Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Functional Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Functional Analysis
Course ID number
2122-1-F4001Q075
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Coerentemente con gli obiettivi formativi del Corso di Studio, l'insegnamento si propone di fornire allo studente  le conoscenze riguardanti i fondamenti dell'Analisi Funzionale. Verranno altresì fornite le competenze necessarie a comprendere e analizzare le principali tecniche e i metodi dimostrativi connessi alla teoria, e le abilità utili ad applicarle per affrontare problemi in diversi ambiti della Matematica. Particolare enfasi verrà posta sugli aspetti topologici.

Contenuti sintetici

Spazi localmente compatti di Hausdorff. Spazi di funzioni continue. Spazi Lp. Compattezza in Lp e in C0. Topologia deboli e debole* (debole stella). Compattezza nelle topologie deboli. Teoremi di rappresentazione di Riesz.

Programma esteso

Spazi metrici, spazi vettoriali normati, compattezza della palla chiusa e dimensione.

Spazi di funzioni continue. Lemma di Urysohn e cut-offs. Il Teorema di Stone-Weierstrass: densità e separabilità. Compattezza negli spazi di funzioni continue: il Teorema di Ascoli-Arzelà.

Spazi Lp e loro proprietà basilari. Il Teorema di Lusin: densità e separabilità. Compattezza negli spazi Lp  : il Teorema di Kolmogorov-Riesz. L'embedding canonico di Frechet-Kuratowski per spazi metrici separabili.

Funzionali lineari e topologia debole su uno spazio normato. Funzionali subadditivi positivamente omogenei. Forma generale del Teorema di Hahn-Banach. Convessità e separazione mediante iperpiani. Il Teorema di Mazur: chiusura debole e forte di insiemi convessi.

Topologia debole* (debole stella). Duale e biduale. Il Teorema di Banach-Alaoglu: compattezza debole* della palla chiusa nel duale.

Spazi riflessivi. Riflessività negli spazi Lp. Uniforme convessità e riflessività. Convergenza forte e debole in spazi uniformemente convessi. I teoremi di Kakutani e di Eberlein-Smulyan: compattezza debole della palla chiusa e riflessività. Compattezza per successioni nella topologia debole*.

Spazi vettoriali topologici localmente convessi: definizione e proprietà elementari. Involucro convesso e punti estremali: il teorema di Krein-Milman.

Misure a valori reali (e complessi). Il teorema di Radon-Nikodym.  Dualità negli spazi di funzioni continue: il Teorema di Rappresentazione di Riesz.

Prerequisiti

Elementi di teoria dell’integrazione astratta, elementi di teoria degli spazi Lp, elementi di topologia generale. Conoscenze di base sugli spazi di Banach e sugli spazi di Hilbert.

Modalità didattica

Lezioni frontali dedicate ad introdurre i principali concetti teorici, a presentare nel dettaglio le dimostrazioni dei teoremi, e ad analizzare esempi espliciti. Durante il corso, potranno essere assegnati anche degli esercizi da svolgere in autonomia a casa con lo scopo di applicare in casi concreti le nozioni teoriche apprese.

Materiale didattico

Referenze bibliografiche

  • H. Brezis. Functional analysis, Sobolev spaces and partial differential equations. Universitext. Springer, New York, 2011
  • G.B. Folland. Real analysis. Modern techniques and their applications. A Wiley-Interscience Publication. John Wiley & Sons, Inc., New York, 1999.
  • W. Rudin. Real and complex analysis. McGraw-Hill Book Co., New York, third edition, 1987
  • T. Buhler and D. A. Salamon. Functional analysis. volume 191 of Graduate Studies in Mathematics. AMS, Providence, RI, 2018

Ulteriore materiale verrà condiviso attraverso la pagine E-Learning del corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre.

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame è unicamente orale, consiste di un colloquio con valutazione, e si articola in una serie di quesiti atti a verificare la conoscenza e la padronanza da parte dello studente dei teoremi con relative dimostrazioni svolte nel corso.

Nella prova orale viene valutato se lo studente ha acquisito le competenze necessarie a presentare una selezione delle dimostrazioni svolte in aula, e, soprattutto, la conoscenza critica e operativa delle definizioni e dei risultati del corso, mediante l’illustrazione di esempi e controesempi.

Orario di ricevimento

Su appuntamento.

Export

Aims

Consistent with the educational objectives of the Master's Degree in Mathematics, the course aims to provide students with the knowledge concerning the definitions and the basic statements of the Functional Analysis. The skills needed to understand and analyze the main techniques and demonstration methods related to the theory, and the skills to apply them to face problems to different areas of Mathematics will be also provided. Particular emphasis will be placed on topological aspects.

Contents

Locally compact Hausdorff spaces. Spaces of continuous functions.  Spaces Lp.  Compactness in Lp and in C0. Weak and weak* (weak star) topology. Compactness in the weak topologies. Riesz representation theorems.

Detailed program

Metric spaces, normed vector spaces, compactness of the closed ball and dimension.

Spaces of continuous functions. Urysohn Lemma and cut-offs. The Stone-Weierstrass theorem: density and separability. Compactness in the spaces of continuous functions: the Ascoli-Arzelà Theorem.

Lp spaces and their basic properties. Density and separability: the Lusin Theorem. Compactness in the Lp spaces: the Kolmogorov-Riesz Theorem. The canonical embedding of Frechet-Kuratowski for separable metric spaces.

Linear functionals and weak topology on a normed space. Sub-additive positively homogenous functionals. The Hahn-Banach theorem: general form. Convexity and hyperplane separation. Mazur Theorem: weak and strong closure of convex sets.

The weak* (weak star) topology. Dual and bi-dual. The Banach-Alaoglu Theorem: weak* compactness of the closed ball in the dual space.

Reflexive spaces. Reflexivity in the Lp spaces. Uniform convexity and reflexivity. Weak and strong convergence in uniformly convex spaces. Kakutani and Eberlein-Smulyan theorems: weak compactness of the closed ball and reflexivity. Sequential compactness in the weak* topology.

Locally convex topological vector spaces. Convex hull and extremal points: the Krein-Milman theorem.

Real (and complex) valued measures. The Radon-Nikodym Theorem. Duality in the spaces of continuous functions: the Riesz Representation Theorem.



Prerequisites

Elements of the theory of abstract integration, elements of Lp space theory , elements of general topology. Basic knowledge of Banach spaces and Hilbert spaces.

Teaching form

Frontal lectures devoted to introduce the main theoretical concepts, to present detailed proofs of the theorems and to analyse explicit examples. Take-home exercises could be assigned in order to apply the theoretical notions in concrete situations.

Textbook and teaching resource

Bibliographic references

  • H. Brezis. Functional analysis, Sobolev spaces and partial differential equations. Universitext. Springer, New York, 2011
  • G.B. Folland. Real analysis. Modern techniques and their applications. A Wiley-Interscience Publication. John Wiley & Sons, Inc., New York, 1999.
  • W. Rudin. Real and complex analysis. McGraw-Hill Book Co., New York, third edition, 1987
  • T. Buhler and D. A. Salamon. Functional analysis. volume 191 of Graduate Studies in Mathematics. AMS, Providence, RI, 2018.

  • Further material will be shared on the E-Learning site of the teaching.

    Semester

    First semester.

    Assessment method

    The exam is solely oral and consists of a colloquium with assessment. It is divided into a series of questions designed to verify the student's knowledge and mastery of the theorems with related demonstrations carried out during the course.

    In the oral exam it is assessed whether the student has acquired the necessary skills to present a selection of the demonstrations carried out in the classroom, and, above all, the critical and operational knowledge of the definitions and results of the course, by illustrating examples and counter-examples.

    Office hours

    By appointment

    Enter

    Key information

    Field of research
    MAT/05
    ECTS
    8
    Term
    First semester
    Activity type
    Mandatory to be chosen
    Course Length (Hours)
    56
    Language
    Italian

    Staff

      Teacher

    • SP
      Stefano Pigola

    Students' opinion

    View previous A.Y. opinion

    Bibliography

    Find the books for this course in the Library

    Enrolment methods

    Manual enrolments
    Self enrolment (Student)

    You are currently using guest access (Log in)
    Policies
    Get the mobile app
    Powered by Moodle
    © 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
    • Privacy policy
    • Accessibility
    • Statistics