Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 3rd year
  1. Rehabilitative Approach To The Patient With Hemiplegia
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Rehabilitative Approach To The Patient With Hemiplegia
Course ID number
2122-3-I0201D023
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Introdurre gli studenti in una prospettiva riabilitativa neurologica dove l'obiettivo terapeutico sia ottimizzare la funzione attraverso il recupero del movimento selettivo e il controllo posturale. Acquisire nuove tecniche e affinare la manualità per facilitare tale recupero

Contenuti sintetici

Presentazione del concetto Bobath applicato al paziente affetto da stroke

Programma esteso

Introduzione al concetto Bobath. Meccanismi centrali del controllo posturale. Principi di trattamento: facilitazione, placing, guiding, punti chiave. Riferimenti alle sequenze di movimento nella normalità. Fase acuta: il concetto del trattamento 24 ore. Considerazioni sul tronco e ricerca di attività selettiva tronco inferiore e superiore. Passaggio supino/seduto e lavoro sul tronco in posizione seduta. Passaggi letto carrozzina e seduto/in piedi. Stazione eretta e cammino. Sollecitare il recupero del braccio e della mano minimizzando le reazioni associate: attività in catena cinetica chiusa e aperta.

Prerequisiti

Iscrizione al terzo anno del Corso di Laurea in Fisioterapia.

Modalità didattica

Lezioni frontali, discussione di casi clinici in plenaria, esercitazioni pratiche in presenza salvo successive diverse disposizioni legate all’emergenza pandemica.


Materiale didattico

Steps to Follow - The Comprehensive Treatment of Patients with Hemiplegia - Davies, Patricia M.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Frequenza

Orario di ricevimento

Export

Aims

To introduce students in a neurological rehabilitation perspective, where the therapeutic goal is to optimize the function through the selective recovery of movement and postural control. To learn new techniques and hone the skill to facilitate such recovery

Contents

The course will present the Bobath concept applied in stroke patient assessment and treatment

Detailed program

Introduction to the Bobath concept. Central mechanisms of postural control. Principles of treatment: facilitation, placing, guiding, key points. References to the sequences of movement in the normal range. Acute phase: the concept of the 24 hours treatment. Considerations on the trunk and research activities of selective upper and lower trunk. Step supine / seated and work on the trunk in a sitting position. Steps wheelchair bed and sitting standing. Standing and walking. Encourage the recovery of arm and hand while minimizing associated reactions: activity in closed and open kinetic chain.

Prerequisites

Students of the Course in Physiotherapy at 3rd year

Teaching form

Lessons and practice in attendance, clinical case discussion, subject to any changes following the pandemic.

Textbook and teaching resource

Steps to Follow - The Comprehensive Treatment of Patients with Hemiplegia - Davies, Patricia M.

Semester

Assessment method

Attendance

Office hours

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
7
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AM
    Antonella Martinelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics