Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 3rd year
  1. International Trade - 2
  2. Summary
Partizione di unità didattica Course full name
International Trade - 2
Course ID number
2021-3-E1801M045-E1801M062M-T2
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economics & Law For Global Markets

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

I moduli di Economia degli Scambi Internazionali e dei Mercati Globali introducono gli studenti ai temi più significativi nell'ambito dell'Economia Internazionale (reale). I contenuti comprendono sia le teorie che spiegano il commercio estero, sia l'analisi delle politiche commerciali, la struttura e il comportamento delle imprese multinazionali e l'outsourcing.

Contenuti sintetici

  • Teorie del commercio internazionale
  • Politiche commerciali
  • Strategie delle imprese multinazionali

Programma esteso

  • Introduzione al commercio internazionale: dati, fatti stilizzati, problemi aperti
  • Teorie del commercio internazionale: la teoria dei vantaggi comparati e la teoria degli scambi interindustriali
  • Politiche commerciali: dazi, sussidi, quoti, limitazioni volontarie alle esportazioni
  • Il comportamento delle imprese multinazionali


Prerequisiti

Il corso richiede la conoscenza dei principi base della microeconomia.

Metodi didattici

Lezioni frontali. Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno tendenzialmente da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona.

Modalità di verifica dell'apprendimento

Esame finale scritto.

Testi di riferimento

Paul Krugman, Maurice Obstfeld e Marc Melitz (2015), "Economia Internazionale", vol. 1, 11° Edizione, Pearson (primi 12 capitoli)

Periodo di erogazione dell’insegnamento

Secondo semestre.

Lingua di insegnamento

Italiano.

Export

Learning objectives

This course aims to addresses the most important topics in the field of International Trade. These range from trade theories to trade policies, from foreign direct investments to outsourcing strategies.

Contents

  • Trade theories
  • Trade policies
  • Multinational firms

Detailed program

  • Introduction to trade: data, stylized facts, open problems
  • Trade theories: comparative advantages and interindustrial trade
  • Trade policies: tariffs, subsidies, quotas, voluntary restrictions
  • Multinational firms: direct investments and outsourcing

Prerequisites

This course requires basic notions of microeconomics.

Teaching methods

Lectures. Durig the Covid-19 emergency they will take place as pre-recordered  lectures plus simultaneous video-conferences.

Assessment methods

Written final test.

Textbooks and Reading Materials

Paul Krugman, Maurice Obstfeld and Marc Melitz (2015), "Economia Internazionale", vol. 1, 11° Edition, Pearson (chapters 1-12)

Semester

Second semester.

Teaching language

Italian.

Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
42
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • PB
    Paolo Bertoletti

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics