Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2021-2022
  6. 2nd year
  1. The Newborn
  2. Summary
Unità didattica Course full name
The Newborn
Course ID number
2122-2-I0102D010-I0102D032M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Normal Childbirth

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Lo/a studente/ssa al termine del corso:

  • conoscerà la fisiologia della lattazione
  • acquisirà le competenze clinico assistenziali per la presa in carico del neonato in un percorso nascita fisiologico
  • sarà in grado di descrivere i cambiamenti associati alla lattazione normale secondo gli obiettivi di apprendimento identificati dal “Baby Friendly Initiative in University” dell’UNICEF e le caratteristiche e la fisiologia del neonato sano


Contenuti sintetici

Il corso fornisce allo/a studente/ssa le competenze per riconoscere il fisiologico adattamento del neonato nel periodo peripartum.

Programma esteso

Presa in carico del neonato fisiologico attraverso la midwifery partnership, il midwifery management, la classificazione ICF e le scale di valutazione. Caratteristiche e fisiologia dell’adattamento del neonato sano alla nascita. L’accertamento ostetrico del neonato sano.  Gli screening obbligatori e le profilassi raccomandate. Le norme e misure di sicurezza per il neonato anti SIDS. L’allattamento al seno secondo le indicazioni Unicef “Corso di Laurea Amico dell’Allattamento Materno – BFU”. L’introduzione dell’alimentazione complementare e la prosecuzione dell’allattamento secondo la Strategia globale per l’alimentazione dei neonati e bambini, OMS-Unicef. L’identificazione dei bambini che necessitano di aiuto nell’allattamento e come sostenere le madri con difficoltà di allattamento. Le fonti di sostegno all’allattamento nella comunità.

Prerequisiti

Gli(le studenti/esse riceveranno una bibliografia dettagliata prima dell’inizio delle lezioni. Dovranno studiare il materiale ed essere valutate sull’acquisizione delle competenze di base richieste.

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni, lavori di gruppo


Materiale didattico

PAIRMAN S, TRACY J, THOROGOOD C, PINCOMBE S, Midwifery: preparation for practice, Churchill Livingstone, 2015, 3nd edition. DAVIES L, MCDONALD S, Examination of the newborn and neonatal health, Churchill Livingstone, 2008. NHS, Routine examination of the newborn, NHS Quality Improvement Scotland, 2008. WHO: Infant and young child. Model chapter for textbooks for medical students and allied health professionals, Geneva, 2009. SPANDRIO et al., Fisiologia della Nascita. Dai prodromi al post partum, Caroccio Faber, 1° ed, 2014. UNICEF-OMS: BFHI Training Course, partecipant's manual 2020.   GUILLILAND K. & PAIRMAN S., The Midwifery Partnership. Un modello per la professione ostetrica, SEU, 2012. Queensland clinical guidelines: Routine newborn assessment (aggiornamento 2019). Disponibile su https://www.health.qld.gov.au/qcg/publications.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

I semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame scritto con domande a risposta multipla e una sola risposta corretta, domande aperte bravi. Esame orale. 

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Export

Aims

At the end of the course the student:

  • will understand the physiology of the breastfeeding
  • will be able to plan an evidence based midwifery care to the healthy newborn
  • will also be able to describe the physiological changes during breastfeeding according to the UNICEF's "Baby Friendly Initiative in University" and will be able to recognise the characteristics and physiology of the healthy newborn.

Contents

The course provides to the students the essential elements to understand the physiology about the Neonatal adaptation after birth.

Detailed program

The students will be able to plan and to provide an evidence base midwifery care to the newborn in accordance with the Midwifery Partnership Model, the Midwifery Management, the international Classification Functions and evaluation scales. Characteristics and physiology of the adaptation of the healthy newborn at birth. Midwifery assessment of the healthy newborn. Recommended screening and prophylaxis. The safety standard measures for the newborn anti SIDS. Midwifery care during breastfeeding according to the Unicef Guidelines "Master's Degree Course in Breastfeeding - BFU". The introduction of complementary nutrition and the continuation of breastfeeding according to the Global Strategy for the Nutrition of Infants and Children, WHO-UNICEF. The children who need help with breastfeeding and how to support mothers with breastfeeding difficulties. The  community breastfeeding support services.

Prerequisites

Students will receive a detailed bibliography before lessons start. They will have to study the material in order to be evaluated on the required basic skills.

Teaching form

Lectures, practice exercises and group work.

Textbook and teaching resource

PAIRMAN S, TRACY J, THOROGOOD C, PINCOMBE S, Midwifery: preparation for practice, Churchill Livingstone, 2015, 3nd edition. DAVIES L, MCDONALD S, Examination of the newborn and neonatal health, Churchill Livingstone, 2008. NHS, Routine examination of the newborn, NHS Quality Improvement Scotland, 2008. WHO: Infant and young child. Model chapter for textbooks for medical students and allied health professionals, Geneva, 2009. SPANDRIO et al., Fisiologia della Nascita. Dai prodromi al post partum, Caroccio Faber, 1° ed, 2014. UNICEF-OMS UNICEF-OMS: BFHI Training Course, partecipant's manual 2020.  GUILLILAND K. & PAIRMAN S., The Midwifery Partnership. Un modello per la professione ostetrica, SEU, 2012. Queensland clinical guidelines: Routine newborn assessment (updated 2019). Available at https://www.health.qld.gov.au/qcg/publications

Semester

I semester

Assessment method

Written exam with multiple choise test with only one correct answer and questions with brief answers. Oral exam.

Office hours

On appointment

Enter

Key information

Field of research
MED/47
ECTS
2
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
20
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SC
    Stefania Conti
  • GE
    Giulia Emmolo
  • Margherita Locatelli
    Margherita Locatelli
  • MM
    Maria Mornatta
  • Tutor

  • NR
    Nadia Rovelli

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics