Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze Psicosociali della Comunicazione [E2006P - E2004P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Measurement in Psychosocial Sciences
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Measurement in Psychosocial Sciences
Course ID number
2122-2-E2004P040
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Data Science Lab in Business and Marketing

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Studio degli aspetti psicologici sottostanti la comunicazione

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Metodi di ricerca nell’ambito psico-sociale
  • Strumenti d’indagine: il questionario, la misura indiretta
  • Attendibilità e validità della misurazione
  • Tecniche statistiche semplici per la verifica dei risultati

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Sviluppare una domanda di ricerca
  • Operazionalizzare un costrutto psicologico
  • Costruire uno strumento di misurazione
  • Valutare uno strumento di misurazione
  • Applicare la statistica a un progetto di ricerca

Contenuti sintetici

Il corso ha l’obiettivo di far acquisire le conoscenze necessarie per condurre una ricerca nell’ambito psicosociale. Dopo un’introduzione generale sulla misurazione in psicologia, saranno visti in dettaglio alcuni strumenti per l'indagine dei costrutti psicosociali (principalmente questionari e misure indirette) e saranno discusse le modalità di valutazione delle loro qualità psicometriche. 

Nel corso verranno forniti numerosi esempi di ricerche scientifiche e di strumenti di misurazione. Verranno, inoltre, costruiti un progetto di ricerca e uno strumento di misura per rispondere a una specifica domanda di ricerca. Discuteremo anche quali siano le tecniche statistiche più appropriate da utilizzare, a seconda della domanda e del disegno della ricerca.


Programma esteso

  • L’identificazione del problema di ricerca
  • Il disegno della ricerca
  • L’operazionalizzazione dei costrutti psicologici: manipolazione e misurazione
  • Gli strumenti di misurazione
  • Il questionario
  • La misura di costrutti impliciti ed espliciti
  • La valutazione delle qualità psicometriche di uno strumento di misurazione
  • L’attendibilità
  • La validità
  • Costruzione di uno strumento di misura
  • Analisi dei risultati di una ricerca
  • Nozioni di base ed applicazioni di tecniche statistiche semplici per rispondere a domande ed ipotesi di ricerca


Prerequisiti

Nessuno in particolare.


Metodi didattici

Oltre alle lezioni frontali in aula, parte della didattica avviene tramite esercitazioni pratiche durante le quali, in piccoli gruppi, gli studenti e studentesse si impegnano nella costruzione guidata di un progetto di ricerca.

Il materiale (dispense della lezione e, quando possibile, articoli scientifici) viene reso disponibile sul sito e-learning del corso, affinché sia fruibile anche dagli studenti non-frequentanti.

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.


Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell’apprendimento si compone di una parte scritta basata su domande a scelta multipla e domande aperte e di un colloquio orale facoltativo.

La parte scritta è volta ad accertare (a) l’effettiva acquisizione delle conoscenze teoriche, (b) la capacità di costruire e valutare strumenti di misurazione e (c) la capacità di rispondere a semplici domande di ricerca con tecniche statistiche di base. Sono previsti esami in itinere (due prove scritte a metà e a fine corso).

Il colloquio orale facoltativo verte su tutti gli argomenti del corso. Per gli studenti e studentesse frequentanti (presenza richiesta: almeno 66% delle lezioni) esso può essere sostituito da una presentazione e discussione del progetto di ricerca sviluppato durante il corso, con l’uso di slides. Il colloquio orale può portare a un aumento o decremento fino a un massimo di 2 punti sul punteggio dell’esame scritto.


 


Testi di riferimento

La bibliografia verrà fornita dalla docente all’inizio del corso e pubblicata sulla relativa pagina del sito e-learning.


Export

Learning area

Study of the Psychological Aspects Underlying Communication

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Research methods in the psycho social field
  • Research instruments: questionnaires, indirect measures,
  • Reliability and validity of measurement
  • Simple Statistical techniques for results testing

Applying knowledge and understanding

  • How to develop a research question
  • How to operationalize a psychological construct
  • Construction of a measure
  • Evaluation of a measure
  • Use of statistics within a research project


Contents

The course aims at helping students acquire the necessary knowledge to conduct research in the psychosocial field. After a general introduction on measurement in psychology, tools for the investigation of psychosocial constructs (mainly questionnaires and indirect measures) will be examined in detail and the methods of evaluating their psychometric qualities will be discussed. 

Numerous examples of scientific research and measuring instruments will be provided. In addition, a research project and a measuring instrument will be built during the course, with the aim to answer a specific research question. We will discuss what are most appropriate statistical techniques, depending on research demand and design.

Detailed program

  • Identifying the research question
  • The design of the research
  • Operationalizing psychological constructs: manipulation and measurement
  • Measurement instruments
  • Questionnaire
  • Measures of implicit and explicit constructs
  • Evaluating the psychometric qualities of a measure
  • Reliability
  • Validity
  • Construction of a measure
  • Analysis of results of a research project
  • Basic notions and applications of simple statistical techniques for testing research questions and hypotheses


Prerequisites

Nothing specific.


Teaching methods

Lectures and practical exercises during which students will be guided in constructing a research project, working in small groups.

Materials (lecture notes and scientific papers) will be made available on the e-learning site of the course, accessible to both attending students and non-attending students.

Lessons will be held in presence, unless further COVID-19-related restrictions are imposed.



Assessment methods

The verification of the learning will be carried out through a written exam (multiple-choice and open questions) and a facultative oral exam.

The written exam aims at ascertaining the specific knowledge of the main theoretical aspects of the course and the ability to construct, evaluate measurement instruments and answer simple research questions with basic statistical technique. Mid term examinations will take place mid-course and at the end of the course.

The facultative oral exam deals with the whole program of the course. Attending students (required attendance: 66% of the lessons) can replace it with a presentation and discussion of the research project that they have developed during the course, through the use of PowerPoint slides. The oral exam allows to increase or decrease by 2 points the score obtained through the written exam.


Textbooks and Reading Materials

The bibliography will be provided by the teacher at the beginning of the course and published on the page of the e-learning website.


Enter

Key information

Field of research
M-PSI/03
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • myselfie
    Cristina Zogmaister

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics