “la tragedia dei comuni” (G. Hardin) e la proposta di E. Ostrom – il “teorema di R. Coase” – “economia del cowboy” (K. Boulding) – l’economia e la “buona vita” (B. de Jouvenel) - “bioeconomia” (N. Georgescu-Roegen) – “tecnologia intermedia” (E.F. Schumacher) – economia dello “stato stazionario” (H. Daly) – i servizi ecosistemici (R. Costanza).

Parte 2

  • Il funzionamento dei mercati e le cause del loro fallimento.
  • Le ragioni del fallimento dell’intervento pubblico.
  • Stato o libero mercato – Pigou o Coase?
  • Ambiente ed etica: il problema della valutazione dell’ambiente.
  • Le politiche di controllo dell’inquinamento.

Parte 3

  • Ascesa e declino del GDP come indicatore macroeconomico privilegiato e i nuovi indicatori del benessere.
  • I contributi dell’economia comportamentale: consumi di massa e beni posizionali (T. Scitovsky) - scelte intertemporali e “spinte gentili” in favore dell’ambiente (green nudges) - arte pubblica per l’ambiente.
  • Politiche per l’ambiente: dal protocollo di Kyoto alla legge di riforma costituzionale n. 1/2022.

Prerequisiti

Si auspica una conoscenza di base dei principi di economia (micro e macro).

Metodi didattici

Lezione frontale e partecipata.
Presentazioni di gruppo di articoli scientifici.

Modalità di verifica dell'apprendimento

3 domande a risposta aperta (5 punti ciascuna) + 15 Quiz-domande a scelta multipla (1 punto ciascuna/l’errore vale zero, cioè nessuna “penalità”).

Testi di riferimento

  • Turner, R.K., Pearce, D.W., Bateman, I. 2003. Economia ambientale. Bologna: Il Mulino.

Letture consigliate:

  • Nespor, S. 2020. La scoperta dell’ambiente. Una rivoluzione culturale. Bari: Laterza.
  • Laurent, E. 2022. La nuova economia ambientale. Sostenibilità e giustizia. Torino: UTET

Ulteriori materiali (letture/articoli in italiano e in inglese) verranno forniti durante il corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE | ENERGIA PULITA E ACCESSIBILE | LAVORO DIGNITOSO E CRESCITA ECONOMICA | IMPRESE, INNOVAZIONE E INFRASTRUTTURE | CITTÀ E COMUNITÀ SOSTENIBILI | CONSUMO E PRODUZIONE RESPONSABILI | LOTTA CONTRO IL CAMBIAMENTO CLIMATICO | VITA SOTT'ACQUA | VITA SULLA TERRA
Export

Learning objectives

The course provides a basic knowledge of the language and analytical instruments of economics as applied to the environment, while also paying attention to the issue of the environment in relation to the tourism industry. By the end of the course students will understand:

  • the origins of environmental economics in the history of economic thought.
  • the basic differences between environmental and ecological economics and the topics pertinent to each field.
  • when the free market represents a socially more efficient solution than what can be expected from a regulated market.
  • the concept of environmental externality;
  • the economic instruments designed to safeguard the environment and their effectiveness.
  • the impact of the tourism industry on the environment.
  • the effectiveness of the principal economic indicators in measuring public well-being.
  • the problem of environmental sustainability in politico-economic context.

Contents

The course explores the main problems underlying the relationship between economy and environment. It is divided into three parts. The first offers a historical overview of how the environment and natural resources have been perceived in various schools of economic thought, up to the appearance of the problem of environmental sustainability. Particular attention will be paid to the emergence of the two fields of environmental economics and ecological economics. The second analytic part examines the workings of markets, the reasons for their failure, the main instruments available for regulating externalities and the successes and failures of public intervention. Space will be made for critical reflexions on the impact of the tourism industry on the environment. The third part of the course considers the most recent issues and debates, ranging from the creation of new indicators of wellbeing to the application of behavioural economics to the environment.

Detailed program

Part 1

  • The historical roots of environmental economics
  • The origins of the problem of environmental sustainability: from GATT (1947) to the Brundtland Report (1987).
  • Comparing environmental economics to ecological economics: “the tragedy of the commons” (G. Hardin); the Coase theorem and the proposal by E. Ostrom; “The cowboy economy” (K. Boulding); “Economics and the good life” (B. de Jouvenel); “Bioeconomics” (N. Georgescu-Roegen); “Intermediate technology” (E.F. Schumacher);– “Steady state” economics (H. Daly); “Ecosystem services” (R. Costanza).

Part 2

  • The functioning of markets and the causes of their failures
  • The reasons for the success and failure of public intervention
  • State or free market– Pigou or Coase?
  • Environment and ethics: the problem of valuing the environment
  • Policies for pollution control

Part 3

  • The rise and fall of the GDP as the main macroeconomic indicator and the emergence of new wellbeing indicators.
  • The contributions of behavioural economics: mass consumption and positional goods (T. Scitovsky) – intertemporal choices and green nudges in favour of the environment – public art for the environment.
  • Environmental policies from the Kyoto protocol to Constitutional Law 1/2022.

Prerequisites

Students should have a basic knowledge of the principles of micro- and macro-economics.

Teaching methods

Traditional and interactive lessons
Group presentations of scientific articles

Assessment methods

3 questions with open answers (5 points each) + 15 multiple-choice answers quiz (1 point each answer, no penalty for errors)

Textbooks and Reading Materials

Turner, R.K., Pearce, D.W., Bateman, I. Environmental economics.

Recommended reading:

  • Nespor, S. 2020. La scoperta dell’ambiente. Una rivoluzione culturale. Bari: Laterza.
  • Laurent, E. 2022. La nuova economia ambientale. Sostenibilità e giustizia. Torino: UTET.

Other material, including articles in both English and Italian, will be suggested during the course.

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY | AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY | DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH | INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE | SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES | RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION | CLIMATE ACTION | LIFE BELOW WATER | LIFE ON LAND
Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
2-year Master Degreee
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Viviana Di Giovinazzo
    Viviana Di Giovinazzo

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY - Ensure access to affordable, reliable, sustainable and modern energy for all
AFFORDABLE AND CLEAN ENERGY
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH - Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all
DECENT WORK AND ECONOMIC GROWTH
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE - Build resilient infrastructure, promote inclusive and sustainable industrialization and foster innovation
INDUSTRY, INNOVATION AND INFRASTRUCTURE
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES - Make cities and human settlements inclusive, safe, resilient and sustainable
SUSTAINABLE CITIES AND COMMUNITIES
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION - Ensure sustainable consumption and production patterns
RESPONSIBLE CONSUMPTION AND PRODUCTION
CLIMATE ACTION - Take urgent action to combat climate change and its impacts
CLIMATE ACTION
LIFE BELOW WATER - Conserve and sustainably use the oceans, seas and marine resources for sustainable development
LIFE BELOW WATER
LIFE ON LAND - Protect, restore and promote sustainable use of terrestrial ecosystems, sustainably manage forests, combat desertification, and halt and reverse land degradation and halt biodiversity loss
LIFE ON LAND

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics