Per informazioni sul corso visita il sito dedicato: www.motecls-jeanmonet.unimib.it
Syllabus del corso
Titolo
Le tecnologie ‘morali’ emergenti e le sfide
etico-giuridiche delle nuove soggettività (MoTecLS)
Corso co-finanziato dall'Unione Europea nell'ambito dei progetti Erasmus+Jean Monnet Activities
Tutte le informazioni sono reperibili anche sul sito web dedicato al corso:
www.motecls-jeanmonet.unimib.it
Argomenti e articolazione del corso
Si raccomanda caldamente la partecipazione al corso come frequentanti, poichè gli avanzamenti in campo scientifico e tecnologico sono talmente veloci che solo attraverso la frequenza al corso sarà possibile conoscere l'attuale stato dell'arte e discutere con esperti di varie discipline.
Syllabus delle lezioni:
1. Sviluppo tecnologico e scientific nella cornice giuridica europea
2. La relazione tra moralità e tecnologia
3. Il contributo delle Corte Europea dei Diritti Umani all'applicazione della Convenzione dei diritti dell'uomo e la biomedicina
4. Tecnologie 'morali' e le nuove soggettività giuridiche nella cornice europea dei diritti fondamentali
5. 'Tecnologie morali' e il caso dell'obiezione di coscienza
6. Il potenziamento umano e policy-making nell'Unione Europea: il caso del biopotenziamento morale
7. Tecnologie 'morali': il caso etico-giuridico del doping nello sport
8. Il ruolo dei comitati nazionali ed europeo per la bioetica nella promozione della consapevolezza pubblica in merito alle questioni derivanti dalle tecnologie 'morali'
9. Ricerca neuroscientifica nella cornice etico-giuridica dell'Unione Europea
10. La sperimentazione genetica: stato dell'arte della scienza, nuovi trend e questioni etico giuridiche nello scenario europeo
11. Potenziamento umano e l'essenza e l'integrità dell'essere umano
12. Tecnologie 'morali' eticamente disegnate di default: proteggere il diritto alla salute e all'autodeterminazione
13. Specifiche forme di biopotenziamento e lo stato dell'arte della scienza: il caso della stimolazione magnetica transuranica (TMS) e della stimolazione transuranica a corrente diretta (tDCS)
14. Robot e obblighi giuridico-morali
15. Il biopotenziamento morale nel sistema giuridico italiano
16. Disegnare l'Intelligenza Artificiale e le radici dei soggetti morali
17. Tecnologie 'morali' e diritti fondamentali: esiste un diritto giuridico al potenziamento 'morale'?
18. Tecnologia 'morale' e dignità umana: il caso degli interventi neurochirurgici
19. Costruire conoscenza etico-giuridica: l'influenza della tecnologia
20. Il diritto alla salute e all'autodeterminazione nelle decisioni delle corti europee
21. Focus sulle questioni etico-giuridiche emergenti dal progetto del potenziamento morale: responsabilità e libertà
Obiettivi
Metodologie utilizzate
-piattaforma e-learning come metodo di interazione
-approccio interdisciplinare con alcune lezioni tenute da esperti di diverse discipline accademiche rilevanti per le questioni bioetiche trattate. -
-Partecipazione attiva di studenti durante le lezioni e nelle tavole rotonde annuali
-Selezione dei migliori contributi scritti da studenti per presentazione e
pubblicazione in riveste nazionali o internazionali.
Materiali didattici (online, offline)
I materiali discussi a lezione vengono caricati sulla piattaforma e-learning
Altri materiali utili agli approfondimenti sono reperibili sul sito www.motecls-jeanmonet.unimib.it
Programma e bibliografia per i frequentanti
Testi di riferimento per i frequentanti:
Saranno concordati a lezione con la docente
Programma e bibliografia per i non frequentanti
Testi di riferimento per i non frequentanti:
Si raccomanda caldamente la partecipazione al corso come frequentanti, poichè gli avanzamenti in campo scientifico e tecnologico sono talmente veloci che solo attraverso la frequenza al corso sarà possibile conoscere l'attuale stato dell'arte e discutere con esperti di varie discipline.
1) Stefano Rodotà, Il diritto di avere diritti, Editori Laterza, 2012
2) Articoli di approfondimento da concordare con la docente: scrivere a silvia.salardi@unimib.it
In aggiunta ai testi soprammenzionati, a scelta uno obbligatorio tra i seguenti volumi:
a) Giuseppe Testa, Helga Nowtny, Geni a nudo. Ripensare l'uomo nel XXI secolo, Editore Codice, 2012
b) Nickolas Rose, La politica della vita, Biomedicina, potere e soggettività nel XXI secolo, Einaudi, 2008
Modalità d'esame
- Prova orale
Orario di ricevimento
previo appuntamento da fissare scrivendo a silvia.salardi@unimib.it
Durata dei programmi
I programmi valgono tre anni accademici.
Cultori della materia e Tutor
Dott. Michele Saporiti, module leader, michele.saporiti@unimib.it
Course title
Emerging 'moral' technologies and the ethical-legal challenges of new subjectivities (MoTecLS)
Co-financed by the European Union within the Erasmus+Jean Monnet Activities
Information are also available at the dedicated webpage:
www.motecls-jeanmonet.unimib.it
Topics and course structure
It is strongly recommended to participate in the course as advances in technology and science are so fast that only by attending the course students can have updated material and get in touch with experts of different disciplines.
Syllabus of lectures:
1. Technological and scientific development in the EU legal framework
2. The relation between morality and technology
3. Contribution of the European Court of Human Rights (ECtHR) to the enforcement of the Convention of Human Rights and Biomedicine
4. ‘Moral’ technologies and new legal subjectivities within the EU framework of fundamental rights
5. ‘Moral technologies’ and the case of conscientious objection
6. Human enhancement and EU policy-making: the case of ‘moral’ bioenhancement
7. ‘Moral’ technologies: the ethical-legal case of doping in sport
8. The role of European and national Committees on Bioethics in promoting public awareness as regards the ethical-legal questions arisen by ‘moral’ technologies
9. Neuroscientific research in the EU ethical-legal framework
10. Genetic experimentation: scientific state of the art, new trends, and ethical-legal questions in the EU scenario
11. Human enhancement and the essence and integrity of the human being
12. ‘Moral’ technologies ethically designed by default: protecting the right to health and to self-determination
13. Specific forms of bio-enhancement and scientific state of the art: the case of transcranial magnetic stimulation (TMS) and transcranial direct current stimulation tDCS
14. Robots and moral-legal obligations
15. Moral bioenhancement in the Italian legal system
16. Designing Artificial Intelligence and the Root to moral Subjects
17. Moral’ technologies and fundamental rights: is there a legal right to ‘moral’ enhancement?
18. ‘Moral’ technology and human dignity: the case of neurointerventions
19. Constructing ethical-legal knowledge: the influence of technology
20. The right to health and self-determination in the EU court decisions
21. Focus on ethical-legal questions arising by the project of Moral Bioenhancement: responsibility and freedom
Objectives
Scientific-technological advances have forced legal experts to re-consider legal categories, institutions, and subjectivities. Legal implications of scientific-technological progress for the European legal system have been already recognized in the 2009 Human Enhancement Study of the Directorate General for Internal Policies, in FP7 financed projects (ETHENTECH and EPOCH), and there are ongoing legal drafts like the report with recommendations to the Commission on Civil Law Rules on Robotics (2015/2103 (INL)). The main aim of our proposal lies therefore at the heart of the European efforts to provide adequate legal tools fostering scientific-technological progresses, including fundamental rights’ protection. The project will investigate the ethical-legal implications of ‘moral’ technologies for enjoying fundamental rights as follows: ‘moral’ technologies, protection of human dignity, identity and the right to integrity; EU antidiscrimination law and human enhancement; the role of scientific and technological advances in re-designing legal subjectivities; the role of the existing committee on bioethics in promoting public awareness; the role of European and national law in providing a framework for scientific-technological progress to be ‘ethically designed by default’.
Methodologies
-Interaction with students by means of e-learning platform
-Interdisciplinary approach characterised by lectures of expertise from different academic fields which are relevant to bioethical questions.
-Active participation of students in lectures and annual roundtables
-Selection of best students’ essays for presentation and publication in
national or international journal.
Online and offline teaching materials
The didactic material discussed during the lecture is available on the e-learning platform
Other useful material is available at www.motecls-jeanmonet.unimib.it
Programme and references for attending students
For attending students
Bibliographic references will be decided during the course
Programme and references for non-attending students
For not attending students:
It is strongly recommended to participate in the course as advances in technology and science are so fast that only by attending the course students can have updated material and get in touch with experts of different disciplines.
1) Stefano Rodotà, Il diritto di avere diritti, Editori Laterza, 2012
2) Papers to be selected write an e-mail to silvia.salardi@unimib.it
In addition, students must select one of the following books, which are available also in English:
a) Giuseppe Testa, Helga Nowtny, Geni a nudo. Ripensare l'uomo nel XXI secolo, Editore Codice, 2012 (English version: Naked Genes: Reinventing the Human in the Molecular Age (MIT Press) 2011)
b) Nickolas Rose, La politica della vita, Biomedicina, potere e soggettività nel XXI secolo, Einaudi, 2008, (English version: The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century, 2006)
Assessment methods
Oral examination
Office hours
for any questions students can write to silvia.salardi@unimib.it in order to fix an appointment with the Professor
Programme validity
The programs will be valid for three academic years
Course tutors and assistants
Dr. Michele Saporiti, module leader, michele.saporiti@unimib.it