- Medical Statistics
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Contenuti sintetici
Il modulo si propone di rendere lo studente in grado di:
1) comprendere dei principi del disegno sperimentale in medicina
2) conoscere le principali tecniche di analisi statistica descrittiva dei dati
3) utilizzare un software per l’elaborazione dei dati
Programma esteso
Il modulo si articola in due parti: la prima relativa alla statistica descrittiva da un punto di vista teorico, la seconda relativa all'implementazione pratica mediante il software STATA. Entrambe le parti vengono regate con esempi applicativi motivanti.
Parte prima - Generalità sulla statistica descrittiva, principali rappresentazioni tabellari e grafiche di dati variabili qualitative e quantitative, indicatori di ordine di grandezze e dispersione di un fenomeno, distribuzione Gaussiana, elementi di calcolo delle probabilità.
Parte seconda - Principi di utilizzo del software STATA attraverso le funzioni menu' e la produzione/modifica di codice.
Prerequisiti
Il candidato deve possedere una conoscenza di base dell’uso del personal computer.
Modalità didattica
Lezioni in sincrono (registrazioni), Incontri in webex (piccoli gruppi).
Materiale didattico
1) M.M. Triola, M.F. Triola, Fondamenti di statistica per le discipline biomediche
2) Materiale fornito dal docente
Periodo di erogazione dell'insegnamento
Primo semestre.
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Orario di ricevimento
Aims
Basic knowledge of the most important statistical-methodological tools of the descriptive statistics and basic study design. The student will be able to:understand the main concepts of study design and implement descriptive statistical analyses.
Contents
The goal of the course is to contribute to the education of the student in order to be able to:
1) understand the principles of the experimental design in medicine
2) understand the basic statistical techniques for descriptive data analysis
3) use a software for data analysis
Detailed program
The module is organized in two parts: part one is on descriptive statistics from the theoretical view point, part two is on practical implementation through the software STATA.
Part one - Descriprive statistics, data collection, frequency table representaions, graphical representations, distributional indicators, Gaussian distribution, basics on probability theory.
2) are thought using motivating examples from the applied literature
3) involves the STATA package
Part one – Basic descriptive statistics, graphical representation of quantitative and qualitative variables, indicators of position and variability, Gaussian distribution, concepts of probability.
Part two– Basics on the use of the STATA software through dedicated functions and production/modification of code.
Prerequisites
The student is expected to have a basic knowledge on the use of personal computer.
Teaching form
Textbook and teaching resource
1) M.M. Triola, M.F. Triola, Fondamenti di statistica per le discipline biomediche
2) Notes written by the teacher
Semester
First semester.
Assessment method
Test will be online during the Covid-19 emergency. We will use the WebEx platform with available link at the e-learning page.
Office hours
To be defined with the student by email contact.