Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Social Sciences
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Social Sciences
Course ID number
2021-1-I0202D005-I0202D019M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Sociopsycopedagogic Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Scopo del corso è di mettere in evidenza come il sapere sanitario sia intrecciato con significative dimensioni economiche, sociali e culturali oltre che scientifiche e come i concetti di salute, sanità, cura, patologia debbano essere inseriti in un contesto antropologico per essere pienamente compresi.

Il sapere medico e le sue applicazioni storiche diventano così un insieme di elementi di conoscenza, di pratiche operative, di visioni culturali e sociali che si intrecciano con le varie dimensioni che ruotano e si concretizzano intorno alla rappresentazione di ‘salute’ e ‘benessere personale e sociale’, ivi comprese le istanze etiche che orientano i valori di fondo.


Contenuti sintetici

SCIENZE SOCIALI:. L’obiettivo del Modulo è quello di introdurre lo studente alla conoscenza di alcuni processi di base attorno a cui pende corpo la vita quotidiana. Una particolare attenzione viene poi posta  alle trasformazioni sociali

Programma esteso

    Riflessioni intorno ai criteri definitori del concetto di ‘salute’, ‘malattia’, ‘qualità della vita’, ‘normalità’, ‘patologia’

    Note bioetiche intorno al ‘potere di decidere’ in medicina

    Il rapporto con il paziente dal punto di vista contrattuale

    Antropologia medica e modelli di salute



Prerequisiti

nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in remoto asincrono o videoconferenza con alcuni eventi in sincrono e alcuni in presenza fisica



Materiale didattico

    Donatella Cozzi (a cura di). Le parole dell'antropologia medica. Piccolo dizionario. Morlacchi Editore

    Daniel Callahan. La medicina impossibile. Le utopie e gli errori della medicina moderna. Baldini & Castaldi, Milano, 2004.

    Arthur Kleinman. Concepts and a Model for the Comparison of Medical Systems as Cultural Systems. Social Sciences & Medicine, vol 12, 85-93, 1978

    George L. Engel . The Need for a New Medical Model: A Challenge for Biomedicine. Science, New Series, Vol. 196, No. 4286. (Apr. 8, 1977), pp. 129-136.

    www.filosofia-medicina.net/

    K.Jaspers. Il medico nell’età della tecnica. Milano, Cortina, 1991

    Christopher Boorse. Health as a Theoretical Concept, Philosophy of Science, Vol. 44, No. 4 (Dec., 1977), pp. 542-573

    Boorse, C., 1975. “On The Distinction Between Disease and Illness,” Philosophy and Public Affairs, 5: 49–68.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo Semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta: quiz a risposta singola/multipla e domande a risposta aperta breve. 

Colloquio finale a discrezione del docente o su proposta dello studente in merito all’elaborato

Durante il periodo di emergenza Covid-19 l'esame verrà svolto in remoto con controllo proctoring.


Orario di ricevimento

Si riceve per appuntamento

Export

Aims

The aim of the course is to highlight how health knowledge is intertwined with significant economic, social and cultural as well as scientific dimensions and how the concepts of health, health, care, pathology must be inserted in an anthropological context to be fully understood.
Medical knowledge and its historical applications thus become a set of elements of knowledge, of operating practices, of cultural and social visions that intertwine with the various dimensions that rotate and materialize around the representation of 'health' and 'personal well-being and social ', including the ethical issues that guide the underlying values.


Contents

SOCIAL SCIENCES The purpose of these Lectures is to introduce students to the comprehension of some basic processes by which everyday life takes place. Special attention is placed on social transformations

Detailed program

Reflections on the defining criteria of the concept of 'health', 'disease', 'quality of life', 'normality', 'pathology'
Bioethical notes around the 'power to decide' in medicine
The relationship with the patient from a contractual point of view
Medical anthropology and health models

Prerequisites

none

Teaching form

Lectures

During the Covid-19 emergency period, lessons will take place remotely asynchronously or videoconference with some events in synchronously and some in physical presence.



Textbook and teaching resource

    Donatella Cozzi (a cura di). Le parole dell'antropologia medica. Piccolo dizionario. Morlacchi Editore

    Daniel Callahan. La medicina impossibile. Le utopie e gli errori della medicina moderna. Baldini & Castaldi, Milano, 2004.

    Arthur Kleinman. Concepts and a Model for the Comparison of Medical Systems as Cultural Systems. Social Sciences & Medicine, vol 12, 85-93, 1978

    George L. Engel . The Need for a New Medical Model: A Challenge for Biomedicine. Science, New Series, Vol. 196, No. 4286. (Apr. 8, 1977), pp. 129-136.

    www.filosofia-medicina.net/

    K.Jaspers. Il medico nell’età della tecnica. Milano, Cortina, 1991

    Christopher Boorse. Health as a Theoretical Concept, Philosophy of Science, Vol. 44, No. 4 (Dec., 1977), pp. 542-573

    Boorse, C., 1975. “On The Distinction Between Disease and Illness,” Philosophy and Public Affairs, 5: 49–68.

Semester

Second Semester

Assessment method

Written exam: quizzes with single / multiple choice and open questions with brief answer.

Final oral exam at the discretion of the teacher or on the student's proposal regarding the project

During the Covid-19 emergency period the exam will take place electronically with proctoring control.


Office hours

You receive by appointment


Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
2
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
16
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Alessio Gamba
    Alessio Gamba

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics