Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Visual Design
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Visual Design
Course ID number
2021-2-E2004P037
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

STUDIO DELLE MODALITA' MEDIANTE LE QUALI SI ATTUA LA COMUNICAZIONE

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione
• Aspetti generali del basic design
• Aspetti dei diversi linguaggi visivi


Capacità di applicare conoscenza e comprensione

• Comprensione e analisi critica di artefatti comunicativi visuali
• Capacità di gestione dei linguaggi visivi

Contenuti sintetici

Il corso inquadra il Visual Design come un linguaggio e ne analizza i principi strutturali e strategici.

Attraverso l’analisi e la destrutturazione di casi esemplari della cultura visuale contemporanea (film, video, grafica, animazione, opere) gli studenti potranno imparare la grammatica visiva e la semantica.

Grammatica: spazio, griglia, segni grafici, simboli, carattere tipografico, colore.

Semantica: il significato dei segni, le relazioni e le connessioni interdisciplinari.

Particolare importanza verrà data alla storia cultura visiva, patrimonio che ispira il visual design contemporaneo.

Programma esteso

• I Maestri: (una breve ricognizione dalla nascita della grafica moderna -1907- fino ad oggi)

• Basic Design

• Identity Design

• Graphic Design

• Cinema

• Il linguaggio delle immagini

• Strategie di posizionamento e finalità


Prerequisiti

Tra i prerequisiti, le conoscenze e le competenze di base richieste agli studenti si raccomanda l’interesse per la storia dell’arte, la grafica, il cinema e la comunicazione visiva in tutte le sue forme.


Metodi didattici

Lezioni teoriche e attività progettuali a carattere multidisciplinare orientate a favorire innovazione mentale, visuale e strumenti di decodifica.

Riferimento teorico saranno Marcel Merleau-Ponty e Rudolf Arnheim.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Modalità d’esame (sia teorica che pratica):

L’esame si compone di due parti: l’elaborazione di un progetto (individuale o di gruppo) + un esame orale su due testi a scelta tra quelli indicati in bibliografia. 

Valutazione: la modalità progettuale verrà valutata fino a 25 punti su 30. La prova orale fino a 5 punti su 30.

Per gli studenti frequentanti l’attività progettuale verrà verificata in itinere.

Per gli studenti non frequentanti verranno specificate nella pagina e-learning del corso le modalità per poter elaborare il progetto.

● progettuale: attività progettuale con prove in itinere. Presentazione del progetto e relativa discussione critica inerente: il tema affrontato, le novità introdotte al suo interno, lo sviluppo complessivo, gli obiettivi preposti, le dinamiche di fruizione prefigurate, la bibliografia di riferimento. 

● teorica: esame orale teso a verificare l’acquisizione delle conoscenze storiche e critiche relative agli argomenti trattati a lezione e alla bibliografia d’esame.


Le modalità di erogazione dell'esame verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo per la gestione dell'emergenza COVID-19.



Testi di riferimento

Informazioni dettagliate circa il materiale didattico saranno pubblicate sulla relativa pagina del sito e-learning.



Export

Learning area

STUDY OF THE MEANS BY WHICH COMMUNICATION TAKES PLACE

Learning objectives

Knowledge and understanding
• Basic design principles

• Visual languages design

Applying knowledge and understanding
• Understanding and critical thinking of visual artifacts
• Visual language design

Contents

The course considers Visual Design as a language and analyses its structural and strategical principles.

Through analysis and ‘deconstruction’ of models of contemporary visual culture (film, video, graphic design, animation, plays),

students will have the opportunity to learn visual grammar and semantics.

Grammar: space, grid, graphic signs, sym-bols, typography and color. 

Semantics: The meaning of the symbols, in-terdisciplinary relations and connections. Visual culture will be of particular im-portance: it is considered a heritage which inspires contemporary design. 


Detailed program


• The Masters: a brief history of modern graphic design (1907 until today).

• Basic Design

• Identity Design

• Graphic Design

• Cinema

• Imagery

• Positioning strategies and objectives


Prerequisites

Knowledge and basic competences required for the visual design class: an interest for art history, graphic design, cinema and visual communication in all its forms.


Teaching methods

Theoretical lectures and multidisciplinary planning are aimed at mental and visual innovation as well as decodification tools.

Marcel Merleau-Ponty and Rudolf Arnheim will serve as the courses theoretical references. 


Assessment methods

Assessment modality:

The exam consists of two parts: a design project (individual or team) and an oral exam about two texts present in bibliography. 

Design project up to 25 points. Oral exam up to 5 points. 

For attending students: the project will be carried out and verified ‘in itinere’. 

For non-attending students: the modalities for elaborating the design project will be specified in the e-learning page of the course. 

● Design: workshop aimed to develop and implement a design concept, presentation of the project, critical discussion and oral examination on the course topics and bibliography to verify the acquisition of the critical knowledge and theorical basic design principles and practical design skills.          

● Theoretical: the exam will test the acquisition of historical and critical knowledge in relation to the arguments discussed in class as well as the exams bibliography.



The modality of the exam will be updated in accordance with the rules for COVID-19 emergency.





Textbooks and Reading Materials

Further information will be available and updated on the course’s e-learning web site.


Enter

Key information

Field of research
ICAR/17
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
58
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • NF
    Noemi Fontana
  • Antonella Giardina, designer filosofa, 2022
    Antonella Giardina
  • Assistant

  • MS
    Martina Salvi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Self enrolment (Student)
Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics