Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 3rd year
  1. Nephrology A
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Nephrology A
Course ID number
2223-3-H4101D260-H4101D065M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Integrated Medical and Surgical Pathology 3

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Il corso, articolato in due moduli (A e B), ha come obiettivo quello di fornire conoscenze aggiornate, in base ai principi della medicina basata sulle evidenze, delle principali patologie mediche dell'apparato escretore. Capacità di definire gli stadi di funzione renale, di interpretare i principali esami di laboratorio e strumentali e definire ipotesi diagnostiche. Conoscenza delle terapie sostitutive della funzione renale: dialisi e trapianto.

Alla conclusione del Corso lo studente dovrà:

1) Conoscere eziologia, patogenesi, fisiopatologia, clinica, complicanze e prognosi delle principali malattie del rene.

2) Saper valutare correttamente i principali elementi anamnestici e obiettivi utili all’inquadramento della malattia renale.

3) Saper interpretare gli esami di laboratorio e strumentali nell’ottica del loro significato e del loro utilizzo per la diagnostica delle malattie renali.

4) Conoscere i principali quadri anatomo-patologici delle nefropatie glomerulari, vascolari, tubulo-interstiziali e cistiche.

  1. Conoscere le complicanze che può presentare il paziente affetto da patologia nefro-urinaria e gli aspetti fisiopatologici e clinici dell’insufficienza renale acuta e cronica e la terapia sostitutiva dell’insufficienza renale terminale (dialisi e trapianto renale).

Contenuti sintetici

Elementi Diagnostici Delle Nefropatie

Nefropatie Glomerulari (GN)

Rene E Discrasie Plasmacellulari

Nefropatie Vascolari

Nefropatie Tubulo-Interstiziali

Programma esteso

ELEMENTI DIAGNOSTICI DELLE NEFROPATIE

  • Valutazione della funzione renale (filtrazione glomerulare, funzione tubulare, flusso ematico) e dell’esame urine
  • Segni/sintomi delle nefropatie: le sindromi nefrologiche
  • Indagini strumentali (ecografia, indagini radiologiche, indagini radioisotopiche)
  • Biopsia Renale

NEFROPATIE GLOMERULARI (GN)

  • Classificazione ed eziopatogenesi
  • Principali quadri anatomo-clinici delle GN primitive
  • Sindrome nefrosica e sindrome nefritica (cause, fisiopatologia, complicanze)
  • Glomerulonefrite rapidamente progressiva
  • GN secondarie (lupus, vasculiti, diabete)

RENE E DISCRASIE PLASMACELLULARI

  • Rene e mieloma,amiloidosi, gammopatie

NEFROPATIE VASCOLARI

  • Nefroangiosclerosi
  • Stenosi arteria renale (ipertensione nefrovascolare): elementi di sospetto, eziopatogenesi, fisiopatologia, diagnostica)

NEFROPATIE TUBULO-INTERSTIZIALI

  • Nefriti interstiziali acute e croniche
  • Nefropatia da reflusso

Nella trattazione saranno sottolineate le differenze di genere nella prevalenza, espressività clinica, evoluzione, risposta terapeutica delle singole nefropatie e nella malattia renale cronica.

Verranno, inoltre, affrontate le problematiche delle cure palliative nei pazienti con malattia renale cronica avanzata e della terapia del dolore nel paziente con insufficienza renale.

Prerequisiti

Conoscenza di anatomia e fisiologia del rene e delle vie urinarie.

Modalità didattica

Lezioni frontali con l’utilizzo di supporti audiovisivi e discussione in aula con gli studenti ed esercitazioni pratiche in piccoli gruppi in ambulatori, reparti e sala operatoria.

In caso di emergenza Covid-19, le lezioni si svolgeranno in modalità mista:parziale presenza e lezioni videoregistrate asincrone/sincrone

Materiale didattico

- Harrison's Principles of Internal Medicine Ed. McGraw Hill 19th edition;

- Cecil Textbook of Medicine, 25th Edition, 2016;

- Rugarli Medicina Interna Sistematica Ed. Elsevier Masson 7° edizione, 2015;

  • Johnson R, Feehally J, Floege J, Tonelli M. Comprehensive Clinical Nephrology 6th Edition**,** Elsevier 2018.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

secondo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L’accertamento del raggiungimento degli obiettivi previsti dal corso prevede un esame a quiz più esame orale. 33 quiz a risposta singola con 4 risposte di cui una sola esatta (30 punti) e prova orale (30 punti).

Lo studente che rifiuta un voto superiore a 20 non può partecipare all’appello successivo.

Nel periodo di emergenza Covid-19 gli esami orali saranno solo telematici.

Orario di ricevimento

Contattare il docente per e-mail

Sustainable Development Goals

SCONFIGGERE LA POVERTÀ | SALUTE E BENESSERE | RIDURRE LE DISUGUAGLIANZE
Export

Aims

The main aim of the course, organized in two modules (A and B) , is to provide evidence-based knowledge of the main medical diseases of the kidney and urinary tract. Ability to define the degree of renal function, to understand the major lab and diagnostics tests and ability in defining a diagnostic pathway. Knowledge of the main methods of renal replacement therapy: dialysis and transplantation.
At the end of the course the student will be able to:

1) Know aetiology, pathogenesis, clinical manifestations, complications and prognosis of the main renal diseases.

2) Evaluate correctly patient history and physical examination in order to classify the nephropathy.

3) Interpret lab tests and diagnostic investigations in order to diagnose kidney diseases.

4) Know the main pathological pictures of glomerulonephritis, vascular, tubulo-interstitial and cystic diseases of the kidney.

  1. Know the complications of kidney and urinary tract diseases and the physiopathology and clinical aspects of renal failure, including renal replacement therapy (dialysis and transplantation).

Contents

Diagnostic Elements of Nephropathies

Glomerular Nephropathies (GN)

Kidney and plasma cell dyscrasias

Vascular nephropathies

Tubulo-interstitial nephropathies

Detailed program

DIAGNOSIS OF RENAL DISEASES

  • Evaluation of renal function parameters (glomerular filtration, tubular function, renal blood flow), urine test and sediment
  • Signs/symptoms of renal diseases: nephrological syndromes
  • Diagnostic measures: ultrasound, xray, others
  • Kidney biopsy

GLOMERULAR DISEASES (GN)

  • Classification, aetiology, pathogenesis
  • Primary GN (clinical manifestations and histology)
  • Nephrotic and nephritic syndromes (aetiology, pathology and complications)
  • Rapidly progressive glomerulonephritis
  • Secondary GN (lupus, vasculitis, diabetes)

PLASMA CELL DYSCRASIAS

  • Myeloma kidney, amyloidosis, gammopathy VASCULAR NEPHROPATIES
  • Nephrosclerosis
  • Renal artery stenosis (renovascular hypertension): aetiology, pathogenesis, diagnosis, elements of suspicion)

TUBULO-INTERSTITIAL NEPHRITIS

  • Acute and chronic tubulo-interstitial nephritis
  • Reflux nephropathy

Gender differences in prevalence, clinical manifestations, outcome, treatment response of nephropathies and chronic kidney disease will be specifically addressed.

Palliative care for patients with advance chronic kidney disease and pain management in patients with chronic kidney disease will also be handled.

Prerequisites

Knowledge of Anatomy and Physiology of kidney and urinary tract

Teaching form

Frontal lessons with audio-visual aids and open discussion in the classroom, practice in smaller groups in outpatient clinics, wards and operating rooms.

If Covid-19 emergency period, lessons will take place in a mixed mode:partial presence and asynchronous/synchronous videotaped lessons.

Textbook and teaching resource

- Harrison's Principles of Internal Medicine Ed. McGraw Hill 19th edition;

- Cecil Textbook of Medicine, 25th Edition, 2016;

- Rugarli Medicina Interna Sistematica Ed. Elsevier Masson 7° edizione, 2015;

  • Johnson R, Feehally J, Floege J, Tonelli M. Comprehensive Clinical Nephrology 6th Edition**,** Elsevier 2018.

Semester

second semester

Assessment method

The assessment of achieved objectives will be verified with written tests and oral exam. 33 single-answer questions with 4 answers of which only one exact (30 points) and oral exam (30 points).

The student who refuses a score >20 cannot participate in the next exam session.

During Covid-19 emergency period, oral exams will be telematic only.

Office hours

Contact the Professor by e-mail

Sustainable Development Goals

NO POVERTY | GOOD HEALTH AND WELL-BEING | REDUCED INEQUALITIES
Enter

Key information

Field of research
MED/14
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • SG
    Simonetta Carla Genovesi

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

NO POVERTY - End poverty in all its forms everywhere
NO POVERTY
GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
REDUCED INEQUALITIES - Reduce inequality within and among countries
REDUCED INEQUALITIES

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics