Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Igiene Dentale [I0301D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. History of Medicine
  2. Summary
Unità didattica Course full name
History of Medicine
Course ID number
2021-1-I0301D004-I0301D014M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Preventive Health

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo studente deve sapere descrivere la storia del progresso tecnologico applicato alla Medicina


Contenuti sintetici

L’insegnamento si propone di fornire allo studente gli strumenti culturali per comprendere nascita ed evoluzione della Medicina e della tecnologia associata ai progressi della Medicina.


Programma esteso

La medicina pre-ippocratica. La nascita della medicina razionale nel mondo classico (Ippocrate e i suoi scritti, la medicina ellenistica, le sette mediche, Galeno). La medicina medioevale (Scuola Medica Salernitana, Medicina monastica, Medicina araba). Medicina e rivoluzione scientifica (Vesalio, Harvey, iatrochimica e iatromeccanica). Medicina e società tra Settecento e Ottocento (Ramazzini, medicina illuministica, Frank, l’impiego della statistica in medicina e l’avvento dell’epidemiologia, la nascita della sanità pubblica). La nascita ottocentesca della biomedicina e le principali scoperte del XIX secolo (anestesia, antisepsi, lo sviluppo della semeiotica e della clinica, i farmaci di sintesi). L’evoluzione del concetto di salute nel Novecento (OMS e principali conferenze internazionali, la nascita dei sistemi sanitari a copertura universale, il sistema sanitario italiano). L’evoluzione della medicina nel Novecento (la rivoluzione farmacologica, evoluzione della chirurgia e la trapiantologia, l’avvento delle tecnologie sanitarie).


Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali

Materiale didattico

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017

Inoltre i docenti forniranno materiale didattico aggiuntivo




Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta in itinere composta da domande a scelta multipla, allo scopo di valutare le competenze conoscitive e interpretative; gli studenti scelgono una corretta risposta tra varie scelte. Inoltre, è prevista una domanda aperta che valuta le competenze interpretative


Orario di ricevimento

Su appuntamento richiesto via mail

Export

Aims

The student should be able to describe the history of technological progress applied to medicine


Contents

Aim of the teaching is to give students the cultural tools to understand the birth and evolution of Medicine and of technology related to advances in Medicine


Detailed program

Pre-Hippocratic Medicine. The rise of rational medicine in the classical world (Hippocrates and his writings, Hellenistic medicine, the “Medical sects”, Galen). Medieval Medicine (Schola Medica Salernitana, monastic medicine, Arabic medicine). Medicine and the Scientific Revolution (Vesalius, Harvey, iatrochemistry and  iatrophysics). Medicine and society in Eighteenth and Nineteenth centuries (Ramazzini, The Enlightenment and its impact on medicine,  the use of statistics in medicine and the birth of epidemiology, the emergence of public health). 

The birth of biomedicine and the major discoveries of the nineteenth century (anesthesia, antisepsis, synthetic drugs and the development of semeiotics). The evolution of the concept of health in the twentieth century (WHO and major international conferences, the emergence of health systems with universal coverage, the Italian health system). The evolution of medicine in the twentieth century (the pharmacological revolution, the evolution of surgery and transplantation, the rise of health technologies).


Prerequisites

Teaching form

Lectures

Textbook and teaching resource

Cesana G, Riva MA. Medicina e Società. Firenze: Società Editrice Fiorentina, 2017

The Teachers will provide additional  learning materials


Semester

Second semester

Assessment method

Written test in itinere that consists in multiple-choice questions in order to evaluate the cognitive and interpretative skills; students select one correct answer from several choices. Furthermore, an open question should assess interpretative skills.


Office hours

By appointment required by mail

Enter

Key information

Field of research
MED/02
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics