Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Master Degree
  3. Scienze Infermieristiche e Ostetriche [K0101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 1st year
  1. Statistics in Sperimental and Technological Research
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Statistics in Sperimental and Technological Research
Course ID number
2122-1-K0101D002-K0101D004M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Metodology of Socio-health Analysis

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso si prefigge di fornire allo studente i concetti di base e gli strumenti della statistica per la ricerca sperimentale.

Contenuti sintetici

Introduzione all’inferenza statistica: stima puntuale e distribuzioni di campionamento; stima intervallare e intervallo di confidenza; il test di ipotesi.

Programma esteso

Test d’ipotesi: la logica del test d’ipotesi; errore di I e II tipo; p-value; relazione tra intervalli di confidenza e test di ipotesi; significatività statistica versus significatività clinica; esempi di test più comunemente utilizzati.

Prerequisiti

Definiti dal regolamento Didattico

Modalità didattica

Nel periodo di emergenza Covid-19 le lezioni si svolgeranno in modalità mista: parziale presenza e lezioni sincrone ed asincrone.

Materiale didattico

Fowler J., Jarvis P., Chevannes M. (2006) Statistica per le professioni sanitarie, EdiSES; Pagano M., Gauvreau M. (2003) Biostatistica, Idelson-Gnocchi; Bossi A., Cortinovis I. (1996) Statistica medica. Esercitazioni, Città Studi Edizione.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo anno, primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Domande a Risposta Aperta (con esercizi numerici)  e test a risposte chiuse (con scelta a risposta multipla)

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 l'esame potrà essere svolto in presenza oppure on-line.


Orario di ricevimento

Concordato col docente via e-mail.

Nel periodo dell'emergenza COVID-19 gli incontri coi docenti potranno essere in presenza o a distanza on-line via Webex.

Export

Aims

The primary goal of the course is to provide the basic tools of statistics in experimental research.

Contents

The process of inference: point estimation and sampling distributions; interval estimation and confidence intervals; the test of hypothesis.

Detailed program

Hypothesis testing: the logic of hypothesis testing; type I and II errors, p-value; confidence intervals and hypothesis testing: statistical vs clinical significance; example of tests.

Prerequisites

Defined by the degree regulation.

Teaching form

Lectures and practicals

Textbook and teaching resource

Fowler J., Jarvis P., Chevannes M. (2006) Statistica per le professioni sanitarie, EdiSES; Pagano M., Gauvreau M. (2003) Biostatistica, Idelson-Gnocchi; Bossi A., Cortinovis I. (1996) Statistica medica. Esercitazioni, Città Studi Edizione.

Semester

First year, first semester

Assessment method

Open Response Questions (with numerical exercises) and multiple choice test

Due to the COVID-19 emergency oral examinations will be in presence or on-line.


Office hours

Agreed with teacher by e-mail.

Due to the COVID-19 emergency tutoring will be in presence or on-line by Webex.

Enter

Key information

Field of research
SECS-S/02
ECTS
1
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
8
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • MV
    Maria Grazia Valsecchi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics