Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Terapia della Neuro e Psicomotricità dell'Età Evolutiva [I0202D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Terzi Method in Rehabilitation
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Terzi Method in Rehabilitation
Course ID number
2122-2-I0202D147
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza di una metodologia cognitiva motoria atta a valutare, individuare e riabilitare il deficit spazio-temporale caratterizzante diversi Disturbi del Neuro-sviluppo di interesse del TNPEE


Contenuti sintetici

Basi teoriche del Metodo e correlazioni con le neuroscienze. Vissuti esperienziali degli esercizi Base del Metodo Terzi.

Applicazione alla clinica in età evolutiva.


Programma esteso

Lezione teorica : Introduzione al Metodo

Laboratorio pratico e role play:

L'organizzazione spazio-temporale dello Spazio personale:

-gli esercizi di Ritmo:

  • I Ritmi a un canale

  • I Ritmi a due canali

- gli Atteggiamenti

- i Tocchi


L'organizzazione spazio-temporale dello Spazio metrico euclideo:

- le Traslazioni rettilinee

- le Rotazioni

-le Traslazioni curvilinee


Discussione con l'esperto: Riflessioni sulle esperienze vissute.


Lezione teorica: - Le basi teoriche del Metodo

- Ambiti di applicazione in TNPEE


Presentazione di video: Applicazione del Metodo in un caso di PCI


Prerequisiti

Essere iscritto al CdL TNPEE


Modalità didattica

Lezioni frontali, role play, discussione con l'esperto, presentazione di casi clinici


Materiale didattico

Ida Terzi - “Il Metodo Spazio-temporale. Basi teoriche e guida agli esercizi”

Ghedini Editore


Periodo di erogazione dell'insegnamento

Secondo semeste

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Discussione finale


Orario di ricevimento

Sui appuntamento

Export

Aims

Knowledge of a cognitive motor methodology to evaluate, identify and rehabilitate the spatio-temporal deficit characterizing various Neuro-developmental Disorders of interest in the TNPEE


Contents

Theoretical bases of the Method and correlations with neurosciences. Experiential experiences of the Terzi Method Basic exercises.
Application to the clinic in developmental age


Detailed program

Theoretical lesson: Introduction to the Method
Practical laboratory and role play:
The spatio-temporal organization of the personal space:
- Rhythm exercises:
One channel rhythms
The two-channel rhythms
- Attitudes
- the Touches
The spatio-temporal organization of the Euclidean metric space:
- the rectilinear translations
- the Rotations
Curvilinear translations
Discussion with the expert: Reflections on lived experiences.
Theoretical lesson: - The theoretical basis of the Method
- Application areas in TNPEE
Video presentation: Application of the Method in a PCI case


Prerequisites

To be enrolled in the TNPEE CdL


Teaching form

Frontal lessons, role play, discussion with the expert, presentation of clinical cases


Textbook and teaching resource

Ida Terzi - “Il Metodo Spazio-temporale. Basi teoriche e guida agli esercizi”

Ghedini Editore


Semester

Second semester

Assessment method

Final discussion


Office hours

By appointment

Enter

Key information

Field of research
NN
ECTS
1
Term
Annual
Activity type
Elective
Course Length (Hours)
8
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • BM
    Barbara Molino

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics