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  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Mathematical Models For Hospitality and Tourism Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Mathematical Models For Hospitality and Tourism Management
Course ID number
2122-1-F7601M054
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

L’obiettivo del corso è quello di fornire agli studenti la conoscenza  dei modelli matematici basilari utilizzati nell’ambito del Revenue Management e la capacità di applicare tali modelli nella pratica

Contenuti sintetici

Modelli matematici applicati nell’ambito del settore turistico con particolare riferimento alle compagnie aeree e alle imprese che gestiscono strutture di ricezione.


Programma esteso

  1.   Introduzione al Revenue Management e presupposti teorici:
    • willingness to pay, curva di domanda e elasticità della domanda rispetto al prezzo;
    • massimizzazione della funzione di ricavo;
    • differenziazione e diversificazione del prodotto;
    • massimizzazione della funzione ricavo in resenza di vincoli di capacità.

  2.  Quantitative-based Revenue Management:

    • Seat inventory control e Booking Control;
    • modello di Littlewood;
    • Modello EMSRa e EMSRb di Belobaba.

  3.   Price-based Revenue Management .
  4. Overbooking
  5. Modelli a scelta discreta del consumatore.



Prerequisiti

É necessaria la conoscenza degli strumenti di base di analisi matematica e di probabilità

Metodi didattici

Lezioni e esercitazioni

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno da remoto asincrono con eventi in videoconferenza sincrona.

Modalità di verifica dell'apprendimento

L’esame comprende domande di teoria ed esercizi. Le prime verificano la conoscenza e la comprensione dei principali concetti della materia. I secondi misurano la capacità dello studente di applicare tali concetti per la soluzione di problemi pratici.

Testi di riferimento

  • Talluri, K.T., Van Ryzin, G.J. “The Theory and Practice of Revenue Management” Springer, 2005.
  • Phillips, R.L. “Pricing and Revenue Optimization” Stanford University Press, 2011.


Periodo di erogazione dell’insegnamento

Primo semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

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Learning objectives

Upon completion of this course, students should gain a good understanding of the main issues in Revenue Management through the use of quantitative models, and learn about the application of such models in practice

Contents

Mathematical models developed for tourism management and focusing in particular on applications in airlines and  hospitality industry.

Detailed program

  1.   Introduction to Revenue Management and theoretical framework:
    •   Consumer’s behavior, willingness to pay, demand curve and price elasticity;
    • Revenue maximization;
    •  Price differentiation.
  2.  Quantitative-based Revenue Management
    •  Seat inventory control and  Booking Control;
    •  Littlewood two classes model;
    •  Belobaba n-classes model (Emsr-a and Emsr-b.
  3.  Price-based Revenue Management.
  4.  Overbooking.
  5. Discrete choice models.

Prerequisites

In this course the knowledge of basic concepts of mathematical analysis  and probability are requested.

Teaching methods

Lectures and practical sessions

During Covid-19 emergency classes will be partly offline and partly live streamed


Assessment methods

The exam consists of questions about theory and exercises. The former test students’ knowledge and understanding of the main concepts of the subject. The latter measure students’ ability in the application of such concepts to solve simple practical problems. 

Textbooks and Reading Materials

  • Talluri, K.T., Van Ryzin, G.J. “The Theory and Practice of Revenue Management” Springer, 2005.
  • Phillips, R.L. “Pricing and Revenue Optimization” Stanford University Press, 2011.

Semester

First semester

Teaching language

Italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/06
ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
42
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • IF
    Ilaria Foroni

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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