Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Economics
  2. Master Degree
  3. Economia del Turismo [F7602M - F7601M]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Spanish Culture
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Spanish Culture
Course ID number
2122-2-F7601M058-F7601M053M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Spanish Language for Tourism

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il modulo di Cultura dei paesi di lingua spagnola intende considerare, in chiave diacronica e sincronica, aspetti multi e interculturali con riferimento a lingua, società, cultura ed economia delle realtà che hanno come lingua lo spagnolo.


Contenuti sintetici

Partendo dagli obiettivi dell'Agenda 2030 dell'Organizzazione  delle Nazioni Unite (ONU) per una cultura della sostenibilità e quelli  dell’UNESCO per una cultura di pace, il corso si prefigge un percorso diacronico e sincronico che individua nel patrimonio linguistico e culturale del mondo ispano e ispano-americano gli elementi determinanti per la costruzione di una cultura sostenibile e una cultura di pace .


Programma esteso

Il corso è struttura in tre aree tematiche:

 

1.  La lingua come espressione della cultura: in cui si studierà il ruolo della lingua spagnola nel mondo nel mondo da un punto di vista diacronico, con particolare attenzione alle caratteristiche dello spagnolo americano.  Particolare attenzione sarà data al valore identitario ed economico della lingua spagnola nei nostri giorni.

2.  Cultura di pace nel mondo ispano e ispano-americano:  I Diritti Umani come punto di partenza per la costruzione di una cultura di pace.  Dalla Dichiarazione Universale dei Diritti Umani (1948) agli Obiettivi della Agenda 2030, come paradigma per l’analisi delle realtà culturali odierne dei paesi ispano-americani caratterizzate dalla violazione costante dei diritti umani .  

3.  Cultura sostenibile nel mondo del turismo: In una prospettiva attuale si cercherà di inserire gli argomenti studiati nel quadro dell’Agenda 2030 dell’Organizzazione delle Nazione Unite, gli obietti per uno Sviluppo sostenibile, in dialogo con l’Organizzazione Mondiale del Turismo, per capire le vie di un possibile turismo sostenibile che contribuisca alla crescita economica, allo sviluppo sostenibile e a una cultura di pace e non violenza.


Prerequisiti

Si richiede agli studenti che seguiranno il corso un livello linguistico B1 di spagnolo del Quadro di Riferimento Europeo per le lingue.


Metodi didattici

Lezione frontale e attività seminariali.

Le lezioni  e le attività didattiche si svolgeranno in presenza nei giorni e orari prefissati con trasmissione dal vivo.  Non ci saranno registrazioni delle lezioni. 



Modalità di verifica dell'apprendimento

Valutazione in itinere per gli studenti frequentanti.  

Prova orale sugli argomenti del corso il cui il materiale sarà indicato o caricato dal docente nella piattaforma e-learning.



Testi di riferimento

García Delgado – Alonso – Jiménez, El valor económico del español, Ariel – Fundación telefónica, in https://www.cervantes.es/imagenes/file/biblioteca/valor_economico_espanol/valor_economico_espanol.pdf

Unesco, Declaración Universal de Derechos Humanos, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000179018

Organización de las Naciones Unidas, Objetivos de desarrollo sostenible, Agenda 2030, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

 Il materiale specifico sarà caricato nella piattaforma e-learning del corso in formato pdf.


Periodo di erogazione dell’insegnamento

Primo semestre


Lingua di insegnamento

Lingua spagnola

Export

Learning objectives

The module “Culture in Spanish-speaking countries” seeks to provide a diachronic and synchronic reading of multi- and intercultural aspects in the cultures of reference with particular focus on the language, society, culture, and economy of the countries in which Spanish is the native language.


Contents

With the main goals set by the UNESCO for a culture of peace and the UN’s 2030 Sustainable Development Agenda as a starting point, this course sets out to trace a diachronic and synchronic path that places the key elements to build a sustainable culture of peace precisely in the linguistic and cultural patrimony of the Spanish-American world.


Detailed program

The course is structured into three different subject areas:

1. Language as an expression of culture: this first segment will study the situation of the Spanish language in the world from a diachronic point of view, with particular focus on the characteristics of the Spanish language spoken in Southern and Central America. Special attention shall also be dedicated to the identity-building and economic value of the Spanish language in our current age.

2. Human Rights as a point of departure to build a culture of peace. From the Universal Declaration of Human Rights (1948) to the Goals set by the 2030 Agenda, as a paradigm to analyse the contemporary cultural situations in Spanish-American countries.

3. Sustainable culture: From a current perspective, this last part will attempt to insert the topics treated previously into the framework of the UN’s 2030 Agenda and its goals for sustainable development. It will then establish a dialogue with the World Tourism Organisation in order to study the possible ways for a sustainable tourism that can contribute to economic growth, sustainable development, and a culture of peace and non-violence.


Prerequisites

Students attending the course must have a level of Spanish proficiency equivalent to level B1 in the European Reference Framework for Foreign Languages.


Teaching methods

Frontal lectures and seminars.

Lectures and teaching activities will take place in presence on the fixed days and times with live broadcasting.  There will be no recording of lectures. 



Assessment methods

Oral exam about the topics treated in the course based on the material uploaded by the teacher on the e-learning platform.


Textbooks and Reading Materials

García Delgado – Alonso – Jiménez, El valor económico del español, Ariel – Fundación telefónica, in https://www.cervantes.es/imagenes/file/biblioteca/valor_economico_espanol/valor_economico_espanol.pdf

Unesco, Declaración Universal de Derechos Humanos, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000179018

Organización de las Naciones Unidas, Objetivos de desarrollo sostenible, Agenda 2030, https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/

The specific material to prepare the exam will be uploaded on the course’s e-learning platform in pdf format.


Semester

First semester


Teaching language

Spanish

Enter

Key information

Field of research
L-LIN/07
ECTS
4
Term
Annual
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
28
Language
spa

Staff

    Teacher

  • AG
    Ana Maria Gonzalez Luna Corvera

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics