Course Syllabus
Obiettivi
Lo studente, al termine del corso, conoscerà le modalità con cui porre
un quesito di ricerca e reperire, comprendere e analizzare criticamente la letteratura
scientifica.
Contenuti sintetici
Il corso fornisce allo studenti i fondamenti della ricerca nella
midwifery.
Programma esteso
La ricerca bibliografica e le modalità di citazione dei riferimenti
bibliografici. Le differenze tra ricerca quantitativa e qualitativa. I vari disegni
di studio. La valutazione critica di un articolo scientifico. La pianificazione
di una ricerca. La metodologia PICO. Il Comitato Etico. La diffusione delle
conoscenze
Prerequisiti
Nessuno
Modalità didattica
Lezioni
frontali, esercitazioni. Lavori di gruppo.
Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone e asincrone
Materiale didattico
Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.
Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.
David Silverman. Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore
Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.
Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen,
Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon
Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per
tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019
Periodo di erogazione dell'insegnamento
II semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
Prova
scritta a quiz con una sola risposta corretta e domande a risposta breve. Esame
orale.
Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici. Verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame.
Orario di ricevimento
Su appuntamento
Aims
By the end of the course, the student will know how to make a search query and how to find, to understand and to analyze critically scientific literature.
Contents
The course provides fundamentals of midwifery research process.
Detailed program
The bibliographic research and how to quote references. Differences between quantitative and qualitative research. Various types of study designs. Critical evaluation of a scientific paper. Planning a scientific research. The PICO method. The Ethics Committee. Spread of knowledge.
Prerequisites
None
Teaching form
Lectures, practice exercises and group works.
Due to Covid 19 emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.
Textbook and teaching resource
Rees Colin. Introduction to research for Midwives. Churchill Livingstone Elsevier, 2011, 3ed.
Siu Caroll and Camerasamy Huguette, Doing a Research Project in Nursing & Midwifery. A basic guide to research using the Literature review Methodology, Sage, 2013.
David Silverman. Come fare ricerca qualitativa. Una guida pratica. 2002, Carocci Editore
Spiby H, Munro J. Evidence based midwifery. Application in context. Wiley-blackwell, 2010.
Loai Albarqouni, Tammy Hoffmann, Sharon Straus, Nina Rydland Olsen,
Taryn Young, Dragan Ilic, Terrence Shaneyfelt, R. Brian Haynes, Gordon
Guyatt, Paul Glasziou. Evidence-based Practice: le competenze core per
tutti i professionisti sanitari. Evidence 2019
Semester
II semester
Assessment method
Written exam
with multiple choise test with only one correct answer and questions with brief
answers. Oral exam.
Due to covid 19 emergency all exams will be held remotely. The platform used is WebEx and a public link will be available on the e-learning page to access the exams.
Office hours
On appointment