Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Medicine in Myths and Tales
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Medicine in Myths and Tales
Course ID number
2021-2-H4101D217
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo scopo principale di questo corso è quello di far apprendere allo studente nozioni relative all’evoluzione storica della medicina attraverso l’analisi dei miti e delle leggende appartenenti a diversi periodi storici.

Contenuti sintetici

I miti e le leggende, espressione di credenze popolari, possono rappresentare delle preziose testimonianze sullo stato della salute delle popolazioni antiche e sulle conoscenze mediche nel mondo antico, qualche volta migliori di quelle recuperabili negli stessi testi medici. Questo genere di fonti, non propriamente mediche, viene spesso utilizzato dagli storici e dagli antropologi per comprendere meglio l’evoluzione della medicina nel corso dei secoli.
In questo corso verranno descritti alcuni esempi di miti e leggende, appartenenti alle diverse epoche storiche, contenenti informazioni a carattere medico. Inoltre si forniranno esempi di dottrine mediche del passato che, basate su credenze errate, hanno continuato a rimanere salde nella pratica clinica e nell’opinione pubblica fino all’epoca contemporanea.

Programma esteso

L’utilizzo dei miti e delle leggende in storia della medicina - Miti delle civiltà antiche - leggende medioevali - miti, racconti e leggende dell’età romantica (lunatismo, etc) – medicina e favole – antiche credenze e curiosità mediche (autocombustione umana, ftiriasi, immaginazione materna, etc).

Prerequisiti

Iscrizione al secondo anno di medicina

Modalità didattica

Lezione frontale, discussione in gruppi

Nell'emergenza COVID-19, le lezioni saranno registrate e erogate in asincrono

Materiale didattico

Bondeson J. A cabinet of Medical curiosities. Cornell University, 1997

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Discussione finale di gruppo

Orario di ricevimento

Su appuntamento scrivendo a michele.riva@unimib.it

Export

Aims

Main aim of the course is to introduce students to the historical evolution of medicine, by analyzing myths and tales belonging to different historical periods.

Contents

Myths and traditions, as expressions of popular beliefs, can provide valuable information on health and medical knowledge in the ancient world, and sometimes can be more useful than the writings of ancient physicians. These non- medical sources are often used by historians and anthropologists to better understand the evolution of medicine over the centuries. This course will describe some examples of myths and legends belonging to the different historical periods and containing medical issues. Furthermore it will provide examples of medical doctrines of the past, based on mistaken beliefs, that have remained in clinical practice and in public opinion until the contemporary age.

Detailed program

The use of myths and legends in the history of medicine - Myths of ancient civilizations - The medieval legends – myths and tales of the Romantic Age (lunatics, etc) - medicine and fairy tales – ancient beliefs and medical curiosities (spontaneous human combustion, ftiriasis, maternal imagination, etc.).

Prerequisites

Second Year Medical Students and above.

Teaching form

Lectures, group discussion

In COVID-19 emergency,  the lessons will be recorded and delivered asynchronously

Textbook and teaching resource

Bondeson J. A cabinet of Medical curiosities. Cornell University, 1997

Semester

Semester 2

Assessment method

Final group discussion

Office hours

By appointment, writing to michele.riva@unimib.it

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree

Staff

    Teacher

  • FOTO PROFILO
    Michele Augusto Riva

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics