- Psychology
- Master Degree
- Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
- Courses
- A.A. 2020-2021
- 2nd year
- Diagnostic Reasoning
- Summary
Course Syllabus
Area di apprendimento
Obiettivi formativi
Contenuti sintetici
- Cenni elementari di analisi decisionale
- Basi logico-bayesiane del ragionamento diagnostico
- Principali biases cognitivi che lo possono influenzare
- Applicazioni nell’ambito del testing neuropsicologico.
Programma esteso
- Incertezza e probabilità in ambito sanitario (Cap 2 Hunink)
- Affrontare l'incertezza nelle decisioni: alberi decisionali (Cap 3 Hunink)
- Affrontare l'incertezza nella diagnosi: Sensibilità e specificità di un test diagnostico (Cap 5 Hunink)
- L'interpretazione scientifica dei tests (Cap 5 Hunink ), con applicazione a un caso di testing neuropsicologico (materiali del docente)
- Biases cognitivi nella decisioni cliniche e nel ragionamento diagnostico (Cap 5 Hunink e Cap 7 Hunink, quest'ultimo facoltativo)
Prerequisiti
- Buon livello di comprensione della lingua inglese scritta
- Conoscenza di base del calcolo delle probabilità
- Conoscenze di base della diagnosi e del testing neuropsicologico
- Disponibilità di un computer portatile
Metodi didattici
Videolezioni asincrone e lezioni sincrone.
Modalità di verifica dell'apprendimento
Prova scritta con orale facoltativo.
La prova scritta, computerizzata, si compone di una prima parte a domande chiuse per il controllo estensivo della conoscenza delle nozioni di base del programma.
Se la prima parte è superata, si acceda alla seconda parte a domande aperte, per il controllo intensivo della comprensione e capacità di argomentazione e analisi su alcuni punti fondamentali del programma.
Se l’esito dello scritto è sufficiente, il docente e lo studente hanno entrambi facoltà di richiedere un’integrazione orale per completare la valutazione.
Se nessuno dei due richiede l’integrazione, il voto della prova scritta a domande aperte sarà considerato il voto conclusivo dell’intero esame; in alternativa, sarà il voto finale assegnato al termine del colloquio a chiudere la prova.
Testi di riferimento
- Hunink, M., Glasziou, P. et al. (2014). Decision Making in health and medicine, 2nd edition. Cambridge UP. Capitoli 2, 3, 5 e 13 (quest'ultimo facoltativo)
- Diapositive
- Free software Silver Decisions
Learning area
Learning objectives
- Logical and statistical bases of diagnostic reasoning
- Psychological biases that affect diagnostic reasoning
- Application of the logical principles of diagnosis to neuropsychological testing
Contents
- Elements of decision analysis
- Logical and bayesian bases of diagnostic reasoning,
- Main cognitive biases that affect diagnostic reasoning,
- Applications in neuropsychological testing.
Detailed program
- Uncertainty and probability in the health professions (Chap 2 Hunink)
- Coping with uncertainty in decisions: decision trees (Chap 3 Hunink)
- Coping with uncertainty in diagnoses: Sensitivity and specificity of diagnostic tests (Chap 5 Hunink)
- Scientific interpretation of diagnostic testing (Chap 5 Hunink), with application to a case of neuropsychological testing (teacher's materials)
- Cognitive in biases affecting clinical decisions and diagnostic reasoning (Chap 5 Hunink and Chap 13, the latter is not mandatory)
Prerequisites
- Good written English Basic knowledge of probability calculus
- Basic knowledge of probability calculus
- Basic knowledge of the fundamentals of neuropsychological testing and diagnosis.
- Availability of a laptop computer
Teaching methods
Assessment methods
Computer-based written test with optional oral exam.
The first part of the written test is based on closed-choice questions, for checking the extension of the knowledge of the program’s topics.
If the first part is passed, the student will answer to a second part, including some open questions aimed at checking in-depth the understanding, argumentation ability, and analytic skills on some critical topics of the program.
If the written exam is passed, both the teacher and the student have the option to require an oral interview for a still more in-depth evaluation. If neither the teacher nor the student require the oral interview, the vote of the open question section of the written test will end the exam; otherwise, the vote assigned at the end of the oral interview will end the exam.
Textbooks and Reading Materials
- Hunink, M., Glasziou, P. et al. (2014). Decision Making in health and medicine, 2nd edition. Cambridge UP. Chapters 2, 3, 5 e 13 (the latter is not mandatory)
- Slides
- Free sortware Silver Decisions