Skip to main content
e-Learning - UNIMIB
  • English ‎(en)‎
    English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
  • Listen to this page using ReadSpeaker
  •  Log in
Home
Percorso della pagina
  1. Education
  2. Master Degree
  3. Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Anthropology of Aesthetics
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Anthropology of Aesthetics
Course ID number
2021-1-F0101R007
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Titolo

Arte, pratiche collezionistiche ed estetiche del quotidiano

Argomenti e articolazione del corso

Il corso prende in esame le linee metodologiche e tematiche dell'antropologia estetica e dell'arte con particolare riferimento a: (1) dimensione culturale dell'esperienza sensoriale nelle società tradizionali; estetizzazione della vita ed economia culturale creativa nelle società contemporanee;  (2)  dinamiche dell'arte contemporanea;  interazioni fra pratiche etnografiche e artistiche sul terreno dell’arte pubblica; (3) musei, pratiche collezionistiche e  patrimonializzazione della cultura, con particolare riferimento alla cultura materiale e alle arti africane.  

Gli studenti frequentanti avranno l’opportunità di incontrare artisti, curatori e conservatori di musei.                                                                                                


Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni, si intendono promuovere i seguenti apprendimenti, in termini di:

Conoscenza e comprensione: conoscere i principali temi e problemi dell’antropologia estetica e dell’arte oggi.

 Capacità di applicare conoscenze e comprensione: saper cogliere la trasversalità della dimensione estetica e sensoriale  rispetto a diversi campi dell’esperienza e del sapere antropologico.

Capacità comunicative e autonomia di giudizio: saper riflettere criticamente  sui metodi attraverso i quali sul terreno etnografico si costruisce il sapere dell’antropologia estetica e dell’arte.


Metodologie utilizzate

Lezione frontale e interattiva con uso di powerpoint, video e incontri con figure significative del mondo dell’arte e dei musei.

Se la situazione sanitaria dovuta al covid-19 non consentirà la didattica d'aula, il corso verrà offerto da remoto, in sincrono e asincrono.

Materiali didattici (online, offline)

Slides usate dal docente a lezione.

Programma e bibliografia per i frequentanti

Gli studenti possono scegliere uno dei seguenti percorsi tematici:


1) Antropologia sensoriale

Bargna I., 2014 "Filming Food Cultural Practices in Cameroon. An Artistic and Ethnographic Work", Archivio di Etnografia, 1-2, pp. 111-133 (http://www.anuac.it/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/Archivio-di-Etnografia_1-2_2014_indiceabstracts.pdf)

Bargna I., 2015, “Per un’antropologia estetica dell’abbigliamento in Africa”, in G. Parodi da Passano, a cura, 2015, African Power Dressing: il corpo in gioco, Genova University Press, Genova, pp. 69-92

 Ingold T., “The Temporality of Landscape”, World Archeology, 25, 1993, pp. 152-174 (https://quote.ucsd.edu/sed/files/2014/09/Ingold-Temporality-of-the-Landscape.pdf)

 Pink S., 2009, Doing Sensory Ethnography, Sage, London, pp. 164

Ingold T., 2019, Making. Antropologia, archeologia, arte e architettura, Cortina, Milano, pp. 262

 

2) Antropologia dell’arte contemporanea

Bargna I., 2019,  "Forme del sacro e  arte contemporanea fra materiale e immateriale", Antropologia, 6,1, pp. 93-116 (https://www.ledijournals.com/ojs/index.php/antropologia/article/view/1526)

Bargna I., 2011, “Gli usi sociali e politici dell’arte contemporanea fra pratiche di partecipazione e di resistenza “, Annuario di Antropologia, 13, pp. 75-106 (https://www.ledijournals.com/ojs/index.php/antropologia/article/view/169)

Bargna I., 2009, “Sull’arte come pratica etnografica. Il caso di Alterazioni Video “, Molimo. Quaderni di antropologia culturale ed etnomusicologia, 4, pp. 15-40

Bargna I., 2012, ”Between Hollywood and Bandjoun: art activism and anthropological ethnography into the mediascape“, Journal des anthropologues, 129-130, pp. 101-130

 Schneider A., Wright C., eds., 2010, Between Art and Anthropology. Contemporary Ethnographic Practice, Berg, Oxford and New York, pp. 264


3) Antropologia museale e del patrimonio culturale

Karp I., Lavine S., 1994, Culture in mostra. Poetiche e politiche dell’allestimento museale, CLUEB, Bologna, pp. 180

Kirshenblatt-Gimblett, B. 2006, “Heritage and Cultural Economics”, in I. Karp, C. Kraz, Museum Frictions: Public Cultures/Global Transformations, Duke University Press, London (https://www.nyu.edu/classes/bkg/web/heritage.pdf)

Sansi R., a cura,  2020, The Anthropologist as Curator,  Bloomsbury, pp. 256


Programma e bibliografia per i non frequentanti

La bibliografia è la stessa deli studenti frequentanti.

In vista della preparazione dell'esame,li studenti non frequenatanti sono invitati, a prendere contatto con il docente per mail, per avere un colloquio orientativo.


Modalità d'esame

Tipologia di prova e criteri di valutazione: esame orale, attraverso domande miranti a verificare le conoscenze acquisite  (testi in bibliografia e, per i frequentanti, gli argomenti trattati nel corso)  e la capacità di stabilire connessioni fra teorie, temi e casi di studio diversi.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

Dottoressa Alessandra Turchetti

Export

Course title

Art, collecting practices, and aesthetics of everyday life

Topics and course structure

The course examines the methods  and issues of aesthetic  anthropology and anthropology of art with particular reference to (1) the cultural dimension of sensory experience in traditional societies;  the aestheticization of life related to creative and cultural economy in the contemporary societies; (2) the contemporary art world; interactions between ethnographic  and artistic practices  in public art projects (3) museums, collecting practices, and cultural heritage with particular reference to African  material culture and arts.

Attending students will have the opportunity to meet artists, curators and museums conservators.


Objectives

Knowledge and understanding:                                                                                                                                                                              knowing the current topics and problems of anthropology of art and aesthetics.

Applied knowledge and understanding:
seizing
how aesthetic and sensory dimensions shape the different fields of the experience, and the different areas of the anthropological knowledge.

 Communication skills and making judgements will be increased through problem solving  strategies, and collective discussions about theoretical and practical issues, requiring the students to take a stand.



Methodologies

Lectures, powerpoint, video and conversation with artists, curators, and museums conservators.

Online and offline teaching materials

Slides.

Programme and references for attending students

Students will select one of the following three options:

 1)    Sensory Anthropology

Bargna I., 2014 "Filming Food Cultural Practices in Cameroon. An Artistic and Ethnographic Work", Archivio di Etnografia, 1-2, pp. 111-133 (http://www.anuac.it/wordpress/wp-content/uploads/2015/10/Archivio-di-Etnografia_1-2_2014_indiceabstracts.pdf)

Csordas T., 1993, “Somatic Modes of Attention”, in Cultural Anthropology, 8, 2: 135-156

Ingold T., “The Temporality of Landscape”, World Archeology, 25, 1993: 152-174 (https://quote.ucsd.edu/sed/files/2014/09/Ingold-Temporality-of-the-Landscape.pdf)

 Pink S., 2014, Doing Visual Ethnography, Sage Publ, London, 164 pages

Ingold T, 2013, Making. Anthropology, Archeology, Art, and Architecture, Routledge, London

 

2)    Anthropology of Contemporary Art

 Bargna I., 2012, “Between Hollywood and Bandjoun: art activism and anthropological ethnography into the mediascape “, Journal des anthropologues, 129-130: 101-130

 Grimshaw A., Ravetz A., 2005,  “The ethnographic turn and after: a critical approach towards the realignment of art and anthropology”, Social Anthropology, 23, 4: 418- 434

 Plattner S., 1998, “A Most Ingenious Paradox: The Market for Contemporary Fine Art”,  American Anthropologist, 100, 2: 482-493

 Schneider A., Wright C., eds., 2010, Between Art and Anthropology. Contemporary Ethnographic Practice, Berg, Oxford and New York, 264 pages

 

3) Museum Anthropology and Cultural Heritage

Kirshenblatt-Gimblett B., 2006, “Heritage and Cultural Economics”, in I. Karp, C. Kraz, Museum Frictions: Public Cultures/Global Transformations, Duke University Press, London (https://www.nyu.edu/classes/bkg/web/heritage.pdf)

 Karp I., Lavine S., 1991, Exhibiting Cultures: The Poetics and Politics of Museum Display, Smithsonian, 480 pages

Sansi R., a cura,  2020, The Anthropologist as Curator,  Bloomsbury, pp. 256

Programme and references for non-attending students

The bibliography is same of attending students.            

Non-attending students are invited to contact the teacher in order to prepare properly their exam.                                                                                                                                                            


Assessment methods

Oral exam: questions will assess students’ knowledge of the texts and, for attending students only, the topics discussed in class; questions will also assess students’ ability to establish connections between different theories, topics, and case studies.

Office hours

By appointement.

Programme validity

Two years.

Course tutors and assistants

Dr. Alessandra Turchetti

Enter

Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
2-year Master Degreee

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

  • Manual enrolments
  • Self enrolment (Student)

Staff

    Teacher

  • Leopoldo Ivan Bargna

  • Anthropology of Aesthetics
  • Home
Get the mobile app
Policies
© 2023 Università degli Studi di Milano-Bicocca