Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Scienze Statistiche ed Economiche [F8206B - F8204B]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Advanced Microeconomics
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Advanced Microeconomics
Course ID number
2122-2-F8204B037-F8204B038M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Economic Models M

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

Microeconomia

Obiettivi formativi

Il corso ha un duplice obiettivo. Innanzitutto si propone di familiarizzare gli studenti con strumenti avanzati di microeconomia, con una particolare attenzione alla teoria dei giochi. Inoltre mostra l’applicazione di tali strumenti all’analisi di forme di mercato, in diversi contesti strategici e informativi. 


Contenuti sintetici

Il corso fornisce i principali strumenti della teoria dei giochi non cooperativi (giochi statici, dinamici e ripetuti a informazione completa). Tali strumenti vengono poi utilizzati per introdurre e discutere i principali modelli di economia industriale (modelli di oligopolio, collusione, differenziazione di prodotto).


Programma esteso

◦ Giochi statici

◦ Modelli statici di oligopolio

◦ Giochi dinamici

◦ Modelli dinamici di oligopolio

◦ Giochi ripetuti

◦ Collusione

◦ Differenziazione orizzontale e verticale di prodotto


Prerequisiti

Microeconomia M


Metodi didattici

Il corso prevede lezioni frontali, esercitazioni e qualche lavoro di gruppo.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni videoregistrate asincrone/sincrone.


Modalità di verifica dell'apprendimento

L'esame sarà volto a verificare (i) l'acquisizione delle competenze teoriche (dimostrazioni e modelli); (ii) le capacità di rielaborazione analitica (esercizi); (iii)lo sviluppo dell'intuizione economica e della capacità di applicare i modelli studiati alla realtò economica. Verrà offerta la possibilità di effettuare una presentazione di un lavoro di gruppo che potrà contribuire al voto finale.


Testi di riferimento

◦ Church J. and R. Ware (2000), Industrial Organization. A strategic Approach, first edition, McGraw-Hill. (disponibile gratuitamente, https://works.bepress.com/jeffrey_church/23/)

◦ Mas-Colell A., M.D. Whinston and J. Green (1995), Microeconomic theory, Oxford University Press.


Export

Learning area

Microeconomics

Learning objectives

The course objective is twofold. First, it aims to introduce students to the advanced tools of microeconomics, with a specific attention to game theory. Furthermore, it aims to show how to apply these tools to the analysis of market structures, under several strategic and/or informative environments.


Contents

The course introduces the main elements of non-cooperative game theory in a setting of complete information (both static and dynamic games). The game theoretical tools are then used to discuss the main models of industrial economics (oligopoly, collusion and product differentiation).


Detailed program

◦ Static games

◦ Static models of oligopoly 

◦ Dynamic games

◦ Dynamic models of oligopoly

◦ Repeated games

◦ Collusion

◦ Horizontal and vertical product differentiation


Prerequisites

Microeconomics M


Teaching methods

The course will be composed by lectures, classes and some team work.

During COVID-19 pandemic, all lessons will be operated remotely with distance learning procedures (simultaneous online transmission in synchronous mode and for some classes also asynchronous). There will be some in-class lessons.


Assessment methods

The exam will verify (i) knowledge of the material (proofs and theoretical models); (ii) analytical ability to apply the material (exercises); (iii) economic intuition and ability to use models to comment on economics cases. Students will be allowed to give an oral presentation of a team work at the end of the course. The performance of the presentation will contribute to the final mark. The team work is not compulsory.

Textbooks and Reading Materials

◦ Church J. and R. Ware (2000), Industrial Organization. A strategic Approach, first edition, McGraw-Hill. (disponibile gratuitamente, https://works.bepress.com/jeffrey_church/23/)

◦ Mas-Colell A., M.D. Whinston and J. Green (1995), Microeconomic theory, Oxford University Press.


Enter

Key information

Field of research
SECS-P/01
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Language
ita, eng

Staff

    Teacher

  • AM
    Anna Alessandra Michelangeli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics