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Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Biotecnologie Mediche [F0902D - F0901D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Nanomedicine
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Nanomedicine
Course ID number
2122-1-F0901D042
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

Portare lo studente a conoscenza delle tecniche, degli strumenti e delle strategie utilizzate per la progettazione, caratterizzazione e validazione delle nanotecnologie in campo medico, per la terapia e la diagnosi di malattie umane. Portare lo studente a conoscenza dell’iter di sviluppo di un (nano)farmaco, dal laboratorio alla clinica. Far capire come alcune problematiche della medicina possono essere approcciate con le nanotecnologie. 

Contenuti sintetici

Concetto di nanotecnologia e nanomedicina. Conoscenza delle principali nanoparticelle utilizzate in medicina e delle tecniche per la loro sintesi, caratterizzazione ed impiego in ambito biomedico. Descrizione delle modalità di multi-funzionalizzazione di nanoparticelle. Applicazione biomedica di nanoparticelle per la terapia e diagnosi del cancro e di patologie neurologiche e neurodegenerative. Come si studia la farmacocinetica e biodistribuzione di nanoparticelle. Trafficking intracellulare di nanoparticelle. Biomimetica e medicina rigenerativa.

Programma esteso

Lezioni frontali: 

Descrizione dei più rilevanti tools utilizzati su nanoscala in medicina per la terapia (drug delivery) e la diagnostica (imaging). Nanoparticelle e nano-dispositivi. Liposomi, Solid-lipid nanoparticles, nanoparticelle polimeriche, nanoparticelle inorganiche. Tecniche per la fabbricazione, caratterizzazione e loro applicazioni. Targeting di materiali nanostrutturati a tessuti e cellule. Biomimetismo. Biocompatibilità. Nano-sistemi e strategie per la terapia e la diagnosi di Tumori e di malattie del Sistema Nervoso Centrale. Procedure per lo sviluppo di farmaci classici ed alternativi. Biosensori, nanorobot. Ingegneria tissutale con nanodispositivi. Applicazioni innovative di nanoparticelle (es. ipertermia, Cerenkov radiation).

Esercitazioni in laboratorio: 

Preparazione, funzionalizzazione, drug-loading e caratterizzazione di nanoparticelle a base lipidica. Analisi critica dei risultati per la potenziale traslabilità alle fasi pre-cliniche. Panoramica della strumentazione utile per la ricerca scientifica nel campo delle nanotecnologie e della nanomedicina. 

Prerequisiti

Conoscenze di base di chimica, biochimica e biologia.


Modalità didattica

Lezioni frontali e studio individuale. Esercitazioni in laboratorio.


Materiale didattico

M.Masserini. Come ci cureremo domani. Ed. Il Mulino

Review e articoli pubblicati su riviste internazionali verranno indicati durante il corso.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

1° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto e orale: 13 domande a risposta multipla (2 punti ciascuna) + 1 domanda aperta (4 punti) da completare in 45 minuti. L'esame è valutato positivamente con un punteggio pari o superiore a 18/30. Le domande proposte nella prova scritta saranno costruite in modo tale da indurre lo studente a ragionare dal punto di vista biochimico e biotecnologico, a comprendere le unità di misura e ad essere in grado di valutare le abilità e le competenze acquisite sulla base agli obiettivi del corso. L'orale è una discussione dell’esame scritto con approfondimento di uno o più argomenti.


Orario di ricevimento

Su appuntamento a francesca.re1@unimib.it

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Aims

Teach the student to know the techniques, tools and strategies used in the design, characterization and validation of nanotechnological products in the medical field, for the therapy and diagnosis of human diseases. Bring the student to the knowledge of the development of a (nano) drug, from the laboratory to the clinic. Teach the students to understand how some medical problems can be approached with nanotechnologies.

Contents

Concept of nanotechnology and nanomedicine. Knowledge of the main nanoparticles used in medicine and of the techniques for their synthesis, characterization and use in the biomedical field. Description of the multi-functionalization modalities of nanoparticles. Biomedical application of nanoparticles for the therapy and diagnosis of cancer and neurological and neurodegenerative diseases. How to study the pharmacokinetics and biodistribution of nanoparticles. Intracellular trafficking of nanoparticles. Biomimicry and regenerative medicine.

Detailed program

Lectures: 

Description of the most relevant tools used on nanoscale in medicine for drug delivery (drug delivery) and diagnostics (imaging). Nanoparticles and nano-devices. Liposomes, Solid-lipid nanoparticles, polymeric nanoparticles. Techniques for manufacturing, characterization and their applications. Targeting nanostructured materials to tissues and cells. Biomimicry. Biocompatibility. Nano-systems and strategies for the therapy and diagnosis of tumors and diseases of the Central Nervous System. Procedures for the development of classical and alternative drugs. Biosensors, nanorobots. Tissue engineering with nanodevices. Innovative applications of nanoparticles (eg hyperthermia, Cerenkov radiation).

Practical lessons in lab: 

Preparation, functionalization, drug-loading and characterization of lipid-based nanoparticles. Critical discussion of the results from the preclinical point of view. Overview of the instrumentation useful for scientific research in the field of nanotechnology and nanomedicine.

Prerequisites

Basic knowledge of chemistry, biochemistry and biology.

Teaching form

Frontal lessons and individual study. laboratory exercises.

Textbook and teaching resource

M.Masserini. Come ci cureremo domani. Ed. Il Mulino

Review and articles published in international journals will be indicated during the course.

Semester

1st semester

Assessment method

Written and oral examination: 13 multiple-choice questions (2 marks each) + 1 open question (4 marks) to be completed in 45 minutes. The exam is positively evaluate with a score of 18/30 or higher. The questions proposed in the written exam will be constructed in such a way as to induce the student to biochemical-biotechnological reasoning, to understand the units of measurement and to be able to evaluate the skills and competences acquired according to the objectives of the course. The oral examination will include a discussion on the written test, including questions about topics included in the program of the course.


Office hours

On appointment to francesca.re1@unimib.it

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Key information

Field of research
BIO/10
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Francesca Re
    Francesca Re

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

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Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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