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  1. Psychology
  2. Courses of Study (deactivated)
  3. Psicologia Clinica e Neuropsicologia nel Ciclo di Vita [F5104P]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. Residential Interventions in Therapeutic Communities
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Residential Interventions in Therapeutic Communities
Course ID number
2122-2-F5104P032
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
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Area di apprendimento

2: Modelli e tecniche di intervento e di riabilitazione 


Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

Il laboratorio si propone di introdurre gli studenti alla comprensione delle potenzialità terapeutiche e riabilitative della residenzialità comunitaria, a partire dalle sue origini internazionali sino all’attualità dell’esperienza italiana diffusa nella rete territoriale che si è costituita dopo la riforma della legge 180.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di osservazione partecipe nel visiting di alcune CT di eccellenza.
  • Capacità di discussione di casi clinici di residenti in CT.
  • Elaborazione di un progetto di intervento terapeutico riabilitativo individualizzato con l’indicazione di inserimento in residenzialità.
  • Capacità di lavoro in gruppo.


Contenuti sintetici

Caratteristiche cliniche e organizzative delle Comunità terapeutiche, pubbliche e private per psicotici, borderline, pazienti con doppia diagnosi, autori di reato, adolescenti e minori.

Programma esteso

- Presentazione dei fattori specifici e aspecifici che caratterizzano la CT rispetto ad altri metodi di cura, le indicazioni al trattamento e la composizione dell’équipe multidisciplinare,  dei percorsi differenziati secondo la tipologia dei residenti (psicotici, borderline, doppia diagnosi ecc.) e il momento di sviluppo (minori e adolescenti).

-Partecipazione in piccoli gruppi a un’esperienza di osservazione diretta di “una giornata tipo”, di una riunione di équipe e di attività riabilitative in strutture comunitarie disponibili. I report delle osservazioni realizzate a partire da una griglia di valutazione verranno presentati e discussi in un confronto collettivo.

-Simulazione di un’assemblea di comunità impersonando i diversi ruoli (diverse figure professionali e residenti) nella discussione di contenuti clinici e organizzativi.



Prerequisiti

Aver seguito il corso di Psicologia clinica e appreso elementi di base di psicopatologia



Metodi didattici

L'attività didattica sarà erogata in presenza, salvo indicazioni diverse, nazionali e/o di Ateneo, dovute al protrarsi dell'emergenza COVID-19.

Metodologia Interattiva, esperienziale (visiting), video e film.


Modalità di verifica dell'apprendimento

Presentazione di report scritti delle visite, di un Piano di Trattamento terapeutico riabilitativo in comunità terapeutica, la partecipazione attiva alle discussioni in aula.

Nel periodo di emergenza Covid-19 le modalità di erogazione dell'esame verranno definite e aggiornate sulla base delle regole di Ateneo.


Testi di riferimento

Ferruta A. Foresti G. Vigorelli (2012)(a cura di) Le comunità terapeutiche. Psicotici, borderline, adolescenti e

minori, Milano, Cortina.

Vigorelli M., “Towards an italian model of therapeutic Community”, European Journal of Psychotherapy&Counselling, Taylor&Francis, London, 1, 2014, p. 64-76

Bencivenga C. Uselli A. Adolescenti e Comunità terapeutiche (2016), Alpes, Roma.

Van Binsbergen M.H., Keune L.H., Gerrits J., Wiertsema H.L., (2007) Organizzare la psichiatria forense. La

comunità terapeutica per autori di reato, Ananke, Il Porto, Torino, 2016.

Mingarelli L. Tonazzo D. (2018) I ruoli in comunità terapeutica per adolescenti. Organizzazione di vita e di cura, Ananke, Torino.

Vigorelli M. The Movement of Therapeutic Communities in Italy: Myth & Reality in Clàudio Eizirik and Giovanni Foresti (Editors) (2019) Psychoanalysis & Psychiatry. Partners and Competitors on the Mental Health Field, Routledge Taylor&Francis, London and New York.

Siti: www.terapia di comunità.org

www.mitoerealta.org


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Learning area

2: Methods and tecniques for treatment and rehabilitation 


Learning objectives

The workshop aims to introduce to the students an understanding of therapeutic and rehabilitation potentials of residential therapeutic community, starting from its international origins up to the current italian experience through a nationwide network that has been established  since the Law 104 reform.

Applying knowledge and understanding

  • Capacity for participating observation in visiting some TCs of excellence.
  • Capacity for discussing clinical cases of TC residents.
  • Designing and planning individualized rehabilitation therapeutic projects with the indication for residential TC treatment
  • Capacity for group work

Contents

Clinical and organizational characteristics of Therapeutic Communities, public and private,  for psychotic, borderline, double-diagnosis patients, criminals, adolescents and children.


Detailed program

- Presentation of specific and non-specific factors characterizing the TC compared to other treatments; treatment indications and multidisciplinary team composition; differentiated treatment programmes on the basis of the type of residents (psychotic, borderline, double-diagnosis patients, etc.) and their developmental point (children and adolescents).

-Participation, in small groups, in an experience of direct observation of a TC “typical day”, team meeting and rehabilitation activities in some available TC. Observation reports, made on the basis on an assessment grid, will be presented and discussed in a group setting. 

-Role playing of a community meeting with various roles (different professionals and residents) to discuss both clinical and organizational issues.


Prerequisites

Having attended Clinical Psychology course and having learned basic elements in psychopathology.


Teaching methods

Lessons will be held in presence unless further COVID-19 related restrictions are imposed.

Interactive, experiential (visiting experience), videos and films.


Assessment methods

Written reports about visiting experiences, treatment rehabilitation, Treatment Plan in a Therapeutic Community, active participation in class discussions.

During the Covid-19 emergency, exams will be conducted according to the University’s regulations regarding the COVID-19 emergency situation.



Textbooks and Reading Materials

Ferruta A. Foresti G. Vigorelli (2012)(a cura di) Le comunità terapeutiche. Psicotici, borderline, adolescenti e

minori, Milano, Cortina.

Vigorelli M., “Towards an italian model of therapeutic Community”, European Journal of Psychotherapy&Counselling, Taylor&Francis, London, 1, 2014, p. 64-76

Bencivenga C. Uselli A. Adolescenti e Comunità terapeutiche (2016), Alpes, Roma.

Van Binsbergen M.H., Keune L.H., Gerrits J., Wiertsema H.L., (2007) Organizzare la psichiatria forense. La

comunità terapeutica per autori di reato, Ananke, Il Porto, Torino, 2016.

Mingarelli L. Tonazzo D. (2018) I ruoli in comunità terapeutica per adolescenti. Organizzazione di vita e di cura, Ananke, Torino.

Vigorelli M. The Movement of Therapeutic Communities in Italy: Myth & Reality in Clàudio Eizirik and Giovanni Foresti (Editors) (2019) Psychoanalysis & Psychiatry. Partners and Competitors on the Mental Health Field, Routledge Taylor&Francis, London and New York.

Siti: www.terapia di comunità.org

www.mitoerealta.org


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Key information

Field of research
NN
ECTS
6
Term
Second semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
32
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MV
    Marta Vigorelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments

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