Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Medical Statistics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Medical Statistics
Course ID number
2021-1-I0202D005-I0202D015M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sociopsycopedagogic Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Acquisizione delle conoscenze di base dei principali di strumenti statistico-metodologici della statistica descrittiva e del disegno dello studio. Lo studente sarà in grado di: comprendere aspetti basilari del disegno dello studio, implementare autonomamente analisi statistiche descrittive di base.

Contenuti sintetici

Il modulo si propone di rendere lo studente in grado di:

1) comprendere dei principi del disegno sperimentale in medicina

2) conoscere le principali tecniche di analisi statistica descrittiva dei dati

3) utilizzare un software per l’elaborazione dei dati


Programma esteso

Il modulo si articola in due parti: la prima relativa alla statistica descrittiva da un punto di vista teorico, la seconda relativa all'implementazione pratica mediante il software STATA. Entrambe le parti vengono regate con esempi applicativi motivanti.

Parte prima - Generalità sulla statistica descrittiva, principali rappresentazioni tabellari e grafiche di dati variabili qualitative e quantitative, indicatori di ordine di grandezze e dispersione di un fenomeno, distribuzione Gaussiana, elementi di calcolo delle probabilità.

Parte seconda - Principi di utilizzo del software STATA attraverso le funzioni menu' e la produzione/modifica di codice.


Prerequisiti

Il candidato deve possedere una conoscenza di base dell’uso del personal computer.


Modalità didattica

Lezioni in sincrono (registrazioni), Incontri in webex (piccoli gruppi).

Link per incontri Webex https://unimib.webex.com/meet/laura.antolini

Materiale didattico

1) M.M. Triola, M.F. Triola, Fondamenti di statistica per le discipline biomediche

2) Materiale fornito dal docente


Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con domande a scelta multipla.

Orario di ricevimento

Da definire con lo studente via email.
Export

Aims

Basic knowledge of the most important statistical-methodological tools of the descriptive statistics and  basic study design. The student will be able to:understand the main concepts of study design and implement descriptive statistical analyses.

Contents

The goal of the course is to contribute to the education of the student in order to be able to:

1) understand the principles of the experimental design in medicine

2) understand the basic statistical techniques for descriptive data analysis

3) use a software for data analysis


Detailed program

The module is organized in two parts: part one is on descriptive statistics from the theoretical view point, part two is on practical implementation through the software STATA.

Part one -  Descriprive statistics, data collection, frequency table representaions, graphical representations, distributional indicators, Gaussian distribution, basics on probability theory.

2)   are thought using motivating examples from the applied literature

3)   involves the STATA package

Part one – Basic descriptive statistics, graphical representation of quantitative and qualitative variables, indicators of position and variability, Gaussian distribution, concepts of probability.

Part two– Basics on the use of the STATA software through dedicated functions and production/modification of code.


Prerequisites

The student is expected to have a basic knowledge on the use of personal computer.


Teaching form

Audio-Video clip, Webex meetings (little groups).

Textbook and teaching resource

1) M.M. Triola, M.F. Triola, Fondamenti di statistica per le discipline biomediche

2) Notes written by the teacher


Semester

First semester.

Assessment method

Written  exam with multiple choice quiz.

Office hours

To be defined with the student by email contact.

Enter

Key information

Field of research
MED/01
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics