- Economics
- Bachelor Degree
- Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1801M]
- Courses
- A.A. 2019-2020
- 2nd year
- Marketing I - 1
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi formativi
Il corso vuole analizzare il ruolo del marketing e le sue interazioni con le altre funzioni aziendali. Inoltre, si propone di esaminare la dimensione competitiva del marketing, anche alla luce della globalizzazione che da tempo connota i mercati.
Obiettivi:
- Sviluppare una conoscenza del marketing sia dal punto di vista teorico che da quello pratico
- Saper riconoscere gli effetti della globalizzazione sulla strategia di marketing
- Saper individuare le sfide relative all’entrata in un mercato estero
- Comprendere i principi di base della pianificazione di marketing
- Gestione delle strategie di marketing
Contenuti sintetici
Il corso si prefigge di fornire sia una buona conoscenza teorica e pratica della strategia di marketing: la prima parte del corso analizza la dimensione strategica delle decisioni di marketing.
La seconda parte, invece, si concentra sull’attuazione delle strategie di marketing riguardanti: il prodotto, il prezzo, la distribuzione e la comunicazione.
Programma esteso
- Il marketing nelle interrelazioni con il sistema ambiente
- Marketing globale
- Marketing strategico e marketing operativo
- Ricerche di mercato e ricerche di marketing
- Analisi del comportamento del consumatore
- Segmentazione, targeting e posizionamento
- La gestione del prodotto nelle politiche di marketing
- La gestione del prezzo nelle politiche di marketing
- La gestione della distribuzione nelle politiche di marketing
- La gestione delle politiche di marketing communication
Prerequisiti
- Conoscenze di base relative al market-driven management
- Conoscenze relative alla corporate global communication.
Metodi didattici
Lezioni frontali
Modalità di verifica dell'apprendimento
Esame scritto a fine corso sul materiale spiegato a lezione e su materiale bibliografico indicato durante il corso.
Esame orale sulla bibliografia indicata nel programma negli appelli ufficiali.Testi di riferimento
-Palmer Adrian, Introduction to Marketing. Theory and Practice, Third Edition, Paperback, Oxford University Press, 2012.
-Hutt Michael D., Speh Thomas W., Business Marketing Management b2b, South-Western Cengage Learning, International Edition, 11th Edition, 2010 (cap. 1 e 2).
Per gli studenti di altri CdS (non EcoMark) è necessario preparare anche:
- Egan John, Marketing Communication, Thomson, 2007, capp. 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15.
- Aaker David A., Joachimsthaler Erich, Brand Leadership, The Free Press, 2009, Parts I, II, III e IV.
Learning objectives
The course aims to explore the role of marketing management and its interaction with other business functions; it aims also to examine the competitive dimension of marketing and the effects of globalization on marketing strategy.
Learning Objectives:
- Acquiring knowledge in contemporary marketing theory and practice
- Recognising impacts of globalisation on firms’ marketing activities
- Identifying marketing challenges for firms entering foreign markets
- Understanding the basic principles of marketing planning
- Managing marketing strategies
Contents
This course has both theoretical and practical purposes: it introduces the basic theoretical principles of marketing, and provides the tools to manage the exchange between firms and customers. The first part of the course examines the main strategic decisions falling under the marketing domain. The second part of the course examines the implementation of marketing strategies; this section mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.
Detailed program
- Marketing and its Relationship with the Environment
- Global Marketing
- Strategic and Operational Marketing
- Market Research and Marketing Research
- Consumer behaviour analysis
- Segmentation, targeting and positioning
- Product Management in Marketing Policies
- Price Management in Marketing Policies
- Distribution Management in Marketing Policies
- Communication Management in Marketing Policies
Prerequisites
- Knowledge on market-driven management
- Knowledge on corporate global communication.Teaching methods
Lectures
Assessment methods
Written final exam based on lessons and book chapters that will be specified during the course classes.
Oral exam based on all indicated references during exam sessions.
Textbooks and Reading Materials
-Palmer Adrian, Introduction to Marketing. Theory and Practice, Third
Edition, Paperback, Oxford
University Press, 2012.
-Hutt Michael D., Speh Thomas W., Business Marketing Management b2b,
South-Western Cengage Learning, International Edition, 11th Edition, 2010 (chapters 1 - 2).
Students from other Courses (not EcoMark) must also read: - Egan John, Marketing Communication, Thomson, 2007, capp. 1,2,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15. - Aaker David A., Joachimsthaler Erich, Brand Leadership, The Free Press, 2009, Parts I, II, III e IV.