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  6. 3rd year
  1. Anthropology of Media
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Anthropology of Media
Course ID number
2021-3-E2001R028
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Titolo

Mediascapes. Pratiche dell'immagine e antropologia culturale

Argomenti e articolazione del corso

Il corso analizza le relazioni fra cultura e media in diversi campi fra cui il cinema, la fotografia, il film etnografico, i programmi televisivi, la video arte e internet. L’attenzione verrà rivolta in particolare a (1) la rappresentazione mediatica della diversità culturale; (2) lo sviluppo dei media nelle società occidentali e nel Sud del mondo; (3) le forme sociali e culturali modellate dai vecchi e nuovi media.

Un’attenzione particolare verrà dedicata (1) alle dinamiche sociali e culturali della rappresentazione del dolore;  (2) all’uso attivo degli small media in situazioni di precarietà sociale; (3) alla mediazione culturale esercitata dai media (quelli usati dall’antropologo e quelli  usati dalle persone con cui interagisce) nella ricerca etnografica .


Obiettivi

Con questo insegnamento, con una costante e partecipata frequenza alle lezioni  si intendono promuovere  i seguenti apprendimenti:

    Conoscenza e comprensione - Gli studenti acquisiranno solide conoscenze di base dei temi e problemi dell'antropologia dei media attraverso un'analisi comparativa delle società e culture contemporanee.

    Capacità di applicare conoscenze e comprensione - Le conoscenze verranno apprese attraverso l'analisi di casi specifici tratti dalla letteratura o filmografia antropologica e da casi concreti presi dall'esperienza personale, individuale e collettiva, che gli studenti hanno dei media.

    Obiettivi del corso sono anche la promozione dell'autonomia di giudizio sia in riferimento a questioni teoriche che a situazioni concrete, il rafforzamento delle abilità comunicative (capacità di variare registro espressivo a seconda delle tematiche e delle situazioni) e delle capacità di apprendimento (attraverso l'esercizio dell'analisi critica, della discussione e della risoluzione di problemi).

Metodologie utilizzate

Lezione frontale e discussione; uso interattivo di powerpoint, video, internet. 

Se le condizioni sanitarie dovute a covid-19 non consentiranno la didattica d'aula, il corso verrà offerto da remoto in sincrono e asincrono.

Materiali didattici (online, offline)

Slide usate dal docente durante il corso

Programma e bibliografia per i frequentanti

Bargna I., a cura, 2018, Mediascapes. Pratiche dell’immagine e antropologia culturale, Milano, Meltemi

Bargna I., 2014, "Filming Food Cultural Practices in Cameroon. An Artistic and Ethnographic Work", Archivio di Etnografia, 1-2, pp. 111-133

Jedlowski A., Santanera G., 2015, “Introduzione”, in Lagos calling. Nollywood e la reinvenzione del cinema in Africa, A. Jedlowski e G. Santanera (a cura di), Roma, Aracne, pp. 11-24.

Pertierra A. C., 2017, Media Anthropology for the Digital Age, Polity Press, pp. 177


Programma e bibliografia per i non frequentanti

Agli studenti non frequentanti è richiesta anche la lettura di:

Bargna I., 2012, “Between Hollywood and Bandjoun: art activism and anthropological ethnography into the mediascape”, Journal des anthropologues, 129-130: 101-130

Ginsburg, F., 2002, “Screen Memories: Resignifying the Traditional in Indigenous Media”, in Media Worlds. Anthropology on new terrain, Ginsburg F., Abu-Lughod L., Larkin B. (eds.), Berkeley, University of California Press.  39-57.



Modalità d'esame

Tipologia di prova e criteri di valutazione: esame orale, attraverso domande miranti a verificare le conoscenze acquisite  (testi in bibliografia e, per i frequentanti, gli argomenti trattati nel corso)  e la capacità di stabilire connessioni fra teorie, temi e casi di studio diversi. 

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Durata dei programmi

I programmi valgono due anni accademici.

Cultori della materia e Tutor

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Course title

Mediascapes. Images, practices and cultural anthropology

Topics and course structure

The course analyses the relationships between culture and media in a number of domains including: cinema, photography, ethnographic film, TV programs, video art and internet. The focus will be on (1) problems in representation of cultural diversity through media; (2)  the development of media in Western societies and non-Western communities; (3) the social and cultural formations shaped by old and new media practices.

Particular attention will be paid to (1) the social and cultural dynamics of the representation of suffering; (2) the active use of small media within contexts of social insecurity; (3) cultural mediation enacted by media (used by both the anthropologist and his/her informants) during ethnographic research.


Objectives

Knowledge and understanding -  Solid basic knowledge of the themes and problems of media anthropology through a comparative analysis of contemporary societies and culture.

Applied knowledge and understanding -

The knowledge will be acquired through the analysis of specific case studies drawn  from ethnographic films and books, and through connections with the personal experiences of the students.

Communication skills and making judgements will be increased through problem solving  strategies, and collective discussions about theoretical and practical issues, requiring  the students  to take a stand.


Methodologies

Lectures and  discussion; interactive use of powerpoint, video, and internet.

Online and offline teaching materials

Slides

Programme and references for attending students

Bargna I., 2014 "Filming Food Cultural Practices in Cameroon. An Artistic and Ethnographic Work", Archivio di Etnografia, 1-2: 111-133

Bargna I., 2012, “Between Hollywood and Bandjoun: art activism and anthropological ethnography into the mediascape”, Journal des anthropologues, 129-130: 101-130

 Mazzarella W., 2004,"Culture, Globalization, Mediation", Annual Review of Anthropology, 33: 345-367

Pertierra A. C., 2917, Media Anthropology for the Digital Age, Polity Press, pp. 177

 Santanera, G., 2013, “Consuming Nollywood in Turin, Italy”, in Global Nollywood: The transnational dimensions of an African video film industry, Bloomington, Indiana University Press. 245-263


Programme and references for non-attending students


Non-attending students must also read:

Ginsburg F., Abu-Lughod L., Larkin B. (eds.), 2002, Media Worlds. Anthropology on new terrain, Berkeley, University of California Press (pages: 1-89; 115-133; 171-186; 264-300)


Assessment methods

Oral exam: questions will assess students’ knowledge of the texts and, for attending students only, the subjects discussed in class; questions will also assess students’ ability to establish connections between different theories, topics, and case studies.

Office hours

By appointement.

Programme validity

Two years

Course tutors and assistants

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Key information

Field of research
M-DEA/01
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • Leopoldo Ivan Bargna
    Leopoldo Ivan Bargna
  • GM
    Giuseppe Mazzarino
  • GS
    Giovanna Santanera

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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