Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Science
  2. Master Degree
  3. Matematica [F4002Q - F4001Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Differential Topology
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Differential Topology
Course ID number
2122-1-F4001Q111
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Questo insegnamento ha lo scopo di proseguire ed approfondire il percorso in geometria della Laurea Triennale. Non  è  propedeutico agli altri insegnamenti di Geometria, che possono comunque essere scelti indipendentemente, ma  ha la finalità di unificare e collegare le altre tematiche, contribuendo a rendere l’offerta complessiva più organica e sinergica.

 La topologia differenziale indaga l’interazione tra la struttura differenziale e le proprietà topologiche delle varietà differenziali. Lo studio delle forme differenziali fornisce un ponte tra questi aspetti, in quanto espressione della struttura differenziale ed ingrediente delle coomologia di de Rham. La topologia differenziale è quindi una base naturale per affrontare anche tematiche più astratte e generali in Topologia Algebrica. Le tecniche legate all’ambito differenziale forniscono inoltre un approccio concreto ed esplicito alla teoria dell’intersezione. 


I risultati di apprendimento attesi comprendono: 

Conoscenze: la conoscenza e la comprensione delle definizioni e degli enunciati fondamentali, nonché delle strategie di dimostrazione basilari utilizzate in topologia differenziale; la conoscenza e la comprensione di alcuni esempi chiave in cui si esplica la teoria.

Capacità: la capacità di applicare le tecniche e i concetti sviluppati alla discussione di esempi notevoli e alla soluzione di semplici esercizi, nonché di esporre in modo organico, con limpidezza e precisione, i risultati teorici appresi.


Contenuti sintetici


Teoria di de Rham su una varietà differenziali; trasversalità e teoria dell’intersezione.



Programma esteso


I PARTE

  • Coomologia di de Rahm. La sequenza di Mayer-Vietoris.  I lemmi di Poincaré e teoria del grado (richiami). Dualità di Poincaré su una varietà orientata. Formula di Künneth e Teorema di Leray-Hirsch. Fibrati vettoriali e isomorfismo di Thom. Classe di Eulero, numero di Eulero e caratteristica di Eulero.

II PARTE:

  • Applicazioni trasverse ad una sottovarietà liscia, intersezione di varietà trasverse. Applicazioni: classificazione della varietà lisce di dimensione 1 e Teorema del punto fisso  di Brower. Teoremi di trasversalità.  Indice di intersezione modulo 2 e grado di una mappa modulo 2. Cenni alla teoria dell’intersezione per varietà orientate. 




Prerequisiti


Sono presupposti: i contenuti di base dei corsi di Analisi, Geometria e Algebra Lineare del biennio della Laurea Triennale in Matematica; le nozioni di base sulle varietà differenziale e sulle forme differenziali, come introdotte per esempio nei corsi di Geometria II e III. Verrà fatto comunque un breve riepilogo quando necessario.



Modalità didattica


L' insegnamento si svolge mediante lezioni frontali alla lavagna.


Materiale didattico


Testi di riferimento: 

R. Bott e L. Tu, Differential Forms in Algebraic Topology, Springer-Verlag

V. Guillemin,  P. Haine, Differential forms, World Scientific Publishing Co.

V. Guillemin e A. Pollack, Differential Topology, Prentice Hall




Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame consiste di due prove scritte, seguite da una discussione orale delle stesse. Ciascuna delle prove verterà su una parte del corso (I e II), e sarà finalizzata alla valutazione della conoscenza, della comprensione e delle capacità che costituiscono gli obiettivi formativi dell'insegnamento. Ogni prova consiste di una combinazione flessibile di quesiti teorici (definizioni, enunciati, dimostrazioni) e di quesiti di carattere più pratico (risoluzione di esercizi, costruzione di esempi o controesempi). Ogni prova verrà valutata indipendentemente e concorrerà in egual misura alla determinazione del voto complessivo finale; al fine del superamento dell'esame entrambe le prove dovranno essere sufficienti (votazione  di almeno 18/30).

Le due prove scritte possono essere sostenute in appelli differenti. In ogni appello sarà possibile a iscriversi a entrambe le prove scritte, ma solo alla seconda è abbinata la registrazione del voto. La data della discussione orale degli scritti verrà annunciata dopo la correzione.



 


Orario di ricevimento

Su appuntamento. 


Export

Aims

The scope of this course is the continuation of the study of Geometry  along the path started in the Laurea Triennale (Bachelor). While it is not a strict prerequisite to the other courses in Geometry,  which can be taken independently, it aims to unify and connect  the different themes and perspectives developed in them. 

Differential topology studies the interplay between the differential structure and the topological properties of  smooth manifolds. Differential forms link these two aspects, as they are at the same time an offspring of the smooth structure and the constituent of de Rham cohomology. Differential topology is thus also a natural starting base to explore more abstract aspects of algebraic topology.  These techniques also yield a geometric approach to intersection theory. 

The expected learning outcomes include the following:

  • the knowledge and understanding of the basic definitions and statements, as well as of the basic strategies of proof in the theory of differential topology; the knowledge and understanding of some of the most relevant basic applications and examples of the theory;
  • the ability to apply the acquired abstract knowledge  to the construction and discussion of simple examples and solution of exercises; the ability to expose and communicate effectively and clearly the theoretical content of the course.

Contents

 De Rham Theory  for smooth manifolds; transversality and intersection theory. 

Detailed program

 Part I:

  • De Rham cohomology. Mayer-Vietoris sequence.  Poincarè  Lemmas and  the degree of a proper map. Poincarè duality on orientable manifolds. Kunneth's Formula and Laray-Hirsch's Theorems.  Vector bundles and Thom isomorphism. The Euler class and Euler characteristic. 

 Part II:

  • Transversal maps, intersection of transversal varieties. Applications: classifications of 1-manifolds and Brower fixed point Theorem. Transversality Theorems. Intersection numbers mod 2 and degree of a map mod 2. Intersection Theory for oriented varieties. 


Prerequisites

The content of the courses of Analysis I, Linear Algebra and Geometry, Geometry I. The basics on differential varieties and differential forms (as content of Geometry II and Geometry III).  Brief recalls will be offered as needed. 

Teaching form

Front  lessons at the blackboard.


Textbook and teaching resource

Reference texts: 

R. Bott e L. Tu, Differential Forms in Algebraic Topology, Springer-Verlag

V. Guillemin, P. Haine,  Differential forms, World Scientific Publishing Co.

V. Guillemin e A. Pollack, Differential Topology, Prentice Hall




Semester

Second semester

Assessment method

The exam comprises two written tests, followed by an oral discussion. Each  test is  referred to a single part of the course (I and II) and  will evaluate the knowledge and understanding of the conceptual framework of the course, as well as the ability to expose it in a well-organized, consistent  and effective manner.  In each test  there will be questions involving definitions, statement's of theorems, proofs, construction of examples and counterexamples, and simple theoretical problems.  Each test will be assessed independently and will contribute equally to the contribution of the final grade; in order to successfully complete the exam the students need to obtained  a grade of at least 18/30 in each test. 

The two tests can be taken in different sessions. It is possible to enroll in both written tests, but only the second one  gives the registration of the vote. The date of the oral discussion will be announced  after the correction. 



Office hours

Upon appointment. 


Enter

Key information

Field of research
MAT/03
ECTS
8
Term
Second semester
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SB
    Sonia Brivio
  • RP
    Roberto Paoletti

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics