Course Syllabus
Obiettivi
Introdurre gli studenti in una prospettiva riabilitativa neurologica dove l'obiettivo terapeutico sia ottimizzare la funzione attraverso il recupero del movimento selettivo e il controllo posturale. Acquisire nuove tecniche e affinare la manualità per facilitare tale recupero
Contenuti sintetici
Presentazione del concetto Bobath applicato al paziente affetto da stroke
Programma esteso
Introduzione al concetto Bobath. Meccanismi centrali del controllo posturale. Principi di trattamento: facilitazione, placing, guiding, punti chiave. Riferimenti alle sequenze di movimento nella normalità. Fase acuta: il concetto del trattamento 24 ore. Considerazioni sul tronco e ricerca di attività selettiva tronco inferiore e superiore. Passaggio supino/seduto e lavoro sul tronco in posizione seduta. Passaggi letto carrozzina e seduto/in piedi. Stazione eretta e cammino. Sollecitare il recupero del braccio e della mano minimizzando le reazioni associate: attività in catena cinetica chiusa e aperta.
Prerequisiti
Iscrizione al terzo anno del Corso di Laurea in Fisioterapia.
Modalità didattica
Ogni argomento verrà trattato iniziando con una lezione frontale che spieghi le basi teoriche delle tecniche descritte con supporto di lucidi ed immagini video, una parte di dimostrazione pratica da parte della docente, una parte pratica esercitata tra gli studenti, una discussione finale ed eventuale revisione delle manovre descritte
Materiale didattico
Steps to Follow - The Comprehensive Treatment of Patients with Hemiplegia - Davies, Patricia M.
Aims
To introduce students in a neurological rehabilitation perspective, where the therapeutic goal is to optimize the function through the selective recovery of movement and postural control. To learn new techniques and hone the skill to facilitate such recovery
Contents
The course will present the Bobath concept applied in stroke patient assessment and treatment
Detailed program
Introduction to the Bobath concept. Central mechanisms of postural control. Principles of treatment: facilitation, placing, guiding, key points. References to the sequences of movement in the normal range Acute phase: the concept of the 24 hours treatment. Considerations on the trunk and research activities of selective upper and lower trunk. Step supine / seated and work on the trunk in a sitting position. Steps wheelchair bed and sitting standing. Standing and walking. Encourage the recovery of arm and hand while minimizing associated reactions: activity in closed and open kinetic chain.
Prerequisites
Students of the Course in Physiotherapy at 3rd year
Teaching form
Each subject will be discussed beginning with a lecture explaining the theoretical basis of the techniques described with support for transparencies and video images, a practical demonstration by the teacher, a practical part exerted by students, and a final discussion and revision of the maneuvers described
Textbook and teaching resource
Steps to Follow - The Comprehensive Treatment of Patients with Hemiplegia - Davies, Patricia M.
Key information
Staff
-
Antonella Martinelli