Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Bachelor Degree
  3. Marketing, Comunicazione Aziendale e Mercati Globali [E1806M - E1801M]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. Marketing
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Marketing
Course ID number
2021-2-E1801M043
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Marketing I - 1 Course ID number 2021-2-E1801M043-E1801M059M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Marketing I - 2 Course ID number 2021-2-E1801M043-E1801M059M-T2
Course summary SYLLABUS
Course full name Marketing Metrics - 1 Course ID number 2021-2-E1801M043-E1801M060M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Marketing Metrics - 2 Course ID number 2021-2-E1801M043-E1801M060M-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Obiettivi formativi

Il corso vuole analizzare il ruolo del marketing e le sue interazioni con le altre funzioni aziendali e si propone di esaminare la dimensione competitiva del marketing, anche alla luce della globalizzazione che da tempo connota i mercati. 

L'insegnamento è suddiviso in due moduli: Marketing I (8 cfu) e Marketing Metrics (5 cfu). Marketing I analizza le decisioni di marketing al fine di sviluppare una conoscenza del marketing sia dal punto di vista teorico che da quello pratico. Marketing Metrics intende, invece, sviluppare una conoscenza delle principali metriche di valutazione delle strategie di marketing.

Trattandosi di insegnamento (Marketing, 13 cfu), la prova d’esame sarà unica in ogni appello di esame, ed includerà sia la prova di Marketing I (8 cfu) che quella di Marketing Metrics (5 cfu). La valutazione verrà formulata ricorrendo ad una ponderazione dei crediti dei due stessi moduli. Il mancato superamento dell’accertamento di uno dei due moduli comporterà un esito negativo della prova d’esame.



Contenuti sintetici

Il corso si prefigge di fornire sia una buona conoscenza teorica e pratica della strategia di marketing: la prima parte del corso analizza la dimensione strategica delle decisioni di marketing. La seconda parte, invece, si concentra sull’attuazione delle strategie di marketing riguardanti: il prodotto, il prezzo, la distribuzione e la comunicazione.  

Il corso sviluppa poi le metriche di marketing in ottica competitiva nei mercati globali e si propone di fornire agli studenti un quadro ampio e approfondito di specifici indicatori per misurare e valutare le performance di marketing. In particolare saranno approfondite le metriche di marketing sul prezzo, sulla distribuzione, sulla comunicazione, e sul prodotto.

Programma esteso

- Il marketing nelle interrelazioni con il sistema ambiente 

- Marketing globale

- Marketing strategico e marketing operativo

- Ricerche di mercato e ricerche di marketing 

- Analisi del comportamento del consumatore

- Segmentazione, targeting e posizionamento

- Digital and social media marketing

- La gestione del prodotto nelle politiche di marketing 

- La gestione del prezzo nelle politiche di marketing

- La gestione della distribuzione nelle politiche di marketing 

- La gestione delle politiche di marketing communication

- Nuovi orizzonti del marketing

- Mercati globali e metriche di marketing

-  Analisi della domanda e quote di mercato

-  Margini e profitti

-  Metriche per la gestione del prodotto e del portafoglio prodotti

-  Profittabilità per cliente

-  Forza di vendita e canale distributivo (Metriche)

-  Le strategie di prezzo (Metriche)

-  Promozione (Metriche)

-  Mezzi pubblicitari (Metrics)


Prerequisiti

- Conoscenze di base relative al market-driven management

- Conoscenze relative alla corporate global communication. 


Metodi didattici

Lezioni frontali

Modalità di verifica dell'apprendimento

A fine corso, è possibile sostenere un esame scritto sul materiale spiegato a lezione e sul materiale bibliografico indicato durante il corso. La prova scritta sarà suddivisa in domande aperte e chiuse.

Negli appelli ufficiali, l’esame è svolto in forma orale sulla bibliografia indicata alla pagina del corso.

Testi di riferimento

- Baines P.,  Fill C., Rosengren S., and Antonetti P., Marketing, Fifth Edition, Pearson, 2019, Parti 1, 2, 3 (esclusi i capitoli 10 e 11), 4

- Farris Paul W., Bendle Neil T., Pfeifer Phillip E., Reibstein David J., Marketing Metrics, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2016. (Cap. da 1 a 9).


Per gli studenti di altri CdS (non EcoMark) è necessario preparare anche:

- L. Eagle, B. Czarnecka, S. Dahl, J. Lloyd, Marketing Communication, Routledge, 2015 (Cap. da 1 a 12 compreso).



Export

Learning area

Learning objectives

The course aims to explore the role of marketing management and its interaction with other business functions; it aims also to examine the competitive dimension of marketing and the effects of globalization on marketing strategy. 

The course is composed of two modules: Marketing I (8 cfu) and Marketing Metrics (5 cfu). Marketing I analyzes the main marketing decisions in order to develop a knowledge of marketing both from a theoretical and a practical point of view. Marketing Metrics, on the other hand, intends to develop a knowledge of the main evaluation metrics of marketing strategies.

The exam includes both the modules of Marketing I (8 credits) and  Marketing Metrics (5 credits). The final mark will derive from the weighted average of the marks obtained in the two modules themselves. 

Contents

This course has both theoretical and practical purposes: it introduces the basic theoretical principles of marketing, and provides the tools to manage the exchange between firms and customers. The first part of the course examines the main strategic decisions falling under the marketing domain. The second part of the course examines the implementation of marketing strategies; this section mainly regards product, pricing, distribution, and communication decisions.

The course aims to explore the main marketing metrics and to provide students with a broad and in-depth knowldge of specific indicators useful to measure and evaluate marketing performances.  In particular, product, distribution, communication and price metrics will be examined

Detailed program

- Marketing and its Relationship with the Environment

- Global Marketing

- Strategic and Operational Marketing

- Market Research and Marketing Research

- Consumer behaviour analysis

- Segmentation, targeting and positioning 

- Digital and Social Media Marketing

- Product Management in Marketing Policies

- Price Management in Marketing Policies

- Distribution Management in Marketing Policies

- Communication Management in Marketing Policies

- New issues in marketing

- Marketing Metrics in global markets

- Demand Analysis and Share of Market

- Margins and profits

- Metrics for Product and product portfolio

- Customer Margin

- Sales Force and marketing channel Metrics

- Price Metrics

- Promotion Metrics

- Media Metrics

Prerequisites

-   Knowledge on market-driven management 

-   Knowledge on corporate global communication  

Teaching methods

Lectures

Assessment methods

At the end of the classes, a written exam based on the lectures' content and additional bibliographical material indicated during the course. The written exam will be composed of open and closed questions.

During the exam sessions, an oral exam on the Textbooks and Reading Materials indicated on the course page.


Textbooks and Reading Materials

- Baines P.,  Fill C., Rosengren S., and Antonetti P., Marketing, Fifth Edition, Pearson, 2019, Parts 1, 2, 3 (excl. chap. 10 e 11), 4

- Farris Paul W., Bendle Neil T., Pfeifer Phillip E., Reibstein David J., Marketing Metrics, Pearson Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey, 2016. (Cap. da 1 a 9).


Students from other Courses (not EcoMark) must also read:

- L. Eagle, B. Czarnecka, S. Dahl, J. Lloyd, Marketing Communication, Routledge, 2015 (Cap. da 1 a 12 compreso).


Enter

Key information

ECTS
13
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
91
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • EA
    Elisa Arrigo

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics