Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Functional Assessment in Rehabilitation
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Functional Assessment in Rehabilitation
Course ID number
2122-3-I0201D143-I0201D225M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Projecting and Programming The Rehabilitative Intervention

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

- Individuare le fasi della metodologia professionale del fisioterapista

- Applicare l’ICF all’interno del processo valutativo

- Analizzare gli indicatori di outcome (modalità di applicazione e dati di validità e accuratezza)



Contenuti sintetici

 - Il metodo

- Cosa valutare (le dimensioni della valutazione nel paradigma sistemico)

- Come valutare (valutazione qualitativa e quantitativa)

- Progetto riabilitativo individuale

Programma esteso

- Le ipotesi valutative, la valutazione riabilitativa nel paradigma sistemico e il ruolo dell’ICF (WHO 2001)

- La valutazione multidisciplinare in ambito neurologico 

- Valutazione quantitativa: le scale di valutazione principali in ambito riabilitativo

(CIRS, SF36, Hoehn&Yahr, Ashworth, Nihss, European stroke scale, Motricity index, Trunk control test, Modified Barthel index, FIM, ARAT, Fugl-Meyer, Fatigue severity scale, Disability rating scale, Glasgow coma scale, Berg Balance scale, Tinetti balance+gait)

- Il progetto riabilitativo individuale. I tempi del trattamento riabilitativo. I tempi della struttura e i tempi del paziente. Progettare nell’incertezza.

- Dal progetto riabilitativo individuale al programma riabilitativo

Prerequisiti

Modalità didattica

Lezioni frontali, discussione di casi clinici in plenaria, lavori in piccolo gruppo in presenza salvo successive diverse disposizioni legate all’emergenza pandemica.

Materiale didattico

- Bonaiuti D., “Le scale di misura in riabilitazione”, Roma, SEU, 2011- Pistarini C., “Semeiotica Neurologica in Riabilitazione - fondamenti”, Milano, edi-ermes, 2012

- Cerri C., “Introduzione alla medicina riabilitativa”, Milano, B.A. Graphis, 2006

- Rauch A, Cieza A, Stucki G., “How to apply the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) for rehabilitation management in clinical practice”. Eur J Phys Rehabil Med, 2008.

Jiandani MP, Mhatre BS, "Physical therapy diagnosis: how is it different?". J Postgrad Med, 2018

- Monaco F, “Neurologia”, Torino, Centro Scientifico Editore, 2004

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Descritto nel syllabus dell'insegnamento




Orario di ricevimento

Su appuntamento




Export

Aims

- Identify physiotherapist's professional methodology phases

- Apply ICF within the evaluation process

- Analyze assessment tools 



Contents

Method

What to evaluate (evaluation dimensions in the systemic paradigm) 

How to evaluate (qualitative and quantitative assessment) 

Individual rehabilitation project


Detailed program

- Evaluation hypotheses, evaluation in the systemic paradigm and role of  ICF (WHO 2001)

- Multidisciplinary assessment in neurological rehabilitation

- Assessment measures: main assessment scales in rehabilitation

(CIRS, SF36, Hoehn&Yahr, Ashworth, Nihss, European stroke scale, Motricity index, Trunk control test, Modified Barthel index, FIM, ARAT, Fugl-Meyer, Fatigue severity scale, Disability rating scale, Glasgow coma scale, Berg Balance scale, Tinetti balance+gait)

- Individual rehabilitation project. Timing of rehabilitation treatment for health care facilities and patients. Projecting in uncertainty.

- Individual rehabilitation project and treatment


Prerequisites

Teaching form

Lessons in attendance, clinical case discussion, small group work, subject to any changes following the pandemic.

Textbook and teaching resource

- Bonaiuti D., “Le scale di misura in riabilitazione”, Roma, SEU, 2011- Pistarini C., “Semeiotica Neurologica in Riabilitazione - fondamenti”, Milano, edi-ermes, 2012

- Cerri C., “Introduzione alla medicina riabilitativa”, Milano, B.A. Graphis, 2006

- Rauch A, Cieza A, Stucki G., “How to apply the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) for rehabilitation management in clinical practice”. Eur J Phys Rehabil Med, 2008.

Jiandani MP, Mhatre BS, "Physical therapy diagnosis: how is it different?". J Postgrad Med, 2018

- Monaco F, “Neurologia”, Torino, Centro Scientifico Editore, 2004


Semester

1st semester

Assessment method

Described in the subject's syllabus



Office hours

By appointment

Enter

Key information

Field of research
MED/48
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SP
    Stefano Panzeri

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics