- Area Economico-Statistica
- Corso di Laurea Magistrale
- Marketing e Mercati Globali [F7702M]
- Insegnamenti
- A.A. 2021-2022
- 1° anno
- Innovation Management and Entrepreneurship
- Introduzione
Syllabus del corso
Obiettivi formativi
Strategic Management fornisce agli studenti agli strumenti necessari per comprendere il comportamento delle imprese e l'interazione strategica in diversi tipi di mercato. L’insegnamento studia le strategie e l'imprenditorialità con particolare attenzione ai mercati globali ed è composto da 2 moduli:
1) Competitive Strategy
2) Innovation Management and Entrepreneurship
Innovation Management and Entrepreneurship
Alla fine di questo modulo gli studenti acquisiranno i concetti chiave e gli strumenti di analisi necessari per capire come gestire il cambiamento tecnologico e di mercato sia in imprese affermate che in nuove imprese.
Contenuti sintetici
Il programma di questo modulo si focalizza sulla creazione e sul mantenimento del vantaggio competitivo dell’impresa in condizioni di rapido cambiamento tecnologico e di mercato. Questo tema viene affrontato analizzando: (a) le strategie di innovazione di imprese leader e di imprese inseguitrici; (b) l’elaborazione del business plan delle nuove imprese
Programma esteso
1. Fonti di innovazione
2. Tipi e modelli di innovazione
3. Strategie competitive e innovazione in diversi mercati
4. Il timing dell’innovazione e dell’entrata nel mercato
5. Le strategie di protezione dell’innovazione
6. Nuovi modelli di business
7. Il business plan nelle nuove imprese
Prerequisiti
nessuno
Metodi didattici
Lezioni frontali, lavori di gruppo e analisi di
casi aziendali
Modalità di verifica dell'apprendimento
Partecipazione in aula, preparazione di casi studio, esame scritto finale
Testi di riferimento
Raccolta di letture a cura del docente
Torrisi, S. (2019). Strategic
Management. Selection of Readings. Laurea Magistrale in
Marketing e Mercati Globali – Indirizzo Marketing Globale. McGraw-Hill Education
Create, capitoli 8-17.
Materiale addizionale
Chesbrough, H. 2011. The Case for Open Services
Innovation: The Commodity Trap. California Management Review, 53(3): 5-20.
Rivette, K.G. and D. Kline. 2000. Discovering New
Value of Intellectual Property. Harvard Business Review, Jan-February: 54-66.
Teece, D. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 43(2-3): 172-194.
Materiale addizionale per discussione di casi aziendali sarà reso
disponibile dal docente nella piattaforma e-learning.
Learning objectives
The course of Strategic
Management introduces students to the analytical tools required to understand
firm behaviour and strategic interaction in different markets. The course
studies competitive strategies and entrepreneurship with a particular attention
to global market and is structured in
two modules: 1) Competitive Strategy 2) Innovation Management and Entrepreneurship
Innovation Management and Entrepreneurship
At the end of this module students will acquire core concepts and analytical tools required to understand how to manage technical and market change in established firms and new enterprises.
Contents
The program of this module focuses on the creation and maintenance of competitive advantage in conditions of rapid technical and market change. This topic is treated by analyzing: (a) the innovation strategies of market leaders and followers; (b) the business plan of new enterprises.
Detailed program
1. Sources of innovation
2. Types and patterns of innovation
3. Competitive strategies and innovation in different markets
4. Timing of entry
5. Protecting innovation
6. Business model innovation
7. The business plan of new enterprises
Prerequisites
none
Teaching methods
Lectures, group discussion and case studies
Assessment methods
Class participation, case submission and final written exam
Textbooks and Reading Materials
Reading package
Torrisi, S. (2019). Strategic
Management. Selection of Readings. Laurea Magistrale in Marketing e
Mercati Globali – Indirizzo Marketing Globale. McGraw-Hill Education
Create, chapters 8-17.
Additional reading material
Chesbrough, H. 2011. The Case for Open Services
Innovation: The Commodity Trap. California Management Review, 53(3): 5-20.
Rivette, K.G. and D. Kline. 2000. Discovering New
Value of Intellectual Property. Harvard Business Review, Jan-February:
54-66.
Teece, D. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning. 43(2-3): 172-194.
Additional material for the discussion of cases
will be made available on the e-learning platform.