Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. Child Neuropsychiatry 4
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Child Neuropsychiatry 4
Course ID number
2021-3-I0202D113-I0202D119M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Child Neuropsychiatry and Pediatric Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso lo studente dovrà essere in grado di descrivere lo sviluppo e l’integrazione dell’io nel bambino e le modalità di aiuto alla relazione mamma bambino; avere conoscenze in merito alla , alla patologia e neuropatologia del neonato

Contenuti sintetici

NEUROPSICHIATRIA INFANTILE 4: Lo sviluppo psichico. Il colloquio. Il counseling. I Disturbi psicopatologici e i disturbi d’apprendimento.


Programma esteso

NEUROPSICHIATRIA INFANTILE 4

§   La posizione depressiva

§   La difesa maniacale

§   Aggressività e sue radici

§   Colpa e riparazione nello sviluppo

§   Lo sviluppo della capacità di preoccupazione responsabile

§   La riparazione in funzione della difesa materna organizzata contro la depressione

§   Il primo colloquio

§   Il colloquio di restituzione

§   Il counseling con la coppia genitoriale

§   Il counseling in patologia neonatale

§   Il counseling con i genitori del paziente cronico

§   Modello neurodinamico e neuropsicologico di funzionamento del pensiero

§   Le basi neurobiologiche dei disordini dell’apprendimento

§   Disturbi psicopatologici e disturbi d’apprendimento

§   Disturbi specifici dell’apprendimento

§   Disturbi specifici di apprendimento non verbale

§   Le disfunzioni neurologiche minori e le disprassie evolutive

 


Prerequisiti

Obiettivi dei corsi del primo e secondo anno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona


Materiale didattico

1.     R.Militerni, Neuropsichiatreia Infantile,Idelson Gnocchi Ed., 2010

2.     Guidetti (a cura di), Fondamenti di Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino Ed. , 2005


Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve. 

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.


Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Export

Aims

After completing this course, students will be able to describe the development and integration of self in children and how to help the mother-child interaction; they will also haveknowledge of pathology and neuropathology of the infant.

Contents

CHILD NEUROPSYCHIATRY 4: Psychic development. The interview. The counselling. Psychopathological disorders and learning disorders

Detailed program

CHILD NEUROPSYCHIATRY 4

§   The depressive position

§   Manic defense

§   Aggression and its roots

§   Fault and repair in development

§   The development of the capacity of responsible concern

§   Repair in function of maternal organized defense against depression

§   The first interview

§   The drawback interview

§   Counseling with the parental couple

§   Counseling in neonatal pathology

§   Counseling with parents of chronic patient

§   The neurodynamic and neuropsychological model of thought functioning

§   Neurobiological bases of learning disorders

§   Psychopathological disorders  and learning disorders

§   Specific learning disabilities

§   Nonverbal specific learning disabilities

§   Minor neurological dysfunction and developmental dyspraxia


Prerequisites

Objectives of the first and second year courses

Teaching form

Lectures

In the Covid-19 emergency period, lessons will be held remotely asynchronously with synchronous videoconferencing events


Textbook and teaching resource

1.     R.Militerni, Neuropsichiatreia Infantile,Idelson Gnocchi Ed., 2010

2.     Guidetti (a cura di), Fondamenti di Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino Ed. , 2005


Semester

First Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

 Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project.

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control.


Office hours

You receive by appointment


Enter

Key information

Field of research
MED/39
ECTS
5
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
40
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • NA
    Nunzia Delia Albanese
  • EB
    Elisa Brivio
  • RN
    Renata Nacinovich
  • FN
    Francesca Neri

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics