Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 1st year
  1. Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences 2 (Monza)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Midwifery, Gynaecological and Neonatal Sciences 2 (Monza)
Course ID number
2021-1-I0102D901-I0102D904M-T1
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Fundamentals of Nursing and Midwifery Sciences

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge di far acquisire agli studenti gli elementi conoscitivi relativi al percorso storico, professionale e disciplinare dell’assistenza ostetrica. Allo studente verranno forniti i fondamenti epistemologici della Midwifery, oltre al Modello concettuale e metodologico dell’ostetrica/o

Contenuti sintetici

I fondamenti epistemologici e i costrutti paradigmatici della Midwifery.

Il modello concettuale di riferimento: il Midwifery Partnership Model.

Gli ambiti di responsabilità e autonomia dell’Ostetrica/o

Programma esteso

Il corpo dottrinale della Midwifery: Midwifery Partnership Model.

I fondamenti epistemologici e le caratteristiche filosofiche delle Scienze Ostetrico-Ginecologiche e Neonatali.

Costrutti della Midwifery: Normalità (Normality/Normal Childbirth); Salute (Salute di genere, Salutogenesi, Salute Primale); Società/Ambiente; Donna e Midwifery Care (Choice, Control, Continuity, Care, Cure, Educator, Empowerment).

Cenni ICF

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

Lezioni frontali

Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone e asincrone



Materiale didattico

Bryar R, Sinclair M (2011) Theory for Midwifery practice, NewYork, Palgrave MacMillan. Guilliland Karen & Pairman Sally (2012), The Midwifery Partnership. A model for practice (trad. it) Nespoli A, Pellegrini E. SEU. Guilliland Karen & Pairman Sally, The Midwifery Partnership. A model for practice. New Zealand College of Midwives 2010. Page Lesley Ann, McCandlish Rona (2006), The new Midwifery. Science and Sensitivity in Practice, Churchill Livingstone, cap.4. Costantini W., Calistri D. (2013) Ostetrica. Le basi scientifico-culturali Vol. 1, Parte II, Percorso 8 - La Storia dell’Ostetricia, Piccin-Nuova Libraria. Guana M. et al. (2011) La disciplina ostetrica: teoria, pratica e organizzazione della professione, cap. 1, Milano McGraw-Hill. Pairman S, Tracy S, Thorogood C, Pincombe J, Midwifery. Preparation for practice, Elsevier, 2015, 3° ed. E-book. Schmid V. (2007) Salute e nascita. La salutogenesi nel percorso della maternità, Feltrinelli. WHO (2008) Classificazione Internazionale del funzionamento, della Salute –ICF- Erickson

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con Test a risposte chiuse e Domande aperte.

Prova orale con colloquio di discussione sullo scritto e sul programma del corso.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame. 



Orario di ricevimento

Su appuntamento

Export

Aims

The course aims to let students achieve knowledge about historical, professional and disciplinary path of Midwifery. Students will be provided the Midwifery epistemological foundation and the conceptual and methodological Model for midwife profession

Contents

Epistemological foundation and paradigmatic constructs of Midwifery.

The reference conceptual model: The Midwifery Partnership Model.

Areas of autonomy and accountability for Midwives

Detailed program

The Corpus of Midwifery doctrine: the Midwifery Partnership Model.

Epistemological foundations and philosophical aspects of Obstetric-Gynecological and Neonatal.

The constructs of Midwifery: Normality/Normal Childbirth; Health (Gender Health, Salutogenesis, Primal Health); Society/ Environment; Woman/Midwifery Care (Choice, Control, Continuity, Care, Cure, Educator, Empowerment).

The ICF

Prerequisites

None

Teaching form

Lectures. 

Due to Covid 19  emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.



Textbook and teaching resource

Bryar R, Sinclair M (2011) Theory for Midwifery practice, NewYork, Palgrave MacMillan. Guilliland Karen & Pairman Sally (2012), The Midwifery Partnership. A model for practice (trad. it) Nespoli A, Pellegrini E. SEU. Guilliland Karen & Pairman Sally, The Midwifery Partnership. A model for practice. New Zealand College of Midwives 2010. Page Lesley Ann, McCandlish Rona (2006), The new Midwifery. Science and Sensitivity in Practice, Churchill Livingstone, cap.4. Costantini W., Calistri D. (2013) Ostetrica. Le basi scientifico-culturali Vol. 1, Parte II, Percorso 8 - La Storia dell’Ostetricia, Piccin-Nuova Libraria. Guana M. et al. (2011) La disciplina ostetrica: teoria, pratica e organizzazione della professione, cap. 1, Milano McGraw-Hill. Pairman S, Tracy S, Thorogood C, Pincombe J, Midwifery. Preparation for practice, Elsevier, 2015, 3° ed. E-book. Schmid V. (2007) Salute e nascita. La salutogenesi nel percorso della maternità, Feltrinelli. WHO (2008) Classificazione Internazionale del funzionamento, della Salute –ICF- Erickson

Semester

I semester

Assessment method

Written exam with multichoice answers and open answers.

Oral exam with interview to discuss written test and course program.

Due to covid 19 emergency all exams will be held remotely. The platform used is WebEx and a public link will be available on the e-learning page to access the exams.



Office hours

On appointment

Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • AN
    Antonella Nespoli
  • VZ
    Virna Franca Zobbi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics