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  1. Science
  2. Master Degree
  3. Data Science [F9101Q]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Big Data in Public Health
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Big Data in Public Health
Course ID number
2122-2-F9101Q032-F9101Q032M
Course summary SYLLABUS

Blocks

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Course Syllabus

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Obiettivi

Il corso si propone di fornire i concetti di base dell'epidemiologia che sono alla base di un adeguato approccio metodologico a un progetto di ricerca nel campo della salute pubblica. Lo studente sarà in grado di gestire i big data nella salute pubblica, concentrandosi in particolare su diversi aspetti tra cui la progettazione, la gestione e l'analisi dei dati. Lo studente sarà in grado di implementare strategie di disegno adeguate ai registri e ai dati sanitari amministrativi. Lo studente sarà in grado di calcolare gli indicatori di qualità / prestazioni.


Contenuti sintetici

Epidemiologia di popolazione. Disegni di studio. Analisi della sopravvivenza. Metodi statistici con applicazione ai registri e dati sanitari amministrativi.

Programma esteso

Nozioni di base sull'epidemiologia di popolazione. Disegni di studio: progetti avanzati per combinare dati provenienti da fonti diverse (dati di registro, biomarcatori, biobanche, sondaggi). Analisi della sopravvivenza: stima della funzione di sopravvivenza e modello di Cox. Approcci di Record linkage e metodi statistici con applicazione ai registri e dati sanitari amministrativi. Esempi di indicatori di qualità / prestazioni, ricerca con dati amministrativi, sistema di indicatori per valutare l'adeguatezza dei percorsi clinici nelle malattie croniche.


Prerequisiti

Statistica descrittiva e inferenziale.

Modalità didattica

Lezioni frontali con l'utilizzo di metodologie attive affiancate da laboratori informatici con attività supervisionate in piccoli gruppi. Lettura critica di articoli metodologici riguardanti la salute pubblica.

Materiale didattico

Kenneth J. Rothman Epidemiology: An Introduction Oxford University Press; 2 edition (May 25, 2012)

Eric Vittinghoff, David V. Glidden, Stephen C. Shiboski, Charles E. McCulloch. Regression Methods in Biostatistics Linear, Logistic, Survival, and Repeated Measures Models. Statistics for Biology and Health book series. Springer; 2 edition (March 6, 2012)


Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Questionario di valutazione finale con risposte a scelta multipla (20-30 domande) per valutare la preparazione sul programma complessivo (50% del voto finale). 

Progetto riguardante l’analisi di big data per testare la capacità dello studente nell'applicazione della metodologia di ricerca nella sanità pubblica da svoglere autonomamente a casa. In questa prova si valuterà l'appropriatezza delle analisi effettuate e la modalità di presentazione delle stesse (50% del voto finale).

Per i soli non frequentanti: esame pratico sull’applicazione delle funzioni R viste a lezione per risolvere un esercizio (idoneo/non idoneo)

Orario di ricevimento

Martedì 10-12 con appuntamento.

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Aims

This course aims to provide the basic concepts of epidemiology that are at the basis of a proper methodological approach to a research project in public health. The student will be able to deal with big data in public health particularly focusing on several aspects including design, data managment and analysis. Student will be able to implement optimal design strategies on registries and administrative health data. Student will be able to calculate quality/performance indicators.

Contents

Population epidemiology. Study designs. Survival analysis. Statistical methods with application to registries and administrative health data. 

Detailed program

Basics in population epidemiology. Study designs: advanced designs to combine data from different sources (registry data, biomarkers, biobanks, surveys). Survival analysis: survival estimate and Cox model regression. Record linkage approaches and statistical methods with application to registries and administrative health data. Examples of Quality/performance indicators, outcome research with administrative data, system of indicators to evaluate the appropriateness of clinical pathways in chronic diseases.

Prerequisites

Descriptive and inferential statistics.

Teaching form

Lectures with the use of active methodologies (such as microsimulations) will be interspersed with computer labs in supervised small groups activities. Critical reading of methodological public health papers.

Textbook and teaching resource

Kenneth J. Rothman Sander Greenland, Timothy L. Lash . Modern Epidemiology. Lippincott Williams & Wilkins; 3 ed.

Eric Vittinghoff, David V. Glidden, Stephen C. Shiboski, Charles E. McCulloch. Regression Methods in Biostatistics Linear, Logistic, Survival, and Repeated Measures Models. Statistics for Biology and Health book series. Springer; 2 edition (March 6, 2012)

Semester

second semester

Assessment method

Final questionnaire with closed answer to evaluate the preparation on the overall program (50% of the overall grade).

Final project exercise on big data to test the ability of the student in the application of research methodology in public health to be done independently at home. The appropriatness of analyses and their presentation will be evaluated (50% of the overall grade).

For non-attending students only: practical exam on the application of the R functions seen in class to solve an exercise (passed/ not passed).

Office hours

Tuesday 10-12 with appointment.

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Key information

Field of research
MED/01
ECTS
3
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
25
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • AA
    Anita Andreano
  • Paola Rebora
    Paola Rebora
  • MV
    Maria Grazia Valsecchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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