Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2022-2023
  6. 2nd year
  1. Emergency Techniques
  2. Summary
Unità didattica Course full name
Emergency Techniques
Course ID number
2223-2-H4101D011-H4101D034M
Course summary SYLLABUS

Blocks

Back to Semeiotics By Clinical Simulation

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

TECNICHE DI EMERGENZA: Saper riconoscere le principali condizioni di emergenza sul territorio e mettere in atto le prime manovre di soccorso in attesa del soccorso avanzato, riconoscere la condizione di arresto cardiocircolatorio, eseguire in simulazione il massaggio cardiaco esterno e la ventilazione con maschera, utilizzare su manichino un defibrillatore semi-automatico, conoscere ed applicare le linee guida internazionali sul soccorso base.

Contenuti sintetici

Il Corso di Semeiotica su Manichini svolto con esercitazioni pratiche con manichini-simulatori è finalizzato al primo apprendimento delle tecniche di approccio al paziente e delle principali manovre semeiologiche da applicare nell’esame obiettivo, in preparazione della futura attività professionalizzante svolta nel corso degli anni successivi direttamente sul paziente. L’attività tutoriale coinvolge piccoli gruppi di studenti, con la costante presenza del docente in modo da fornire le basi per il primo approccio alla conoscenza teorica e all’apprendimento pratico delle molteplici manovre semeiologiche mediche, chirurgiche e di emergenza.

Programma esteso

TECNICHE DI EMERGENZA

ABC della valutazione del paziente in emergenza

- Valutazione dello stato di coscienza e delle principali sindromi neurologiche in emergenza: coma, crisi convulsive, ictus
- Valutazione della pervietà delle vie aeree e della presenza di una attività respiratoria spontanea.
- Riconoscimento dell’ostruzione respiratoria e dell’arresto respiratorio
- Valutazione della presenza del polso periferico e riconoscimento dell’arresto cardiocircolatorio.
- Riconoscimento delle principali emergenze cardiocircolatorie: ischemia, infarto, sincope.

Tecniche base di supporto vitale con utilizzo del defibrillatore semiautomatico (BLS-D)

- Conoscenza dei principali algortimi del soccorso base secondo le Linee Guida Internazionali.
- Posizionamento del paziente
- Gestione delle vie aeree: manovra di iperestensione del capo
- Massaggio cardiaco esterno
- Posizione di sicurezza
- Utilizzo del defibrillatore semi-automatico

Prerequisiti

Conoscenze relative ai corsi propedeutici indicati nel regolamento del Corso di Laurea

Modalità didattica

Lezioni frontali, esercitazioni

Gli insegnamenti verranno erogati in modalità “in presenza”, salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica

Materiale didattico

Slides

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Il semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame orale e prova pratica (salvo successive diverse disposizioni ministeriali legate all’emergenza pandemica)

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

Know how to recognize the main emergency conditions in the area and put in place the first rescue maneuvers awaiting the advanced rescue, recognize the cardiac arrest condition, simulate the external cardiac massage and mask ventilation, use a semi-defibrillator on mannequin -automatic, know and apply the international guidelines on basic rescue.

Contents

The Semeiotic Course on simulator carried out with practical exercises with dummies-simulators is aimed at the first learning of the techniques of approach to the patient and the main semeiological maneuvers to be applied in the objective examination, in preparation for the future professional activity carried out in the following years directly on the patient. The tutoring activity involves small groups of students, with the constant presence of the teacher in order to provide the basis for the first approach to theoretical knowledge and to the practical learning of multiple medical, surgical and emergency semeiological maneuvers

Detailed program

ABC of the evaluation of the patient in an emergency

- Assessment of the state of consciousness and of the main neurological syndromes in emergency: coma, convulsive crisis, stroke

- Evaluation of the airway patency and the presence of spontaneous respiratory activity.

- Recognition of respiratory obstruction and respiratory arrest

- Evaluation of the presence of the peripheral pulse and recognition of the cardiac arrest.

- Recognition of the main cardio-circulatory emergencies: ischemia, infarction, syncope.

Basic life support techniques using semi-automatic defibrillator (BLS-D)

- Knowledge of the main basic rescue algorithm according to the International Guidelines.

- Patient positioning

- Airway management: head hyperextension maneuver

- External cardiac massage

- Safety position

  • Use of semi-automatic defibrillator

Prerequisites

Knowledge of the introductory courses indicated in the Degree Course regulations

Teaching form

Lectures, exercises

Lessons will be provided in presence, subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation

Textbook and teaching resource

Slides

Semester

Second semester

Assessment method

Oral exam and practical test (subject to any ministerial changes following the COVID pandemic situation)

Office hours

By appointment. Contact riccardo.pinciroli@unimib.it.

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
MED/41
ECTS
1
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • TL
    Thomas Langer

Enrolment methods

Manual enrolments
Self enrolment (Student)

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics