- Area Psicologica
- Corso di Laurea Triennale
- Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2004P]
- Insegnamenti
- A.A. 2019-2020
- 2° anno
- La Misurazione in Ambito Psicosociale
- Introduzione
Syllabus del corso
Area di apprendimento
2 Studio degli aspetti psicologici sottostanti la comunicazione
Obiettivi formativi
Conoscenza e comprensione
- Metodi di ricerca nell’ambito psico-sociale
- Strumenti d’indagine: il questionario, la misura indiretta, cenni all’analisi dei dati digitali e dei social media
- Attendibilità e validità della misurazione
Capacità di applicare conoscenza e comprensione
- Sviluppare una domanda di ricerca
- Operazionalizzare un costrutto psicologico
- Costruire uno strumento di misurazione
- Valutare uno strumento di misurazione
- Applicare la statistica a un progetto di ricerca
Contenuti sintetici
Programma esteso
● L’identificazione del problema di ricerca
● Il disegno della ricerca
● L’operazionalizzazione dei costrutti psicologici: manipolazione e misurazione
● Gli strumenti di misurazione
● Il questionario
● La misura di costrutti impliciti ed espliciti
● La valutazione delle qualità psicometriche di uno strumento di misurazione
● L’attendibilità
● La validità
● Costruzione di uno strumento di misura
● Analisi dei risultati di una ricerca
- Cenni all’analisi dei dati digitali e dei social media
Prerequisiti
Nessuno in particolare.
Metodi didattici
Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avviene tramite esercitazioni pratiche durante le quali, in piccoli gruppi, gli studenti e studentesse si impegnano nella costruzione guidata di un progetto di ricerca.
Il materiale (dispense della lezione e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.Modalità di verifica dell'apprendimento
La verifica dell’apprendimento si compone di una parte scritta basata su domande a scelta multipla e domande aperte e di un colloquio orale.
La parte scritta è volta ad accertare l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche e la capacità di costruire e valutare strumenti di misurazione. Sono previsti esami in itinere (due prove scritte a metà e a fine corso).
Il colloquio orale verte su tutti gli argomenti del corso. Per gli studenti e studentesse frequentanti (presenza richiesta: almeno 66% delle lezioni) esso può essere sostituito da una presentazione e discussione in aula del progetto di ricerca sviluppato durante il corso, con l’uso di slides. Il colloquio orale può portare a un aumento o decremento fino a un massimo di 2 punti sul punteggio dell’esame scritto.
Testi di riferimento
La bibliografia verrà fornita dalla docente all’inizio del corso e pubblicata sulla relativa pagina del sito e-learning.
Learning area
Study of the Psychological Aspects Underlying Communication
Learning objectives
Knowledge and understanding
- Research methods in the psycho social field
- Research instruments: questionnaires, indirect measures, , an overview of digital data analysis and social media
- Reliability and validity of measurement
Applying knowledge and understanding
- How to develop a research question
- How to operationalize a psychological construct
- Construction of a measure
- Evaluation of a measure
- Use of statistics within a research project
Contents
The course aims at helping students acquire useful knowledge for the conduction of a research in the field of social psychology. First, the issue of measurement in psychology will be introduced. Then some measures will be analyzed in detail (questionnaires, tests, indirect measures, data from behaviors in social networks). Information will we provided on how to evaluate their psychometric characteriistics. Moreover, a measure for a specific research question will be constructed and evaluated. Various examples of different kinds of measurement instruments will be provided throughout the course.
Detailed program
● Identifying the research question
● The design of the research
● Operationalizing psychological constructs: manipulation and measurement
● Measurement instruments
● Questionnaire
● Measures of implicit and explicit constructs
● Evaluating the psychometric qualities of a measure
● Reliability
● Validity
● Construction of a measure
● Analysis of results of a research project
-
An overview of digital data analysis and social media
Prerequisites
Nothing specific.
Teaching methods
Lectures and practical exercises during which students will be guided in constructing a research project, working in small groups.
Materials (lecture notes and scientific papers) will be made available on the e-learning site of the course, accessible to both attending students and non-attending students.
Assessment methods
The verification of the learning will be carried out through a written exam (multiple-choice and open questions) and an oral exam.
The written exam aims at ascertaining the specific knowledge of the main theoretical aspects of the course and the ability to construct and evaluate measurement instruments. Mid term examinations will take place mid-course and at the end of the course.
The oral exam deals with the whole program of the course. Attending students (required attendance: 66% of the lessons) can replace it with a class presentation and discussion of the research project that they have developed during the course, through the use of powerpoint slides.
The oral exam allows to increase or decrease by 2 points the score obtained through the written exam.
Textbooks and Reading Materials
The bibliography will be provided by the teacher at the beginning of the course and published on the page of the e-learning website.