Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2020-2021
  6. 2nd year
  1. The Newborn (Bergamo)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
The Newborn (Bergamo)
Course ID number
2021-2-I0102D010-I0102D032M-T5
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Normal Childbirth

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine del corso la studente sarà in grado di:

applicare  le competenze clinico assistenziali per la presa in carico del neonato in un percorso nascita  fisiologico 

riconoscere, sorvegliare e sostenere la fisiologia e del neonato e di effettuare l’esame del neonato normale.

descrivere e sostenere la lattazione normale secondo gli obiettivi di apprendimento identificati dall’Iniziativa “Corso di laurea Amico dell’allattamento” dell’UNICEF 



Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo studente le competenze per riconoscere il fisiologico adattamento del neonato nel periodo peripartum.

Programma esteso

Presa in carico del neonato fisiologico attraverso la midwifery partnership, il midwifery management, la classificazione ICF e le scale di valutazione. Caratteristiche e fisiologia dell’adattamento del neonato sano alla nascita. L’accertamento ostetrico del neonato normale. Gli screening obbligatori e le profilassi raccomandate. Le norme e misure di sicurezza per il neonato anti SIDS. L’allattamento secondo le indicazioni Unicef “Corso di Laurea Amico dell’Allattamento”. L’introduzione dell’alimentazione complementare e la prosecuzione dell’allattamento secondo la Strategia globale per l’alimentazione dei neonati e bambini, OMS-Unicef. L’identificazione dei bambini che necessitano di aiuto nell’allattamento e come sostenere le madri con difficoltà di allattamento. Le fonti di sostegno all’allattamento nella comunità.



Prerequisiti

Gli studenti riceveranno una bibliografia dettagliata prima dell’inizio delle lezioni.

 Dovranno studiare il materiale ed effettuare un test di ingresso sui contenuti dei materiali proposti.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni, lavori di gruppo


Nel periodo di emergenza COVID 19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate sincrone.

Materiale didattico

PAIRMAN S, TRACY J, THOROGOOD C, PINCOMBE S, Midwifery: preparation for practice, Churchill Livingstone, 2015, 3nd edition. 

NHS, Routine examination of the newborn, 

NHS Quality Improvement Scotland, 2008.

 WHO: Infant and young child. Model chapter for textbooks for medical students and allied health professionals, Geneva, 2009. 

SPANDRIO et al., Fisiologia della Nascita. Dai prodromi al post partum, Caroccio Faber, 1° ed, 2014. 

UNICEF-OMS Manuale del Partecipante del Corso 20 ore per il personale della maternità Ed 2009.  BFHI training course, partecipant's manual 2020.

GUILLILAND K. & PAIRMAN S., The Midwifery Partnership. Un modello per la professione ostetrica, SEU, 2012. 

Queensland clinical guidelines: Routine newborn assessment (aggiornamento 2019). 

Lomax A. Examination of the newborn, 2nd editition,  Wiley Blackwell 2015 (formato Kindle)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Non sono previste prove in itinere. Per la prova finale è previsto un esame scritto di un caso clinico al fine di verificare la capacità di gestione da parte della studente.

La prova si completerà con un colloquio di discussione sullo scritto e su argomenti svolti a lezione e si considererà superata se verrà raggiunto il 60% del punteggio previsto da checklist.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami saranno solo telematici e verranno svolti utilizzando la piattaforma WebEx e nella pagina e-learning dell'insegnamento verrà riportato un link pubblico per l'accesso all'esame. 

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Export

Aims

At the end of the course, the student will be able to: 

apply the clinical assistance skills for taking charge of the newborn in a physiological birth path 

recognize, monitor and support the physiology of the newborn and carry out the examination of the normal newborn. 

describe and support normal lactation according to the learning objectives identified by the UNICEF "Breastfeeding Degree Course" initiative

Contents

The course provides to the students the essential elements to understand the physiology about the Neonatal adaptation after birth.

Detailed program

The students will be able to plan and to provide an evidence base midwifery care to the newborn in accordance with the Midwifery Partnership Model, the Midwifery Management, the international Classification Functions and evaluation scales. Characteristics and physiology of the adaptation of the healthy newborn at birth. Midwifery assessment of the healthy newborn. Recommended screening and prophylaxis. The safety standard measures for the newborn anti SIDS. Midwifery care during breastfeeding according to the Unicef Guidelines "Master's Degree Course in Breastfeeding - BFU". The introduction of complementary nutrition and the continuation of breastfeeding according to the Global Strategy for the Nutrition of Infants and Children, WHO-UNICEF. The children who need help with breastfeeding and how to support mothers with breastfeeding difficulties. The  community breastfeeding support services.

Prerequisites

Students will receive a detailed bibliography before lessons start. They will have to study the material in order to be evaluated on the required basic skills.

Teaching form

Lectures, practice exercises and group work.

Due to Covid 19  emergency, lessons will be held partially in the classroom and partially via recorded online classes.

Textbook and teaching resource

PAIRMAN S, TRACY J, THOROGOOD C, PINCOMBE S, Midwifery: preparation for practice, Churchill Livingstone, 2015, 3nd edition. DAVIES L, MCDONALD S, Examination of the newborn and neonatal health, Churchill Livingstone, 2008. NHS, Routine examination of the newborn, NHS Quality Improvement Scotland, 2008. WHO: Infant and young child. Model chapter for textbooks for medical students and allied health professionals, Geneva, 2009. SPANDRIO et al., Fisiologia della Nascita. Dai prodromi al post partum, Caroccio Faber, 1° ed, 2014. UNICEF-OMS Manuale del Partecipante del Corso 20 ore per il personale della maternità Ed 2009.  GUILLILAND K. & PAIRMAN S., The Midwifery Partnership. Un modello per la professione ostetrica, SEU, 2012. Queensland clinical guidelines: Routine newborn assessment (updated 2019). Available at https://www.health.qld.gov.au/qcg/publications

Semester

I semester

Assessment method

There are no ongoing tests. For the final exam there is a written examination of a clinical case in order to verify the student's ability to manage. The test will be completed with a discussion interview on the written and on topics covered in class and will be considered passed if 60% of the score specified in the checklist is reached. During the Covid-19 emergency period, the exams will be electronic only and will be carried out using the WebEx platform and a public link for access to the exam will be shown on the e-learning page of the course.


Office hours

On appointment

Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
Degree Course

Staff

    Teacher

  • SC
    Stefania Conti
  • Margherita Locatelli
    Margherita Locatelli
  • Tutor

  • SF
    Simona Fumagalli
  • AN
    Antonella Nespoli
  • EP
    Edda Pellegrini
  • RS
    Romina Sada
  • VZ
    Virna Franca Zobbi

Enrolment methods

Manual enrolments

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics