Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Respiratory Tract Diseases B
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Respiratory Tract Diseases B
Course ID number
2122-3-H4101D257-H4101D177M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 1

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Anamnesi, Ragionamento diagnostico dei sintomi, Principali segni e sintomi clinici relativi a patologie mediche e chirurgiche dell’apparato respiratorio. Ruolo, limiti e finalità dei test di laboratorio


Contenuti sintetici

Raccolta elementi di anamnesi ed esecuzione esame obiettivo generale e specifico e test di laboratorio per l'apparato respiratorio. Diagnostica differenziale dei sintomi delle principali malattie dell'apparato oggetto di studio

Programma esteso

Principi di palliazione nelle patologie polmonari croniche 

Linee guida diagnostiche evidence based medicine delle principali patologie polmonari


Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del corso di laurea

Modalità didattica

Lezioni frontali ed esercitazioni.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona.

Materiale didattico

Harrison’s: “Principles of Internal Medicine” Ed. McGraw Hill

Altri testi di approfondimento

HURST- The Heart 12th Ed. McGraw Hill

Dioguardi – Sanna: Moderni aspetti di semeiotica medica - Segni sintomi e malattie Ed.Seu

Sabiston: “Textbook of surgery” Ed. Saunders

Zanussi: “Il metodo in medicina clinica” Ed. Mattioli

McPherson RA, Pincus MR Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Federici G. Medicina di laboratorio ed McGraw-Hill. IV edizione, 2014

Marshall W, Lapsley M., Day A Clinical chemistry ed Mosby. 8a edizione in lingua inglese. Ed. Elsevier, 2016

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta di ammissione e prova orale. La prova scritta non fa media con l’orale. Le due prove sono contestuali: in genere nel primo pomeriggio la prova scritta e di seguito nello stesso pomeriggio quella orale.

Esame scritto con 30 domande, su argomenti di tutti i moduli, con 5 risposte di cui solo una esatta. Ogni risposta esatta vale 1 punto e vengono ammessi all'orale solo i candidati che raggiungono il punteggio di 18.

Esame orale che valuta in modo intensivo la preparazione del candidato su tutto il programma dell'insegnamento, con richiesta di approfondimenti e collegamenti.

In consideration of the COVID emergency period, the oral exams will only be telematic. They will be carried out using the WebEx platform.


Orario di ricevimento

Su appuntamento

Export

Aims

Patient’s history taking, with focus on cardiovascular and respiratory problems, Diagnostic assessment with critical data interpretation, Physical examination, Main clinical signs and symptoms. Knowledge of normal ranges of the main diagnostic tests for the respiratory systems.


Contents

Collection and interpretation of patients’ medical history, main signs and symptoms of the respiratory diseases. To provide the tools for the correct use of biochemical tests, and the definition of their indications and interpretation. Information on how to perform correctly a physical examination with particular regards to the respiratory systems.


Detailed program

Principles of palliation in chronic pulmonary diseases

Evidence based medicine diagnostic guidelines of the main pulmonary pathologies


Prerequisites

Propaedeutic skills

Teaching form

Lessons will be provided in presence, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation



Textbook and teaching resource

Harrison’s: “Principles of Internal Medicine” Ed. McGraw Hill

For further insight

HURST- The Heart 12th Ed. McGraw Hill

Dioguardi – Sanna: Moderni aspetti di semeiotica medica - Segni sintomi e malattie Ed.Seu

Sabiston: “Textbook of surgery” Ed. Saunders

Zanussi: “Il metodo in medicina clinica” Ed. Mattioli

McPherson RA, Pincus MR Henry's Clinical Diagnosis and Management by Laboratory Methods, 23a English edition. Ed. Elsevier, 2016

Federici G. Medicina di laboratorio ed McGraw-Hill. IV ed., 2014

Marshall W, Lapsley M., Day A Clinical chemistry ed Mosby. 8a ed. Ed. Elsevier, 2016

Semester

1st semester

Assessment method

Written and oral test. Multiple choice test comprising 30 questions with only one correct answer (among 5) aimed at evaluating global comprehension of course program. Each correct answer is scored 1.


In consideration of the COVID emergency period, the oral exams will only be telematic. They will be carried out using the WebEx platform.

Office hours

On appointment

Enter

Key information

Field of research
MED/10
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
24
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • FL
    Fabrizio Luppi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics