- Education
- Master Degree
- Scienze Antropologiche ed Etnologiche [F0101R]
- Courses
- A.A. 2021-2022
- 2nd year
- Cultures and Societies of Africa
- Summary
Course Syllabus
Titolo
Eredità passate ed aspettative future nell'Africa contemporanea
(il corso è insegnato in Inglese/italiano secondo le competenze linguistiche della classe)
Argomenti e articolazione del corso
La nostra comprensione dell'Africa è bruscamente cambiata negli ultimi dieci anni, spostandosi da un paradigma di crisi alla descrizione dell'Africa come emergente, il futuro del mondo e dell'espansione capitalistica: “the highest rates of economic growth we have witnessed over
the
last ten years have happened in Africa” – spiega Achille Mbembe e
“the
continent is somewhat on the verge of major demographic transformations;
… it
is experiencing higher rates of return on investments and is therefore
attracting the attention of foreign investors at a speed we had not
witnessed
before … the middle class that has been decimated during the use of
Structural
Adjustment Programs, is reemerging as an economic force. So there is a
whole
set of indicators that seem to suggest that something is going on which
is
different from what we used to witness in the past”. Questa crescita però, continua Mbembe è basata soprattutto sul mercato volatile delle materie prime, e non è accompagnata dall'investimento strutturale che estese parti dell'Africa richiedono in termini di strade, comunicazioni ed elettricità (https://africasacountry.com/2013/11/africa-and-the-future-an-interview-with-achille-mbembe/).
Le diseguaglianze sono aumentate, l'instabilità politica continua a essere una minaccia e i processi di pacificazione in corso in molto aree, anche se hanno avuto parziale successo, rimangono parziali e posizionati. La pandemia COVID-19 si innesta sua una storia sanitaria pregressa e difficile (basi pensare all'incidenza che l'AIDS ha avuto in certi paesi africani e alla mortalità di Ebola).
Obiettivi
Conoscenza e
comprensione
Conoscere una selezione di argomenti chiave ed autori nel campo degli studi africanistici; costruire una prospettiva storicamente e antropologicamente situata sull'Africa contemporanea.
Capacità di applicare conoscenze e comprensione
Sviluppare una riflessione autonoma a partire da quanto gli studenti hanno appreso in classe e con lo studio individuale.
Per quanto riguarda l’autonomia di giudizio e il rafforzamento delle abilità
comunicative, l’insegnamento sollecita gli studenti a formulare in modo
indipendente la propria opinione e ad argomentarla in modo efficace. La capacità
di apprendimento è stimolata attraverso la partecipazione attiva alle
lezioni.
Metodologie utilizzate
Lezione, lezione partecipata, discussione di argomenti selezionati.
Materiali didattici (online, offline)
Programma e bibliografia per i frequentanti
Gli studenti frequentanti portano all'esame una selezione di 6 capitoli dal seguente volume (scelti secondo i loro interessi in modo da costituire un percorso uniforme) uniti ad un approfondimento, concordato con le docenti, rispetto ai materiali caricati in piattaforma moodle.
J. Iliffe, Africans. The history of a continent (Cambride University Press 2017) o (solo per chi ha veramente difficoltà di lettura in inglese, previa autorizzazione della docente) J. Iliffe, Popoli dell’Africa. Storia di un continente (Mondadori Bruno 2010, pp. 450)
Programma e bibliografia per i non frequentanti
Gli studenti non frequentanti portano all'esame i materiali caricati in piattaforma moodle e i seguenti libri:
J. Iliffe, Africans. The history of a continent (Cambride University Press 2017) o (solo per chi ha veramente difficoltà di lettura in inglese, previa autorizzazione della docente)J. Iliffe, Popoli dell’Africa. Storia di un continente (Mondadori Bruno 2010, pp. 450)
J. Ferguson, The anti-politics machine (1994) o (per gli studenti che preferiscono un testo in italiano) L. D'Angelo, Diamanti. Pratiche e stereotipi dell'estrazione mineraria (2019).
Modalità d'esame
Studenti frequentati: esame orale attraverso domande aperte per verificare la conoscenza e la comprensione dei materiali studiati; discussione in sede di esame di una tematica selezionata dallo studente fra quelle affrontate in classe.
Studenti non frequentanti: esame orale attraverso domande aperte per verificare la conoscenza e la comprensione dei testi; discussione in sede di esame di una tematica selezionata dallo studente e trasversale rispetto alle letture effettuate.
L'esame per gli studenti Italiani si svolge in italiano (salvo richiesta di farlo in inglese da parte dello studente).
Orario di ricevimento
Potete contattarci al nostro indirizzo e-mail e vi risponderemo subito (Alice Bellagamba e Marta Scaglioni)
Durata dei programmi
Due anni.
Cultori della materia e Tutor
Gabriele Masi
Course title
Legacies of the Past, and Future Expectations in contemporary Africa
(the course is taught in English/Italian according to the linguistic skills of the classroom)
Topics and course structure
Our understanding of Africa has
swiftly changed over the last ten years, moving from a paradigm of
'crisis' to Africa as “emergent”, the future of the world and of
capitalistic
expansion: “the highest rates of economic growth we have witnessed over
the
last ten years have happened in Africa” – Achille Mbembe explains and
“the
continent is somewhat on the verge of major demographic transformations;
… it
is experiencing higher rates of return on investments and is therefore
attracting the attention of foreign investors at a speed we had not
witnessed
before … the middle class that has been decimated during the use of
Structural
Adjustment Programs, is reemerging as an economic force. So there is a
whole
set of indicators that seem to suggest that something is going on which
is
different from what we used to witness in the past”. But, Mbembe
continues,
this growth (which is largely based on the volatile market of raw
resources)
has not yet been paralleled by the basic infrastructural investment
large parts
of Africa do need in terms of roads, communication and electricity
(https://africasacountry.com/2013/11/africa-and-the-future-an-interview-with-achille-mbembe/).
Inequalities have grown, political instability continues to pose a
threat, and
the processes of pacification underway in many areas, even if partially
successful, remain partial and positioned. The COVID-19 pandemic inscribes itself in a predating and difficult health history (i.e. the impact of the AIDS syndrome on many African countries or the lethality of Ebola)
Objectives
Knowledge and understanding:
Knowing a selection of key-topics and authors in the field of African studies; building up a historically and anthropologically situated perspective on contemporary Africa.
Applied knowledge and understanding:
Being able to develop autonomous reflections that build on what students have learnt in class and through individual study.
Communication skills and making judgements will be increased through problem
solving strategies, and collective discussions about theoretical and
practical issues, which demand the positioning of students. Learning skills are increased through active participation and discussion in the classroom.
Methodologies
Lecture, participatory lecture, discussions on selected topics.
Online and offline teaching materials
Programme and references for attending students
Programme and references for non-attending students
This is only for students who do not speak italian
All the materials on the e-learning moodle plataform and the following books:
J. Iliffe, Africans. The history of a continent (Cambride University Press 2017)
J. Ferguson, The anti-politics machine (1994)
Assessment methods
Students who attend the classroom: oral interview through open questions that verifies the knowledge and understanding of the materials assigned; discussion of a topic selected by the student among those assessed in the classroom.
Not-attending students: oral interview through open questions that verifies the knowledge and understanding of the assigned texts ; discussion of a topic (selected by the student), which cuts across the reading list.
Italian students carry out the exam in Italian, expect those who ask to do it in English.
Office hours
Contact us at our e-mail adresses and we will answer rapidly (Alice Bellagamba and Marta Scaglioni)
Programme validity
Two years.
Course tutors and assistants
Gabriele Masi