Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Sociology
  2. Master Degree
  3. Analisi dei Processi Sociali [F8804N - F8802N]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Multilevel and Multivariate Analysis
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Multilevel and Multivariate Analysis
Course ID number
2122-1-F8802N004
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il presente corso offre una presentazione teorica ed applicativa di modelli statistici applicati a dati gerarchici, longitudinali e multivariati. Al termine del corso gli studenti saranno in grado di riconoscere e implementare disegni di studio appropriati per analisi multilivello ed analisi multivariate.

Contenuti sintetici

Il corso in questione offre una panoramica di strumenti per l'analisi di dati gerarchici, longitudinali e multivariati. Gli argomenti affrontati includono tecniche di regressione multilivello, modelli di equazioni strutturali e analisi dei gruppi.

Programma esteso

La prima parte del corso è focalizzata sui metodi per l'analisi di dati gerarchici che presentano una struttura di varianza complessa. Più nello specifico verranno presentati i modelli multilivello che rappresentano un'estensione dei tradizionali modelli di regressione applicati a dati gerarchicamente strutturati, ovvero raggruppati entro unità di livello superiore (come per esempio gli studenti classificati entro le classi scolastiche, i pazienti raggruppati entro ospedali, i dipendenti accorpati entro le aziende). Questo tipo di tecniche è utilizzabile anche per dati longitudinali - nella forma di occasioni ripetute di un dato outcome nel tempo entro particolari unità  - che sono ampiamente utilizzati nell'ambito delle scienze sociali.

La seconda parte del corso sarà dedicata ai dati multivariati. Verranno presentati i modelli di equazioni strutturali (SEM) e l'analisi dei gruppi. La forza dei modelli SEM sta nel fatto di inglobare sia la logica di regressione causale che la logica di analisi fattoriale entro un unico approccio.

Il corso terminerà con un approfondimento dedicato alla cluster analysis che rappresenta un prezioso strumento di esplorazione per dividere una base dati multivariata entro raggruppamenti omogenei.  


Prerequisiti

Gli studenti dovranno avere una certa familiarità con i modelli di regressione lineare

Modalità didattica


Le lezioni saranno svolte in presenza e verranno svolti  esercizi  usando il software statistico Stata

Materiale didattico

Kreft, I., & De Leeuw, J. (1998). Introducing multilevel modeling Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Ltd

Singer, J.D. & Willett, J.B. (2003), Applied Longitudinal Data Analysis (ALDA), Oxford University Press. (opzionale)

De Lillo, A., Argentin, G., Lucchini, M., Sarti, S., & Terraneo, M. (2007). L'analisi multivariata per le scienze sociali. Milano : Pearson Education. (cap.7 cap.8)

Periodo di erogazione dell'insegnamento

 feb 22 -  mar 22

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Lo studente potrà scegliere se effettuare un esame orale, che verterà sui materiali riportati in bibliografia o in alternativa scrivere un paper su un tema concordato con il docente. In questo caso specifico, verrà richiesta l'implementazione di una tecnica di analisi multilivello o longitudinale presentata durante il corso. Il docente metterà a disposizione le basi dati su cui effettuare le analisi. Il paper verrà valutato e discusso in una sessione di esame orale.

Orario di ricevimento

Mercoledi' 11.00-12.00

Export

Aims

This course covers the theory and application of hierarchical, longitudinal and multivariate statistical models.  By the end of the course students will be able to recognize and implement study designs that would be appropriate for multilevel and multivariate analyses.

Contents

This course introduces analytical tools for hierarchical, longitudinal and multivariate data. Topics to be covered include multilevel regression techniques, structural equation models (SEM) and cluster analysis.

Detailed program

The first part of the course is designed to provide students the methods for the analysis of hierarchical data with a complex variance structure. Multilevel models are powerful regression models used for data that are clustered within units (i.e. children within classrooms, patients within hospitals, employees within companies). These kind of techniques can also be used for longitudinal data - that's to say repeated measures of an outcome over time within units - which are quite common in the field of social sciences.

The second part of the course will be devoted to the multivariate data. More precisely, topics to be covered include structural equation models (SEM) and cluster analysis. The strength of SEM approach is that it combines the logic of causal regression models with the logic of  factor analysis.Finally, the course will cover cluster analysis techniques that are data exploration (mining) tools for dividing a multivariate dataset into homogeneous groups.  

Prerequisites

Students should have familiarity with ordinary least- squares (OLS) linear regression models.


Teaching form


The lessons will be held in presence.

 Exercises will be carried out using Stata.

Textbook and teaching resource

Kreft, I., & De Leeuw, J. (1998). Introducing multilevel modeling Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Ltd

Singer, J.D. & Willett, J.B. (2003), Applied Longitudinal Data Analysis (ALDA), Oxford University Press.  (elective)

De Lillo, A., Argentin, G., Lucchini, M., Sarti, S., & Terraneo, M. (2007). L'analisi multivariata per le scienze sociali. Milano: Pearson Education. (cap.8 cap.9)

Semester

 feb 2022 - mar 2022

Assessment method

Final exam will cover materials listed in the bibliography


The student can choose whether to perform an oral exam, which will focus on the materials listed in the bibliography or alternatively write a paper on a topic agreed with the teacher.  In this specific case, the implementation of a multilevel or longitudinal analysis technique presented during the course will be requested. The teacher will make the databases available for the analysis. The paper will be evaluated and discussed in an oral exam session.


Office hours

Wednesday (11.00-12.00)

Enter

Key information

Field of research
SPS/07
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ML
    Mario Lucchini

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics