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  1. Global Management
  2. Summary
Insegnamento Course full name
Global Management
Course ID number
2122-2-F7701M097
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi formativi

Il corso si propone di presentare gli aspetti gestionali relativi ai percorsi di internazionalizzazione delle imprese e alla gestione delle imprese internazionali. Gli studenti acquisiranno conoscenze e competenze che consentano loro di comprendere le fasi, i processi decisionali, le criticità e gli strumenti che caratterizzano la gestione aziendale in una prospettiva internazionale.

Contenuti sintetici

L’insegnamento intende affrontare le principali tematiche relative al processo di internazionalizzazione, alle scelte strategiche relative alla modalità di entrata nei paesi esteri e alla gestione internazionale della catena del valore, nonché alle peculiarità che caratterizzano i principali ambiti della gestione nell’impresa internazionale.

Programma esteso

1) Lo scenario internazionale e il processo di internazionalizzazione delle imprese

·         L'internazionalizzazione delle imprese: scenari e tendenze

·         Il processo di espansione estera dell'impresa

·         L'internazionalizzazione delle piccole  e medie imprese

2) Le strategie e l'organizzazione per l'espansione estera

·         Le modalità di entrata nei mercati esteri: l'internazionalizzazione commerciale, le alleanze strategiche, gli investimenti diretti esteri

·         La gestione internazionale della catena del valore

·         Le funzioni e le attività dell'headquarter e delle sussidiarie

3) La gestione delle funzioni aziendali nell'impresa internazionale

·         La gestione sostenibile nell'impresa internazionale

·         La gestione internazionale del capitale umano

·         Marketing internazionale: analisi dei mercati, value proposition e politiche di marketing internazionale (politiche di prodotto, prezzo, comunicazione e distribuzione)

·         La funzione finanziaria: gestione della tesoreria nell'impresa internazionale e valutazione finanziaria dei progetti di investimento internazionali

Prerequisiti

-

Metodi didattici

Lezioni frontali e case study con testimonianze aziendali.

Modalità di verifica dell'apprendimento

La verifica dell'apprendimento è realizzata con una prova finale scritta (con orale facoltativo su richiesta del docente o dello studente).

La prova scritta verte su tutto il programma e si compone di:

- domande chiuse, volte ad un controllo estensivo della preparazione sul programma d’esame

- domande aperte, volte a verificare l'approfondimento della preparazione e la comprensione da parte dello studente degli argomenti trattati; le domande aperte includono sia quesiti relativamente specifici (che richiedono una risposta breve), sia domande che coprono tematiche più ampie (e richiedono quindi una risposta più articolata).

Il voto viene calcolato come sommatoria dei punteggi ottenuti nelle singole domande; i punteggi massimi assegnabili alle singole domande saranno indicati in occasione di ogni prova.

Testi di riferimento

Caroli M., “Gestione delle imprese internazionali”, IV edizione, McGraw Hill, 2020

World Investment Report 2020 (annual report) – "Key messages" (pag. X-XVI),  Chapter 1 "Global investment trends and prospects" (pag.1-25), disponibile su www.unctad.org

Ghemawat P., "Distance Still Matters. The Hard Reality of Global Expansion", Harvard Business Review, september 2001 (disponibile online e attraverso le Risorse Elettroniche dell'Ateneo)

Prahalad C.K., Hart S.L., Strategy+ business. The Fortune at the Bottom of the Pyramid, 2002, issue 26,pp. 2-14, disponibile su https://www.strategy-business.com/article/11518?gko=9b3b4

Periodo di erogazione dell’insegnamento

I semestre

Lingua di insegnamento

Italiano

Export

Learning objectives

The course is aimed at presenting managerial issues regarding internationalization processes of the firms and the management of internationalized firms. Students will acquire knowledge and competences that allow them to understand the phases, the decisional processes, the criticalities and the tools that characterize the management of firms in an international perspective.

Contents

The course aims at deepening the main issues related to the internationalization process, the strategic decisions concerning mode of entry in foreign countries and international management of the value chain, as well as the peculiarities that characterize the main areas of the management of the transnational firms.

Detailed program

1) The international context and the internationalization process of firms

·         Firms internationalization: state of the art and trends

·         The process of international expansion of firms

·         The internationalization of SMEs

2) The strategies and the organizational aspects of international expansion

·         Entry strategies: export, strategic alliances and foreign direct investments

·         The internationalization of the value chain

·         The role and the activities of the headquarter and the subsidiaries

3) The management of business functions in the multinational enterprise

·         The sustainable management of the multinational enterprise

·         Human resource management

·         Marketing

·         Finance

Prerequisites

-

Teaching methods

Lectures and case studies with guest lecturers.

Assessment methods

Written final exam on the whole program (with optional oral examination at the request of the teacher or student)

The written test consists of:

-        multiple-choice questions, aimed to verify in an extensive way the student’s knowledge about the whole course program,

-        open questions, aimed to assess more in-depth the student's knowledge and understanding of specific topics of the course; open questions include both quite specific questions (which require a short answer) and questions on wider issues (which require a longer answer).

The final grade is calculated as a sum of the scores obtained in the single questions; the maximum score of single questions will be indicated during each test.

Textbooks and Reading Materials

Caroli M., “Gestione delle imprese internazionali”, IV edizione, McGraw Hill, 2020

World Investment Report 2020 (annual report) – "Key messages" (pag. X-XVI),  Chapter 1 "Global investment trends and prospects" (pag.1-25), www.unctad.org

Ghemawat P., "Distance Still Matters. The Hard Reality of Global Expansion", Harvard Business Review, september 2001 (available online and through the University's Electronic Resources)

Prahalad C.K., Hart S.L., Strategy+ business. The Fortune at the Bottom of the Pyramid, 2002, issue 26,pp. 2-14, https://www.strategy-business.com/article/11518?gko=9b3b4

Semester

I semester

Teaching language

Italian

Enter

Key information

Field of research
SECS-P/08
ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory to be chosen
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Barbara Del Bosco
    Barbara Del Bosco

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

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Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

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