Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Clinical Psychology (blended)
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Clinical Psychology (blended)
Course ID number
2122-2-I0202D141-I0202D025M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Neurology and Child Neuropsychiatry

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Saper descrivere il concetto di “paziente difficile” in termini di narrativa del curante;

Saper riconoscere e descrivere le caratteristiche dei differenti stili di attaccamento e le implicazioni per il rapporto di cura con il paziente;

Saper riconoscere e descrivere i sistemi motivazionali interpersonali in relazione ai segnali di attivazione, disattivazione, agli obiettivi e alle emozioni che li segnalano;

Saper descrivere il concetto di empatia e il processo attraverso cui agisce

Contenuti sintetici

Il paziente difficile e la narrativa personale

I sistemi motivazionali interpersonali

L’attaccamento nella relazione con i pazienti

Il processo empatico

Programma esteso

Il paziente difficile e la narrativa personale.

I sistemi motivazionali interpersonali (attaccamento, accudimento, predatorio, competitivo, sessuale, gioco e affiliazione, cooperativo)

L’attaccamento nella relazione con i pazienti (attaccamento sicuro, evitante, ambivalente, disorganizzato); attachment-based care approach.

Il concetto di empatia e il processo empatico nella relazione clinica

Prerequisiti

Modalità didattica

Il corso viene erogato in modalità blended e include attività on line (lavori in piccolo gruppo, filmati di approfondimento, videolezioni) e lezioni in presenza, salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica.

Materiale didattico

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Benedetti F. (2018). L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo, Roma, Carocci editore

Periodo di erogazione dell'insegnamento

primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

domande chiuse (vero/falso, riposta multipla), domande aperte su argomenti trattati a lezione, commento di casi clinici.

Orario di ricevimento

su appuntamento: marco.bani1@unimib.it

Export

Aims

Knowing how to describe the concept of "difficult patient" in terms of the narrative of the patient;

Knowing how to recognize and describe the features of different attachment styles and the implications for the relationship with the patient;

Knowing how to recognize and describe interpersonal motivational systems (activation, deactivation, objectives and related emotions);

Knowing how to describe empathy in relational context and the process through which it works

Contents

The difficult patient and personal narrative

Interpersonal motivational systems

Attachment in the relationship with patients

The empathic process

Detailed program

The difficult patient and personal narrative.

Interpersonal motivational systems (attachment, care, predatory, competitive, sexual, play and affiliation, cooperative)

Attachment and relationship with patients (secure, avoidant, ambivalent, disorganized attachment); attachment-based care approach.

Empathy and the empathic process in clinical relationship

Prerequisites

Teaching form

The module it's delivered in blended-learning and includes on-line activities (videolessons, small group assignment) and lessons in attendance, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation.

Textbook and teaching resource

Liotti G., Fassone G., Monticelli F. (2017). L’evoluzione delle emozioni e dei sistemi motivazionali. Raffaello Cortina Editore. Capitoli 1,2,3

Wilhelm K., Tietze T. (2016). Difficult doctor-patient interactions. Applying principles of attachment-based care. Medicine Today, 17(1-2), 36-44

Benedetti F. (2018). L’effetto placebo. Breve viaggio tra mente e corpo, Roma, Carocci editore

Semester

first semester

Assessment method

closed questions (true/false, multiple choice), open questions on topics presented at lesson, written comment of clinical cases.

Office hours

by appointment: marco.bani1@unimib.it

Enter

Key information

Field of research
M-PSI/08
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Marco Bani
    Marco Bani

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics