- Science
- Bachelor Degree
- Scienze e Tecnologie per l'Ambiente [E3201Q]
- Courses
- A.A. 2020-2021
- 3rd year
- Geopedology
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
- Conoscere il suolo e le sue principali caratteristiche; comprendere fattori e processi di formazione del suolo.
- Essere in grado di eseguire in campo una descrizione semplificata del suolo e di svolgere in laboratorio alcune delle principali determinazioni analitiche.
- Comprendere i meccanismi di base delle più diffuse tassonomie pedologiche ed essere in grado di eseguire la classificazione semplificata di un profilo pedologico.
Contenuti sintetici
- Il suolo come risorsa ambientale e produttiva; servizi ecosistemici forniti dal suolo.
- Descrizione del suolo.
- Principali parametri fisici e chimici del suolo.
- Fattori di formazione.
- Processi pedogenetici.
- Principali sistemi di classificazione tassonomica dei suoli.
- Analisi di laboratorio dei suoli.
- Rapporti suolo-paesaggio.
Programma esteso
Lezioni frontali
- Definizione di suolo e sua importanza ambientale, agricola e forestale; servizi ecosistemici svolti dai suoli.
- Il profilo pedologico e gli orizzonti; descrizione morfologica del suolo e denominazione degli orizzonti genetici.
- Principali parametri fisici (spessore, scheletro, tessitura, densità) e chimici (pH, carbonio organico, carbonati, complesso di scambio, elementi della fertilità).
- Fattori di formazione del suolo: clima e pedoclima, organismi viventi (vegetazione, pedofauna, azione antropica), rilievo terrestre e geomorfologia, materiale parentale e litologia, tempo e durata dei processi
- Processi pedogenetici: apporto, sottrazione, rimescolamento, trasferimento, trasformazione. Principali processi: brunificazione, lisciviazione, calcificazione, salinizzazione, podzolizzazione, vertisolizzazione, gleyzzazione.
- Caratteristiche dei più diffusi sistemi di classificazione tassonomica dei suoli: World Reference Base for Soil Resources (FAO) e Soil Taxonomy (USDA). Orizzonti diagnostici e modalità di classificazione di un profilo pedologico.
Laboratorio
- Principali determinazioni di laboratorio: preparazione del campione, pH, tessitura, carbonati, carbonio organico, sostanza organica.
Attività sul campo
- Escursione sul terreno per la descrizione di suoli naturali e lo studio dei rapporti suolo-paesaggio: i suoli del morenico recente.
Prerequisiti
- Prerequisiti: conoscenze di base di chimica inorganica,
litologia e mineralogia, geomorfologia; tali conoscenze saranno considerate già acquisite.
- Propedeuticità: nessuna.
Modalità didattica
- Lezioni frontali, 5 cfu (40 ore)
- Laboratorio, 0,5 cfu (5 ore)
- Attività sul campo, 0,5 cfu (5 ore)
Tutte le lezioni saranno registrate e si svolgeranno in modalità sincrona o asincrona. Le attività di laboratorio e quelle sul campo si svolgeranno regolarmente, ma a piccoli gruppi. Le modalità potranno variare a seguito dell'evoluzione della situazione sanitaria.
Materiale didattico
- Slide proiettate durante le lezioni: messe a disposizione sul sito e-learning.
- Metodi d'analisi per laboratorio: messi a disposizione sul sito e-learning.
- Materiale informativo per attività sul campo: messo a disposizione sul sito e-learning.
Testi consigliati per approfondimenti:
- FAO (2006). Guidelines for Soil Description, FAO, Roma (disponibile in rete).
- Giordano A. (1999). Pedologia. UTET, Torino (disponibile presso la sede di Scienze della Biblioteca).
- IUSS Working Group WRB (2015). World Reference Base for Soil Resources 2014, update 2015. World Soil Resources Reports No. 106, FAO, Roma (disponibile in rete).
- Previtali F. (1999). Elementi di Geopedologia. Tassonomie dei suoli. CUEM, Milano (disponibile presso la sede di Scienze della Biblioteca).
- Previtali
F. (2000). Elementi di Geopedologia. Genesi e geografia dei
suoli. CUEM, Milano (disponibile presso la sede di Scienze della Biblioteca).
- Weil R.R., Brady N.C. (2017). The Nature and Properties of Soils. Pearson, Harlow, England.
- White R.E. (2006). Principles and Practice of Soil Science. Blackwell Publishing, Malden, MA, USA.
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Esame scritto con orale facoltativo.
L'esame scritto comprende domande a risposta aperta (brevissimi saggi o analisi di problemi) e risposta
chiusa (scelte a risposta multipla), relative a tutti gli argomenti trattati nel corso (lezioni frontali, laboratori, attività di campo); lo
scritto viene valutato in trentesimi (20/30 in totale per le domande a risposta aperta; 10/30 in totale per quelle a risposta chiusa). Su richiesta dello studente o del docente l'esame scritto può venire integrato dall'esame orale (sempre relativo a tutti gli argomenti trattati nel corso), svolto tramite domande di verifica. L'esito dell'esame orale può comportare incremento o diminuzione di massimo 4 punti del voto dell'esame scritto (pertanto, si può essere ammessi all'orale quando il voto dello scritto è almeno pari a 14/30). Non sono previste prove intermedie.
Qualora, a causa della situazione sanitaria, non fosse possibile svolgere esami in presenza, la prova scritta verrà sostituita da un orale, da svolgere in remoto.
Orario di ricevimento
Su appuntamento
Aims
- Know the soil and its main characteristics; understand factors and processes of soil formation.
- Be able to perform a simplified description of the soil in the field and accomplish some of the main analytical determinations in the laboratory.
- Understand the basic mechanisms of the most common pedological taxonomies and be able to perform the simplified classification of a soil profile.
Contents
- Soil as an environmental and productive resource; ecosystem services provided by the soil
- Soil description.
- Main physical and chemical soil parameters.
- Factors of soil formation.
- Pedogenetic processes.
- Main soil taxonomic classification systems.
- Soil laboratory analysis.
- Soil-landscape relationships.
Detailed program
Lessons
- Definition of soil; its environmental, agricultural and forestry importance; ecosystem services carried out by soils.
- The soil profile and the horizons; morphological description of the soil and denomination of genetic horizons.
- Main physical (thickness, rock fragments, texture, density) and chemical (pH, organic carbon, carbonates, exchange complex, fertility elements) soil parameters.
- Factors of soil formation: climate and pedoclimate, living organisms (vegetation, pedofauna, anthropic action), terrestrial relief and geomorphology, parental material and lithology, time and lenght of processes.
- Pedogenetic processes: addition, subtraction, mixing, transfer, transformation. Main processes: brunification, leaching, calcification, salinization, podzolization, vertisolization, gleying.Characteristics of the most widespread soil taxonomic classification systems: World Reference Base for Soil Resources (FAO) and Soil Taxonomy (USDA). Diagnostic horizons and methods of classification of a soil profile.
Laboratory
- Main laboratory determinations: sample preparation, pH, texture, carbonates, organic carbon, organic matter.
Field activities
- Excursion for the description of natural soils and the study of soil-landscape relationships: the soils of the recent morainic.
Prerequisites
- Prerequisites: basic knowledge of inorganic chemistry, lithology and mineralogy, geomorphology; this knowledge will be considered already acquired.
Teaching form
- Lessons, 5 credits (40 hours)
- Laboratory, 0.5 credits (5 hours)
- Field activities, 0.5 credits (5 hours)
All lessons will be recorded and will take place in synchronous or asynchronous mode. Laboratory and field activities will be carried out regularly, but in small groups. The modalities may vary according to the evolution of the health situation.
Textbook and teaching resource
Educational material distributed:
- Slides projected during the lessons: made available on the e-learning website.
- Laboratory analysis methods: made available on the e-learning website.
- Material for field activities: made available on the e-learning website.
Recommended texts for further information:
- FAO (2006). Guidelines for Soil Description, FAO, Rome (available online).
- Giordano A. (1999). Soil Science. UTET, Turin (available at the Bicocca Library of Sciences).
- IUSS Working Group WRB (2015). World Reference Base for Soil Resources 2014, update 2015. World Soil Resources Reports No. 106, FAO, Rome (available online).
- Previtali F. (1999). Elements of Geopedology. Soil taxonomies. CUEM, Milan (available at the Bicocca Library of Sciences).
- Previtali F. (2000). Elements of Geopedology. Genesis and geography of soils. CUEM, Milan (available at the Bicocca Library of Sciences).
- Weil R.R., Brady N.C. (2017). The Nature and Properties of Soils. Pearson, Harlow, England.
- White R.E. (2006). Principles and Practice of Soil Science. Blackwell Publishing, Malden, MA, USA.
Semester
First semester
Assessment method
Written exam with optional oral exam.
The written exam includes open-ended questions
(very short essays or analysis of problems) and closed answer questions
(multiple choice answers), related to all the topics covered in the course
(lectures, laboratories, field activities); the text is evaluated in thirtieths
(20/30 in total for open-ended questions; 10/30 in total for closed answer
questions). Upon request of the student or teacher, the written exam can be
supplemented by an oral exam (always related to all the topics covered in the
course), carried out by means of verification questions. The outcome of the
oral exam can lead to an increase or decrease of maximum 4 points of the grade
of the written exam (therefore, it is possible to be admitted to the oral exam
when the grade of the written exam is at least equal to 14/30). There are no intermediate tests.
If, due to the sanitary situation, it would not be possible to carry out examinations in presence, the written test will be replaced by an oral one, to be carried out remotely.
Office hours
On appointment
Key information
Staff
-
Roberto Comolli